Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
lagomroligkille

Värde Volvo Penta 4.3 gxi med dps-drev -03?

Rekommendera Poster

Hej!

Har letat i många timmar nu efter motorer och drev liknande mina till salu, men inte ens hittat något liknande! Verkar ovanligt!

 

Så testar nu att fråga.

 

Motor vp 4.3 GXI med drev DPS-A från 2003. Vad kan man tänkas sälja det för? Kostar ju sjukt mycket nya, men mitt paket har nu 14 år på nacken. Har inte gått mycket, kanske 200 timmar. Har fått för mig att ca 40-50 tusen är lagom men utan riktiga belägg. Jag tycker folk verkar sälja renoverade "gamla" aq145, aq271 och 270-drev mm för nästan så mycket! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Testar med en liten "bump"

Har planer på att lägga ut annons men vet inte vad jag ska sätta för pris. Har en som säger 40 000 och en som säger 90! Antar att det borde va nånstans där i mellan.

 

Vill ju inte bli lurad. Har letat vidare men hittar fan inget att jämföra med! Därför jag frågar. Borde ju finnas någon här med en uppfattning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst folk sätter ut fantasipriser på på så kallade renoverade motorer, sedan om någon är villig att betala dessa priser är ju nästa femma.

 

Om din motor har varit sjövattenkyld så är den i min värld värd mindre än en maskin som gått med sötvattenkylning.

 

Finns ju nya servicemotorer att köpa för runt  50 loppor och renoverade ersättningsmotorer för runt 30 loppor, så din 14 åriga maskin runt 15-20 papp, den lägre siffran om den varit sjövattenkyld.

Drevet har jag egentligen ingen uppfattning om, men runt 20 kanske kan vara rimligt om det är felfritt.

Värdet är ju också lite vad en köpare är beredd att betala. Och som säljare vill man naturligtvis ha så mycket som möjligt.

Men helt klart många säljare av beggade marinmotorer överskattar sig enormt på priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett ambitiöst svar!

 

Den är elektrisk insprutad och har sötvattenkylning och "engine flush" (för att kunna spola ur sjövatten i hamn). Sattes i båten 2005. Har väl gått ca 200-300 timmar.

 

Tycker den bör vara värd mycket mer än en renoverad b20, och även mer än dps-drevet. Men förstår din poäng, att många överdriver värdet eftersom det är är efterfrågan som styr. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...