Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
psimon

Tips på första båt för familj

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Vi har varit småsugna på att skaffa motorbåt i ett par år och har nu ställt oss i kö för båtplats på Bullandö utanför Stockholm som förberedelse. Så dags att välja vad för båt vi vill köpa när det blir dags :-).

 

Vi är två vuxna och två barn (5 och 7 år) i familjen och letar efter något hyfsat modernt med lite/enkelt underhåll då vi aldrig har ägt båt och inte kan någonting om det. Vi tror att vi mest vill göra dagsutflykter med bad, fiske, grilla på någon ö, osv samt kunna sova över någon eller ett par nätter ibland. Vi bor 30 min från Bullandö och tror oss mest vilja åka omkring i Stockholms skärgård.

 

Vi tänker att vi kan göra avkall på toalett, kök och vatten för att hålla det så enkelt som möjligt men tar gärna råd i frågan. Prisklassen vi tänker spontant är ca 150.000 kr. Tänker spontant också en HT- eller DC-båt.

 

Några förslag? ;-)

 

Tack på förhand!

Redigerad av psimon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Välkommen hit!

-Hur stor båtplats står du i kö till? Det kan ju vara det som avgör hur stor båten får lov att vara.

En HT-båt är ju alltid bra att börja med, men det blir ju trångt att sova över med två halvsmå barn, mer camping än bekvämt båtliv, men någonstans skall man ju börja. Och bättre att börja lära sig båtlivet i en liten båt än att skämma bort sig i en nyinköpt mindre superyacht utan att veta någonting.

 

Det finns ju nu rätt många ht-båtar på blocket. Båtarna brukar ju vara hyfsade även om de är gamla och om de är ofrächa kostar det inte så mycket i arbete eller pengara att fixa till dem.... Men det är motorerna man skall vara uppmärksam på. Här gäller det att vara vaksam och inte köpa på sig gammalt skrot. Ju nyare motor desto bättre, och en fyrtaktare tycker iallafall jag det skall vara!

 

Långsamma snipor med en liten inombordare, diesel, är annars billiga, här kan du få en äldre men komplett bobåt för den summan du nämner, men klart, även gamla inombordsdieslar kan ha sina funktionsnedsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg och tack för snabbt svar. Jag tror jag skrev in typ 5,5 x 2,3m till båtkön men förutsätter att jag kan ändra det om jag kommer fram till något annat mått inom kort (var bara någon månad sedan vi ställde oss i kön). Campingkänsla känns ok, ett alternativ vi har funderat över är att ta med oss tält, men känns enklare och skönare att kunna vara kvar ombord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns gott om hyggliga DC/HT runt 200'. Ska ni kunna övernatta fyra är ni nästan garanterat tvungna att krypa upp i storlek till åtminstone 6,5 meter.

 

Hade samma ingångsvärden som du när vi skulle köpa vår första båt. Plus en fru som ville att den skulle vara stabil. Slutade med en Askeladden 645 Beetle och rejält spräckt budget. Det ångrade vi inte en sekund.

 

Skulle vi göra om insteget idag skulle vi stryka övernattning från listan och titta på en bowrider eller wa med utombordare och kapell samt möjlighet till porta-potti/wc.

 

Toalett är guld värt med barn ombord för att slippa avbryta en svajfika. Kapell för att hålla humöret uppe när sommaridyllen bryts av ett regnväder som inte stod i prognosen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Flipper 700 med fräsch motor ryms inom budgeten. Du behöver inte vara orolig för inombordare. Går snålt eftersom den är rätt platt i botten. Har en liten nödtoa som i vart fall barnen kan använda. Två kan sova fram i ruffen och två tvärs båten längst bak under kapellet. Drevet kan hissas upp så att ni kan gå in vid sandstränder. Båten är så pass lätt att den kan tas upp med en liten större privatbil. Båtvärldens Volvo 740. Kanske inte den sexigaste båt man kan synas i, men en av Sveriges vanligaste båtar som det inte brukar vara något problem att sälja den dag ni skall byta upp er eller börja med något annat.

 

Köp inte en för liten båt från början!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan ide är ju hyra bår först, så kan ni testa och se vilken typ av båt ni gillar bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skaffade båt till denna säsong med nästan samma förutsättningar som ni (dock ett par år äldre barn), valet föll på en Bella 620 DC -05. Vi tittade även på Yamarin 6110 och Ryds 620 vilket är liknande båtar. 

Denna går att övernatta 4 personer i, men det krävs en luftmadrass på durken eller att någon lite kortare person sover på soldynan, dock är det kanske inte en båt man ligger ute en vecka med.

Vår tanke när vi köpte båt var att kunna enkelt åka på dagsutflykter, bada, åka ring/ vattenskidor sova över en natt eller två, samt att det är en bra storlek att lära sig köra båt med.

Sedan att själv kunna ta upp och lägga i båten med kärra är också bra.

Undvik om möjligt de äldre 2-takts motorerna, utan satsa på 4-takt, dels för att de i min uppfattning går tystare och snålare och håller andrahandsvärdet bättre

Jag rekommenderar även om ni inte har båtvana sedan innan att gå en förarbevis kurs.

Jag och frugan gjorde detta och fick med oss en massa bra tips och navigerings kunskaper och sjöregler.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

 

@Ljusdans - hur kommer det sig att ni skulle göra annorlunda och skippa sovplatser om ni gjorde om ert val idag? Låter som en relevant spaning med toalett för barns alltid mer eller mindre akuta toabehov ;).

 

@Fredde_Flygare - hur känns valet nu när ni haft er Bella 620 DC en stund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyligen min första båt efter att ha spanat i ett år på olika båttyper. Har tjej men inga barn och det är dagsturer alternativt 2-3 övernattningar i rad som längst. Jag var och tittade på ett gäng olika och besökte båtmässan, mest för att klura ut vilken storlek som var rätt för mig. Till slut blev det en Yamarin 76DC då jag ville kunna övernatta och samtidigt ha en bekväm båt för två personer. Först tittade jag på en 68DC men insåg ganska snabbt att den hade blivit för trång. Dessa båtar kanske inte är i prisklassen du tänkt, men väl i storleksklassen.

 

Toaletten och pentry används knappt men känns bra som säkerhet "ifall att" och det har räddat oss en gång :)

 

Min rekommendation är att inte köpa något mitt i mellan, antingen köper man en liten DC för dagsutflykter eller så köper du en större med bra ytor för att sova över i. bara för att man får plats 4 st på en båt betyder inte att man kan övernatta och bo ihop om du förstår vad jag menar. 76:an fanns inte med i min budget egentligen men jag är så glad över att jag la till lite pengar och köpte den större nu när man varit ute några dagar. Det är otroligt skönt att ha lite extra yta över!

 

Kolla på en äldre båt som är lite större med fräsch motor om ni är sugna på övernattning. Åldern spelar inte så stor roll på båten så länge rätt ägare har haft den och tagit hand om den. Finns otroligt fina båtar av äldre modell, gäller bara att hitta rätt. motor av nyare modell är att föredra!

 

köper du en för liten båt i början så kommer du redan till höst titta på en större båt kan jag garantera ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Jeanneau Merry Fisher 755/795 men den är tyvärr över er budget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, psimon säger:

Tack för snabba svar!

 

@Ljusdans - hur kommer det sig att ni skulle göra annorlunda och skippa sovplatser om ni gjorde om ert val idag? Låter som en relevant spaning med toalett för barns alltid mer eller mindre akuta toabehov ;).

 

Vi övernattar mycket mindre än vi tänkt, men vill ofta åka ut två familjer på dagstur :-) en 6,5m wa/br hade räckt gott för det.

 

Samtidigt tycker jag en DC av samma klass är smart första båt. Får ni smak på övernattningar får ni skaffa större, annars kan ni vara nöjda länge med den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-25 på 21:13, psimon säger:

Hej! Vi har varit småsugna på att skaffa motorbåt i ett par år och har nu ställt oss i kö för båtplats på Bullandö utanför Stockholm som förberedelse. Så dags att välja vad för båt vi vill köpa när det blir dags :-).

 

Vi är två vuxna och två barn (5 och 7 år) i familjen och letar efter något hyfsat modernt med lite/enkelt underhåll då vi aldrig har ägt båt och inte kan någonting om det. Vi tror att vi mest vill göra dagsutflykter med bad, fiske, grilla på någon ö, osv samt kunna sova över någon eller ett par nätter ibland. Vi bor 30 min från Bullandö och tror oss mest vilja åka omkring i Stockholms skärgård.

 

Vi tänker att vi kan göra avkall på toalett, kök och vatten för att hålla det så enkelt som möjligt men tar gärna råd i frågan. Prisklassen vi tänker spontant är ca 150.000 kr. Tänker spontant också en HT- eller DC-båt.

 

Några förslag? ;-)

 

Tack på förhand!

Jag har min båt liggande på Bullandö Marina.

Ett litet tips är att köpa en båt som redan har plats där och förhandla så att du får ta över båtplatsen. Jag vet av erfarenhet att det går att göra så samt båtgrannes erfarenhet som köpte båt och tog över platsen i våras. Det svåra är ju dock att hitta en båt till salu som ligger där idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...