Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Vettig larmkonfiguration?

Rekommendera Poster

Har skaffat en båt med förhållandevis stor motor.

Skulle vilja göra det lite krångligt för tjuvar att beröva mig båt och motor.

Har kikat på Geosafe som verkar himla bra prissatt och som erbjuder en god portion flexibilitet.

 

Skulle vilja ha tips på hur jag bäst drar nytta av möjligheterna larmet ger.

- montera det under motorkåpan?

- tiltsensor eller magnetkontakt till kåpan?

- går det att anordna startspärr om enheten är monterad under kåpan?

- missar man möjligheten att ha siren/stroboskop om enheten sitter på motorn?

 

Tar gärna emot alla former av tips, erfarenheter och reflektioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet, men reflektioner och tips.

 

Om du inte bor/är väldigt nära båten gäller det att få larmet tidigt för att slippa få motorn/båten borttransporterad och/eller slaktad.

Larmkontakt på kåpan verkar vettigt, då hinner du få larm innan larmenheten slängts i vattnet.

 

Kabelhärvan kan du komplettera med ett sling kabel som kortsluter larmkontakten. När kabelhärvan kapas går larmet.

 

Är priset bra kan det säkert vara värt att köpa två larm.

 

Jag skulle nog överväga att skippa varningslapparna. Bättre att få larm och kunna följa båten/motorn än att få larmet bortmonterat.

 

Komplettera med dna-märkning och varningslappar för detta.

 

Så, nu vet ev. tjuvar vad du kan tänkas hitta på och i sämsta fall har de även koll på var det finns en båt med stor motor att stjäla. :(

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GeoSafe har två ingånger, en som larmar när det bryts och ett som larmar när det sluts. Jag skulle nog sätta larmet i båten med en eller flera magnetbrytare på kåpan och på andra ställen i båten. Den slutande ingången kan man sätta en flottör på så man får larm om det skulle bli mycket vatten i båten.

Startspärr kan man fixa med ett larm under kåpan som spärrar starten när relät inte får spänning. Sen sätter man ett ett relä på utgången för siren som bryter strömmen till startspärren. Med ett relä kan man även ha fler sirener, blixtljus mm.

Det sägs att när proffsen stjäl motorer så trär de först en aluminiumsäck över motorn så larmet inte kan sända. Sen lägger de motorn i ett plåtskåp på en bil så larmet garanterat inte kan sända. Motorerna läggs sen i en plåtlada tills batteriet till larmet tar slut.

 

Ju förr larmet går igång och desto mer det tjuter och blinkar desto större chans är det att tjuvarna åker därifrån utan motor.

 

Stjäl de båten så får du position - om tjuvarna inte hittar larmet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter!

 

Har nu fått hem enheten och funderar lite kring hur man åstadkommer en prydlig installation.

Kabeln som levereras till GeoSafe är en bred platt historia med 6 ledare.

Jag skulle vilja vilja få in den i någon form av kapsling med plint och flera utgångar.

Det första problemet jag ser är att rent fysiskt finna en med genomföring som passar en platt kabel.

Utöver detta vet jag inte alls vad jag letar efter för produkt. 

Tips och råd mottages med stor tacksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...