Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pentaracer

Onan elverk, delar

Rekommendera Poster

Jag har ett Elverk på 7kw och behöver ha lite servicesatser till det. Vart köper ni delar till det ni som har Onan? En prisvärd och duktig butik hade suttit som en smäck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har googlat mycket och pratat med mastervolt, men de säljer inte. De hänvisar till återförsäljare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för grundmotor? Brukar ju inte finnas mycket att göra med själva generatorn utan det är ju drivmotorn som behöver service. 

Yanmar, Kubota, Lombardini?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag köpte manfilter till min onan 6,5..finns ju crosslistor om du bara kollar vad du har,

impeller var inte heller ett problem,2min googlande så var de beställt,

olja finns ju lite varstans...eller är du ute efter orginal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är du grym googlare eller är jag kass :) 

 

Vart köpte du? Jag vill ha servicekit ombord samt veta vart jag kan vända mig den dagen det strular.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad heter verket mer än onan 7 brukar vara en bokstavskombinaion oxå ?

ska vi se om jag kan hjälpa dig,vad de gäller filter så får du kolla vod dom som sitter på heter...

 

är de ett gammalt elverk ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på din bild nr 2,har du ju alla org art nr,googla på dom så får du ju fram dina delar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej det får jag inte, jag vill som sagt gärna ta del av någon med erfarenhet av att handla delar. Att lyckas googla fram det är näst intill omöjligt.

 

Det är det som är det unika med ett forum, man kan fråga likasinnade om vad de har för erfarenhet. Så åter till grundfrågan:

 

Jag har ett Elverk på 7kw och behöver ha lite servicesatser till det. Vart köper ni delar till det ni som har Onan? En prisvärd och duktig butik hade suttit som en smäck!

Redigerad av pentaracer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Cummins har tyvärr varit lite svajigt i Sverige. 

Vi vände oss alltid till "Cummins Jonas" när vi körde dessa maskiner. 

Men han är ju Stockholmsbaserad. Vill minnas från en tidigare tråd att du höll till i Kalmar län? 

Prova dessa? http://www.motrab.se/cummins 

 

Annars verkar ju Baltic skeppsfournering i Kalmar ha en del. 

 

Malte Månsson maskin AB är annars mitt förstahandsval om jag inte hittar någon lokal representant. Mycket duktiga och trevliga.

 

Det är ett vanligt problem att sitta i någon håla och försöka hitta grejer som vi behövt igår. Oftast går det förvånansvärt bra om man ringer runt lite. Glöm mail. 

Nu var det dock fyra år sedan vi behövde Cumminsdelar. Nuförtiden är det Penta och Yanmar som gäller. Inte mycket lättare... 

Ett generellt råd är att släppa handelsnamnet på sammansatta produkter och istället gå på de ingående delarna. Vårat elverk har jag till och med glömt vad det heter. Men det sitter en Yanmar i. Vilken i sin tur återfinns i allt från grävmaskiner till båtar och bevattningspumpar. 

 

 

 

Redigerad av coppertail
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cummins Jonas? Låter intressant. Jag har inget behov av någon närliggande, Stockholm, Göteborg, Malmö spelar ingen större roll. 

 

Jag hittade åxå motrab, någon som testat dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är det enklare att köpa grejerna i USA och framförallt billigare. Men många amerikanska företag är livrädd för att exportera. Men se då finns http://www.jetcarrier.com/cms/sv/

Man får en adress i USA dit grejerna skickas sen fixar Jetcarrier resten och det är billigt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-07-25 vid 12:37 skrev pentaracer:

Cummins Jonas? Låter intressant. Jag har inget behov av någon närliggande, Stockholm, Göteborg, Malmö spelar ingen större roll. 

 

Jag hittade åxå motrab, någon som testat dem?

 

Hej, hittade du något bra ställe att handla delar till elverket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att åter vara lite off topic här, så tyckte jag det var ett mycket märkligt namn på elverk, namnet Onan förknippar jag med helt andra saker. Blev dock tvungen att kolla upp det och det är ju faktiskt hebreiska för "stark", kanske var det de som grundade företaget refererade till 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Med risk för att åter vara lite off topic här, så tyckte jag det var ett mycket märkligt namn på elverk, namnet Onan förknippar jag med helt andra saker. 

Även jag tänkte samma, och undrade om det var på skoj någon föreslog att man skulle köpa delar från Cummins 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Även jag tänkte samma, och undrade om det var på skoj någon föreslog att man skulle köpa delar från Cummins 😂

 

Precis. Fick skumma igenom hela tråden innan jag insåg att det nog faktiskt FINNS ett sånt företag som dessutom säljer Onan-produkter.

 

Mer kuriosa: Jag och ett par grabbar funderade i vår ungdom på vad vi skulle döpa vårt nyskapade band till och ett ganska livskraftigt förslag var "Onans söner", vilket vi tyckte var väldigt fyndigt. Om jag inte minns fel slutade det med att bandet hette "Bumper" och la ner efter sin första spelning.

 

Förlåt, nu får ni fortsätta prata elverk här 🤣

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det redan har löst sig, men jag köpte delar från swedmotor till min onan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...