Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Winnser

Verkstan Sandhamn

Rekommendera Poster

Fantastiska Sandhamn som alltid är så härlig att komma tillbaka till med båt. Vi är nu här på fjärde året i rad och har alltid blivit trevligt bemötta i affärer och restauranger. Även i lokala motorbåtsverkstaden. Hitintills…

 

Från och med i år (2017) har Verkstan i Sandhamn fått ny ägare (tidigare Björnes verkstad). Vi lämnade in våran motor till gummibåten - Suzuki 2,5 DF - till service/reparation eftersom det var ett väldigt litet oljeläckage från nivåfönstret. Några dagar senare försökte vi komma i kontakt med reparatören men han svarade inte på telefon eller sms. Ytterligare en dag senare mötte vi tillfälligtvis reparatören utanför butiken och lyckades äntligen få vår motor tillbaka. Men tyvärr nu i delar. Mekanikern hade förstört istället för att reparera. Nivåfönstret var nu sönderslaget och försökt tätat med en metallbit. Motorn lämnades tillbaka i delar eftersom reparatören inte lyckades montera ihop den. Motorn var nu dessutom utan impeller eftersom mekanikern sade att den ursprungliga var sönder och att det nu inte var värt att sätta dit en ny eftersom oljeläckan i det tidigare nivåfönstret var så omfattande att det inte gick att använda motorn längre. Vi fick inte ens se den gamla impellern…

 

När vi tar detta upp med verkstaden får vi veta att de skall hjälpa oss men det visar sig bara vara snack. Inget försök på att reparera den, inget förslag om ersättning, bara ett antal delar i retur. Väldigt tråkigt att man blir bemötta på detta sätt. Om man inte är tillräckligt kunniga att reparera något så enkelt som en liten båtmotor bör man inte kalla sig verkstad. Ni som läser detta är härmed varnade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som om nu den sista utposten fallit i Sandhamn. Björnes var väl det enda trevliga stället kvar. 

Måste samtidigt påpeka att jag inte varit där på 5-6 år. Har dock släktingar och vänner som varit det och alla har slagits av prisnivån och nonchalansen.

650:- för en liten segelbåt för en natt säger en del. 

Visserligen ingick en voucher på 300 på något ställe som inte visste vad service var. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar det som om den attityden sprider sig med en rasande fart. Det enda vi kan göra åt eländet är nog att informera varandra och undvika sådana aktörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit på sandhamn så min uppfattning är endast spekullation.

Jag blir inte förvånad vare sig avdet upplevt dåliga bemötandet, servicen eller de höga priserna.

Som jag uppfattat det så är sandhamn en sån där "dit ska man"-ställe...

Såna finns det gott om överallt.

Eifeltornet, madame Tousso.. osv. Alla såna platser verkar vara såna som "man" likar med mig.. undviker..

Som sagt.. har medvetet undvikit sandh... då jag på något sätt spekullerat mig till den förutfattning jag har.. men den verkar stämma.. så jag e nöjd med mitt beslut hittills.

Har däremot tänkt flera ggr att stanna till på utö... fast är rädd för att jag blir "sandhamns"-besviken.. har varit på utö värdshus en gång för över 30 år sedan... då var det trevligt.. stannar ev till nästa vecka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Till Sandhamn åker man Waxholmsbåt, ön är fin, sen Waxholmsbåt hem igen.

Likaså Utö, ta med eller hyr cykel och cykla till Ålö och käka!

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag var på Utö för första gången 2015, hade stora förväntningar.  Jag blev mycket besviken,  usel ordning i hamnkontoret, mycket dålig service på värdshuset där även maten lämnade mycket att önska. Ett herrans oväsen långt in på natten i hamnen. Däremot bageriet var över förväntan,  så att stanna för att bunkra bröd rekommenderas.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm då ska man kanske lägga till på/nära Ålö.

Lite liv i luckan e inga problem.. bara bortse eller resa ifrån..åker jag dit det finns andra räknar jag med att dom kan leva, låta mm.

Ere smidigt, möjligt, tillåtet.. att lägga lill vid/på ålö?

Hur e gästhamnen på ålö? Lägga till med akter emot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästhamn på Ålö? Tror jag inte men det finns säkert andra som vet bättre. Har bara cyklat dit, och kört motorbåt för 40 år sen och stukat propellern. Det finns en brygga dit jag tror det går båt från Nynäshamn, men det där med förtöjning brukar ju ordna sig även om det innebär promenad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utö åker vi till nästan varje år, favoritstället om man vill åka och bunkra och vill få lite omväxling från naturhamn. Spenderade ett par dagar där i helgen och då var det väldigt mycket båtar, bara ett fåtal luckor i gästhamnen. Tycker det mesta fungerar bra, bageriet och ICA är bortsett från hamnkontoret de vi alltid besöker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar besöka både Sandhamn och Utö årligen, men då i maj. Då är man i princip ensam i hamnarna och kan ligga långsides. Men Sandhanm har ju länge varit rena skämtet vad gäller servicen i gästhamnen. 

Ett annat ställe jag kan rekommendera är Smådalarö gård, där finns det kanonfin bastu, med tvättmaskin och torktumlare/torkskåp, och allt ingår när man betalat hanmnavgift. Dock är det bara ett 15-tal platser där, så det kan nog vara svårt att komma in under högsäsong. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smådalarö gård är trevligt men har i mitt tycke dyr hamnavgift 450 kr/dygn om båten inte är bredare än 4 m och 700 kr/dygn om båtan är bredare. Tidigare så fick man lite rabatt på restaurangen om man betalt hamnavgiften vilken man nu har tagit bort. 

 

Jag hade en dialog med Smådalarö gård tidigare i sommras och då hade man en annan prisbild. Då kostade alla platser 700 kr/dygn viklen nog gjorde dem till den dyraste hamnavgiften i Sthlms skärgård. De lyssnade på kitiken ooch ändrade till de priser som de har nu. Bastun är fin och hamnen är skyddad från alla vindar så det kanske väder upp att det är lite väl dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...