Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Faderullan:

Toppfarten var densamma efter att jag tog bort den så någon nämnvärd påverkan på farten hade den inte heller.

Har svårt att uttala mig kring huruvida själva "bärplanet" påverkade farten eftersom hela skrovet genomgick restaurering deluxe. Dessutom blev det ytterligare en liten propellerjustering för lite bättre synkronisering med motorns varvtal.
Toppfarten verkade hur som helst vara ungefär samma. Den där skivan tror jag bromsade en gnutta också. Den var inte särskilt snyggt fastplastad. Men vad som påverkat vad och i så fall hur mycket vet jag inte.

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-07-16 vid 20:02 skrev RBack:

När jag blir diktator med tillgång till tidsmaskin... etc.

IMG_1736.webcopy.thumb.jpg.10a460c68482f5de5de2abe66288c432.jpg

 

Det där med olja som letar sig ut från oljefiltret var det ja...

Misstänker starkt att jag är något på spåret när jag utgår från att denna packning kan ha med läckaget att göra.

 

Tror att filterhållaren i något skede (alltså i samband med oljefilterbytet) kom åt att rotera mot den nya packningen när det redan var tryck mot den och att plåtkanten då skar upp gummit, samt sedan pressade sönder alltsammans när jag sakteliga testade dra åt lite mer då det fortfarande sipprade ut olja.

Dagen efter öppnade jag härligheten, putsade åter spåret där packningen sitter, lade in en ny packning (jag har ett lager av filter och packningar) och såg sedan till att filterhållaren inte roterade minsta lilla när jag drog fast allt. 

 

Frid och fröjd (i rövahöjd)!

 

 

Redigerad av RBack
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När hydraulstyrningen plötsligt börjar fungera:

 

729635449_Hydraulupptckten2.jpg.1fa3c8e059c46c764d4797f4ec45279e.jpg

 

Vet inte varför. Men plötsligt fick jag en ingivelse att börja trycka på den traverskontroll som förra ägaren hade installerat som - enda - styrkontroll.

 

När jag köpte båten monterade jag rattpump (och ratt förstås), men lät ändå traverskontrollen och den elektriska styrenheten vara kvar. Den ville dock inte fungera och jag misstänkte någon felkoppling/löskontakt men tog aldrig tag i saken och det förblev något jag tänkte jag fixar senare.

 

Under en tur för några dagar sedan glodde jag ner på den - i ett specifikt fack - undanstuvade traverskontrollen och plockade upp den samt tryckte förstrött på en av knapparna varpå båten omedelbart gjorde en ruskigt hastig babordsgir. 

Svängen var så tvär och kvick att det fick bli hela varvet runt eftersom det tog en lång sekund innan förvåningen släppte och hakan var upplockad från durken.

 

Hydraulcylindern är stor och det ska pumpas en hel del olja för roderverkan. Blir tidvis mycket rattande när flytetyget ska manövreras i trängre utrymmen. Det där med att fixa den elektriska styrningen fanns alltså i planerna och förhoppningen var att det det skulle leda till förenklade och snabbare manövrer i vissa lägen. Med tanke på snabbheten med vilket motorns hydraulpump skickar oljan av och an blir det perfekt. Ska ändå byta ut den något o-intuitiva traverskontrollen mot en joystick i något skede.

Delar av det fortsatta styrandet den dagen skedde från flybridge eftersom traverskontrollen är på lång sladd. Det gäller dock att ha den rättvänd och att faktiskt se vilken knapp man trycker på. Giren är som sagt omedelbar och för små kursförändringar ska trycket på knapparna vara av subtilt och ögonblickskort karaktär.

 

För finjusterad och rakare kurs längs farledslinjerna är det nog fortfarande rattstyrning som gäller.

 

Osäker på om ladusvalornas bajs hör till. Skulle avlägsna det innan jag åkte ut, men så glömdes det bort och sedan hade jag inget vettigt att skrapa/borsta bort det med. Detta mest nämnt för att lugna medlemmars eventuella upprörda antifågelbajsnerver.

 

IMG_1746.webcopy.jpg.9176cfce8dbb85dbc6d5ab4e2462f057.jpg

 

 

 

 

Redigerad av RBack
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med elstyrning! Hade du gjort nåt åt den, eller var det något du aldrig provat under gång förr?

Det skulle ju vara kul om man kunde få nåt slags proportionalfunktion i en joystick, så den skulle ha ett mittläge, eller i alla fall olika fart beroende på joystickutslag

Kul i vilket fall som helst, nu har jag en ny grej på min önskelista :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade provat tidigare när båten varit igång - dock inte tidigare i år.

 

Har två misstankar.

Alternativ ett är att det finns någon löskontakt som slumpat sig så att det inte fungerat tidigare, men fungerade nu.

 

Alternativ två är att det på något sätt fixats när båten var på skrovrestaurering över vintern.

Bad dem nämligen samtidigt lägga in ny generator och utöka batterikapaciteten. Vet dock inte (ännu) om de rörde styrningen samtidigt. Måste fråga.

 

Jo, en joystick med potentiometer (?) vore det optimala förutsatt att styrenheten ger den möjligheten. Den biten av elektriska anordningar och funktioner har jag inte så bra koll på och måste utröna hur det ligger till innan joystick införskaffas.

 

Tillägg:

När jag köpte rattpump valde jag en som fungerar tillsammans med elektrisk styrning av hydrauliken så att jag skulle få möjlighet att bibehålla den.

 

Vattentåliga och rimligen lämpliga industri-joysticks av allehanda slag får man ju lätt tag på. Särskilt dyra är de inte heller när de är single axis.

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett år sedan jag senast postade samhällsviktig snip-information. 

Inget oviktigt har hänt. Nästan inget viktigt heller.

Den gångna helgen tjänade yachten i alla fall som moderskepp för granskning av ett naturskogsrestaureringsprojekt ute vid Mickelsörarna (Kvarken).

Passade på att ta en bild när vi rodde in till ett av de besökta områdena.

 

Något tungt lastad i fören. Men detta är som kompensation för gubbarna och deras medhavda smörgåsar som annars var positionerade akterut.

 

907A6717_2000.thumb.jpg.7a1f8a8571a679afec15d5424abefa01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt med snipor. Köpte en coralsnipa i våras och det är det bästa jag har gjort sen jag skaffade båt. 
Här är den utanför Stockholms södra förorter:
E7ACFF4C-F177-40CF-A62D-BF0831E5516D.thumb.jpeg.b1c36043f2f45b01ff43b6993a1b6339.jpeg

Brukar inte ha internet på min båt, men när internettet ramlade ner på väg till reimersholme så fick reparatörena låna min båt för att lyfta upp kabeln. 
9C289E8A-D4E3-4E01-84F4-676C0644CF55.thumb.jpeg.6aca19ac29888bb7f14f2bc5cface4d7.jpeg
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-27 vid 11:21 skrev Henge9:

Trevligt med snipor. Köpte en coralsnipa i våras och det är det bästa jag har gjort sen jag skaffade båt. 
 

Mycket trevligt!

Deras hastighetsegenskaper är dessutom sådana att man hinner vara länge ute på sjön. Snipor levererar alltså mer av det väsentliga än i stort sett alla andra motorbåtar och de gör det till ett avgjort lägre pris. Tänkte på det medan jag nyss skummade genom en tråd om vem som har råd att äga båt.

Ganska kraftigt internet som ramlat ner ser jag.

Internet finns förresten inte heller i min båt eftersom den är byggd 1962.
 

 

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland gör jag enstaka jättespännande filmklipp. Långa och händelselösa.

 

 

Har under åren följt med bränsleförbrukningen men först på senare tid börjat göra mer noggranna beräkningar. Den tillförlitliga datamängden dock något för liten än. Men för närvarande är snittfarten för de tre senaste somrarna 6,8 knop (där ingår lite puttrande i hamn och långsam slalom mellan österbottniska stenar) vilket resulterar i 0,6 liter per sjömil / 4,9 liter per timme.
Snabbaste längre resan hade en medelfart på 8,7 knop och då drog den gamla Forden (Trader / Super Major / Parsons Pike - 3,6 l, 52 hk) 0,67 l/nm och 5,9 l/h. Då är det fart över grund. Fler resor i olika strömförhållanden och olika medelhastighet krävs för mer tillförlitliga siffror. 
Full gas körs aldrig... eller tja, jo, enstaka korta stunder typ två gånger per sommar bara för att "kolla".

 

I förlängningen är strävan ändå en mer bränslesnål lösning framöver. Vad och hur får tiden utvisa.

 

_07A0343_2000.thumb.jpg.d8d92497490c5f638ec9b3a7f1fd3f9c.jpg

 

_07A0344_2000.thumb.jpg.94e2d61a1522deef34934b4ddaf74275.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Cumulus segelbåt tar under 1 liter i timmen i 4.5 knops fart.

 

Så en sådan utan mast, kanske vore något?

Kommer dessutom att gå stadigt i sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Hybro:

Min Cumulus segelbåt tar under 1 liter i timmen i 4.5 knops fart.

 

Så en sådan utan mast, kanske vore något?

Kommer dessutom att gå stadigt i sjön.

 

Jovars. Alternativen är flera.
Ny och mindre motor är ett sådant. Det behövs under inga omständigheter 52 hk för att nå deplacementfart.
Någon form av elektrifiering är ett annat alternativ.

Tredje alternativet är förstås att byta båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...