Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tessin

Förbrukning vid låg fart

Rekommendera Poster

Hej Tessin

 

Jag har en exakt likadan båt som dej med en Merc 6.2 MPI och Bravo 3 drev. Kör via Smartcraft interface till GPS:en så jag ser exakta förbrukningen. Vid runt 5 knop, dvs strax över tomgång drar den ca 1.5L/nm och i marchfart, ca 27 knop drar den ca 1,8, då med varv på ca 3800. Värsta är runt 8-9, då ligger den lätt över 3L/nm men då hamnar man precis i början av planingströskeln. 

 

Skillnaden mellan säg 23-24 knop och 27-28 är i princip obefintlig, kan skilja max en dl/nm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hade flödesmätare till förra motorn som hängde på båten och förbrukningen var i stort sett samma  i 5-6 knop som mellan 22-25 knop om man räknade liter/distans. Saknar flödesmätare till nya motorn men börjar vänja mig.. Man hör och känner rätt ok hur båten och motor går. Några knop över planingströskeln är bra riktmärke. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en liten plc, skärm och en flödesgivare till min båt. Var inte sugen på att köpa ett nytt potter. Och det var en bra investering. Skoj o jämföra. Min dricker runt 1.8-2.2 l/M beroende på hur mycket packning givetvis, då i 17-25 knop. Ska se hur mycket jag har i timmen imorgon när jag lägger ut.

Båten är en 28fots wellcraft med 5.7l förgasare 260hk och båten väger ca 3.3ton tom 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-24 på 10:27, LeffePensar säger:

Hej Tessin

 

Jag har en exakt likadan båt som dej med en Merc 6.2 MPI och Bravo 3 drev. Kör via Smartcraft interface till GPS:en så jag ser exakta förbrukningen. Vid runt 5 knop, dvs strax över tomgång drar den ca 1.5L/nm och i marchfart, ca 27 knop drar den ca 1,8, då med varv på ca 3800. Värsta är runt 8-9, då ligger den lätt över 3L/nm men då hamnar man precis i början av planingströskeln. 

 

Skillnaden mellan säg 23-24 knop och 27-28 är i princip obefintlig, kan skilja max en dl/nm.

Har en 6.3l (MAG383) i min Bayliner 285/2855. Även jag ser allt via SmartCraft.  Tydligen stor skillnad på båtmodellerna samt den strokade varianten av 6.2 motorn som jag har.

 

5 knop under 1.5l/nm. 6 knop, 1,5-1,6 l/nm. 25-27 knop 2,4l/nm. Dyrt är det med bensinare men det slår mig hur stor skillnad det är. För mig skiljer det ju nästan en liter mellan planing och 5 knop, inte undra på att man inte kör fort i onödan:)

 

Alla siffror är med 2 vuxna och två barn på båten med semesterpackning och välfyllt pentry.

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lade några siffror på huvudet när vi kastade loss. 5.8knop = 1.35l/M 1400rpm. Problemet är att båten ålar sig duktigt i denna hastighet, bravo 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...