Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

Vi är i startgroparna för att köpa vår första båt. 2 vuxna och 2 barn (7 och 12 år). 

Vi velar fram och tillbaka på om vi ska köpa en mindre båt först typ 4-5 meter mest för att lära oss köra, lägga till, navigera osv eller om vi ska köpa den storleken vi tror att vi vill ha direkt. Den båten som passar vår prisklass bäst och storlek är Uttern 690 eller liknande.

Men är rädd att den känns för stor och att man blir skraj istället. Kanske bättre att börja med en mindre att göra alla nybörjarfel på?
Eller är det bara meckigt att sälja/köpa nytt sen?

Vi funderar också på att anmäla oss till en kurs för att ta förarintyg. Är det nödvändigt eller kan man lika gärna googla/fråga sig till den kunskap man behöver?

Jag har åkt mycket båt när jag var liten, men aldrig ägt/kört själv. Så vi är helt gröna på båtlivet båda två!

Vill ha alla tips ni har :) 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att ni går på den båt ni vill ha direkt. Sju meter båt är hanterbar på en person, och är man bara försiktig i början, övar och inte chansar så lär man sig det som behövs ganska fort. Att börja med för liten båt innebär bara att ni inte kommer ut som ni vill, och då är ju poängen borta. 

 

Att gå kurs är bra, och rekommenderas starkt, men det mesta finns att lära på webben eller biblioteket. En kurs är framförallt väldigt roligt om man gör det i grupp och på kvällar med likasinnade

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Köpte min första båt förra året, en 5 meters styrpulpet för att precis som du tänkte öva på en mindre båt.

 

Har även jag åkt en del båt tidigare men inte ägt någon själv. Jag ångrade mig ganska snabbt och ville byta upp mig redan förra året men fick inte sålt båten för det pris jag ville ha så fick behålla den året ut.

 

Det blev en ny större i år istället, en sådan vi egentligen ville ha från första början, så mitt råd är precis som ovanstående. Köp den båt du vill ha från början, för körvanan får du in väldigt snabbt och jag tycker att skillnaden som jag gick från 5 meter till 6.3 meter är inte så stor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera är inne på, köp stort direkt.

 

Den ödmjukhet du visar inför det hela i den här tråden gör att du kommer hitta rätt med eller utan kurs. Som så ofta, är det just ödmjukhet de som misslyckas saknar:)

 

Jag håller dock med om att en kurs även kan ge lite trevligt ungänge och nya ideer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den familjestorleken så kan man tänka sig en båt upp till 8,5 meter, 26-27 fot.

men inombordare och rak axel är dessa relativt lätta att hanskas med, klart denna storlek är ju inte trailingsbar. Bra att börja med äldre båt, det känns alltid väldigt svårt när man sätter den försra rpan i en ny båt... Snipor är billiga, bränslesnåla men också långsamma.

 

Många som skriver här har ju maskinproblem på sina första eller tidiga båtar, det tycks vara genomgående. Gammal båt, gammal motor =problem.

 

Överrepresenterade på detta forum är amerikanska båtar med motorproblem, eller båtar byggda här med amerikanska V8:or.

 

Om ekonomin tillåter välj en nordisk båt med dieselmotor!

Och tralla med i Ledins sång, sommaren är kort, det mesta regnar bort, så förstår du att solskensbåtar med en massa kapellduk har ett begränsat användingsområde hos oss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Uttern 690 är en trevlig båt, men köp en med utombordare så är du inte så låst på viken motor du kan montera, om det skulle visa sig att du inte är nöjd med den som medlevereras (många båtar byter ägare när motorn börjar krångla)

Undvik gamla VP med drev!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte riktigt med om analysen att båtar med GMmaskiner är så överrepressenterade rent mekaniskt. Det är ofta vi tipsar om service som sedan löser problemen och då är det mer en fråga om handhavandefel.

 

En sjövattenkyld V8 från 80-talet som fortfarande går är mer en mekanisk sensation, än en dålig motor.

 

Jag håller däremot med dig dels om att gamla motorer är att be om problem och att båtar ofta byter ägare när det börjar krångla.

 

Frågar man mig råder jag en nybörjare att köpa båt med en så ny utombordare som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...