Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mr_Merlin

Marinturbo "alltid" vattenkylda??

Rekommendera Poster

Håller på att leta en marinturbo till mitt projekt.

skulle vilja ha en modernare turbo än en K26, men när jag letat runt lite ser det ut som att en del turbo agg inte har vattenmantlade avgashus?

trodde att alla marinturbo hade var vattenkylda?

på K26 agget så är vatten intaget på avgasflänsen, finns det andra varianter av vatten kylda avgasvhus?

vet att det finns vattenkylda lager på turbo agg till bilar men det är någotvhelt annat.

mvh

Christian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om de flesta nyare motorer inte har vattenkyld turbo. Istället har de en isolerande "mössa" Förmodligen för att det är billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på att det är för att hålla avgaserna varma tills efter turbo. Varm luft tar mer plats och ger därför högre laddningstryck. Enda vitsen med att kyla turbo är för att minska brabdrisken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna fixa kylning själv genom att linda ett mjukt kopparrör tätt runt turbon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, tack för svaren det förklarar endel, trodde att vattenmantlad turbo var en nödvändighet i en båt.

Då är ju frågan vad som skiljer en marinturbo från en bilturbo om det inte är vattenkylningen?

för det är ju en viss prisskillnad och större tillgång på bilturbo agg.

Vet inte om jag vågar lita på en turbomössa? Kommer ha motorn i ett litet utrymme med glasfiber nära över och bakom turbon.

 

Kommer ha en fläns mellan avgaslimpan och turbon som inte är vattenmantlad och där tänkte jag antingen avgasbandage eller linda koppar rör runt.

 

 

 

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-22 på 19:59, FIATX19 säger:

Skulle gissa på att det är för att hålla avgaserna varma tills efter turbo. Varm luft tar mer plats och ger därför högre laddningstryck. Enda vitsen med att kyla turbo är för att minska brabdrisken.

 Man kyler turbohuset för öka livslängden på turbon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Henrik_gbg säger:

 Man kyler turbohuset för öka livslängden på turbon.

Va? Du menar nog turbons lagerhus? Turbinhuset är som sagt onödig att kyla av livslängdsskäl för turbon men kylningen hjälper att hålla motorrums temperaturen nere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeln och lager på denna i moderna turbo är oljekylda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På turbo agg till bensindrivna bilar så är lagerna oljessmords/kylda och vattenkylda dock inte själva turbinhuset vilket min frågeställning gällde.

jag är lite skeptisk till att använda en turbo utan vattenkylning i ett litet motorutrymmet? Hur varm blir ett diesel turbo agg i en båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att avgastemp inte borde ligga mycket över 500 grader iallafall för en diesel. Isolering och bra ventilation borde funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yachtwork.com/report-turbo.htm

 

600-700 enligt sidan ovan.

En isolerande mössa för turbon gör nog underverk. Är det ett trångt motorrum så kanske en värmesköld också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 500 gällde visst efter turbon enlig Pentas rep.handbok såg jag nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack X 1:a september för länken intressant läsning.

Jonas 500 efter turbin låter rimligt.

Jag måste nog hålla min avgastemp lite lägre då dessa motorer har oljekylda kolvar vilket jag troligtvis saknar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då har man lärt sig lite mer, trodde att alla marin turbos hade vattenkylda avgashus.

Vad skiljer då en bilturbo mot en marinturbo mer än priset ;-) ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...