Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
vindsurfaren

Problem med Mercury 4-takt som stannar vid tomgång

Rekommendera Poster

Jag har en 90 HK Mercury 4-takt med förgasare som stannar när jag lägger i friläge och den går ner på tomgång (650-700 rpm). När jag startar motorn går den utan problem på tomgång men har jag kört lite med motorn och går ner på tomgång så stannar den, spelar ingen roll om motorn är kall eller varm. Går utan problem på högre varvtal. Problemen ökade efter årets första tankning och jag har lyckas få motorn att inte stanna på tomgång om jag tryckt på bränsleblåsan under färd. Det hjälper också om jag använder handgasen lite vid frilägge för att motorn inte ska stanna då. Kan starta motorn så fort den stannat och den går bra på tomgång, går dock då på lite höre varvtal (750-800 rpm).

 

Kan och borde jag ställa upp varvtalet under tomgång?

- om ja, hur gör jag det?

 

Vad är trolig orsak till att den stannar på tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, inför denna säsong bytte jag tändstift och  vattenavskiljarfilter, tyvärr hjälpte inte det. Någon som har numret till en kunnig person att ringa eller tips på idéer?

 

Funderar på om det går ställa upp tomgången på något sätt eller om det är bara bita i det sura äpplet och dra upp båten igen och försöka montera bort förgasarna och rengöra dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testat med annan tank? Skulle kunna bero på tjuvluft. När du pumpar manuellt motverkar du luftläckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälper det inte om jag pumpar på blåsan, motorn dör ändå. Det jag tycker är konstigt är att den kan gå riktigt bra på tomgång när jag startar den, inte förrän jag använder handgasen eller lägger i växel och sedan gå tillbaka till friläge som varvtalet sjunker till 600-650 RPM och motorn stannar. Är händig att skruva men vet inget om hur denna motor fungerar, någon som vet var jag kan hitta en reparationshandbok för en Mercury 90 HK 4-takt -2000?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. 650 rpm, är lågt, tycker jag utan att ha någon insikt. borde inte tomgång ligga på kring 900?

Nu är jag van vid fyrtaktare skall sägas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick hjälp att plocka ner och rengöra förgasarna, men det hjälpte inte trots flera försök. Som tur är hitta jag en servicetekniker som inte gav upp och det visade sig efter ytterligare nedplockande av förgasarna att spetsen på en av reglerskruvarna som reglera bränsleflödet vid tomgång till en cylinder hade gått av och ströp allt bränsle.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...