Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

17 timmar sedan skrev heimlaga:

Jag har lagt märke till din båt ute på vattnet RBack. Jag minns inte var jag såg den (eller någon annan exakt likadan) men den väckte ett påtagligt habegär.

Man får inte se särskilt många vettigt formade deplacementbåtar i dessa tider när alla tävlar om vem som har störst bränslekonsumtion per sjömil.

 

I våras kom jag över en annan båt som jag har haft habegär för i många år. Sesådär mellan 25 och 30 år...... ända sedan jag som liten pojke lade märke till hur mjukt den vakade i sjögång då vi var på skolutfärd till en holme i skärgården. En bekant har ägt den under hela den tiden.

 

Nu önskar jag bara att jag hade tid och pengar så jag kunde sätta båten i skick och montera in min gamla kära Bukh DV10 dieselmotor i den. Får se när det blir. Inte i år och knappast nästa år. Tyvärr.

I min gamla träbåt som var aningen mindre och aningen rundare i bottnen (Joel Sundströms modell från Iskmo) drog den motorn ungefär 0,2 liter sjömilen.

Det tycker jag är en någotsånär rimlig bränsleåtgång tills någon hittar på någon ännu snålare motortyp.

 

Båten är 23 fot lång och byggd omkring 1981 i Söderuddan. Helt i glasfiber. Byggaren var en äldre fiskare som var nöjd med sin gamla träbåt som han hade fiskat med utanför Klåbbhällon i över 30 år och ville ha en ny likadan båt av plast. Han använde träbåten som form för ett nybygge men till skillnad från andra så tog han bort träbåten ur det nya plastskrovet.

Träbåten som tjänstgjorde som form var byggd av Karl Backman i Panike omkring 1957 så min plastbåt är lättdriven och utpräglat 50-talsaktig i formen med väldigt utlagd för och ganska skarp botten och rejält språng så som de byggde där i skärgårdsbyarna. Sex "bord" per sida. Fasta skibord fram och bak.

Orginalet (träbåten) hade en 8 hästars Bernard motor så jag tycker att min Bukh borde vara ganska lämplig storlek.

 

 

Härligt om den där båten får hållas vid liv. Hoppas du får ihop projektet.

Och hoppas på uppdatering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev cetex:

 

 

Jag kollar trånande efter SetSails FPB som ju typ är en segelbåtsformad lite lagomt isbrytande motorbåt. :)

 

 

Borde vara förbjudet att ens nämna FPB-båtarna. De utlöser ett patetiskt svårartat sug. Tur att redan 64-fotarn är astronomiskt dyr även som begagnad så att man faktiskt (åtminstone ibland) kan släppa tanken på dem.

 

Ser sanslöst mjuka och sköna ut i hög sjö. Kan dock tänka mig att de inte är nådiga mot folk med tendens till sjösjuka.

Ett budgetalternativ för under 1 miljon eurosar är förstås Artnautica LRC58 som dessutom lär bli mycket mer ekonomisk i drift. Torde dock vara aningen mer "stötig" i sjön då den är bredare och plattare under vattenlinjen baktill.

 

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev RBack:

Borde vara förbjudet att ens nämna FPB-båtarna.

Eller hur?

Men en mycket intressant utveckling.

Med tiden kommer det säkert bränslesnåla "långfärdsmotorbåtar" i mindre storlekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-12 vid 20:52 skrev RBack:

På tal om bränsleförbrukning. Tidvis drömmer jag också om eldrift. Har du måhända kommit längre i dina funderingar?

 

Jodå, jag har kommit en bit, men det går långsamt. Hela motorinstallationen är uppkopplad hemma i arbetsrummet; batterier med BMS och laddare, motor med controller, motorfäste med transmission. Själva motorbytet får ske efter torrsättningen i höst. 

https://el-artella.blogspot.com/

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

 

Jodå, jag har kommit en bit, men det går långsamt. Hela motorinstallationen är uppkopplad hemma i arbetsrummet; batterier med BMS och laddare, motor med controller, motorfäste med transmission. Själva motorbytet får ske efter torrsättningen i höst. 

https://el-artella.blogspot.com/

 

 

Tack för länken! Ska se till att följa uppdateringarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/13/2019 at 9:11 PM, Bjorns_snipa said:

 

Jodå, jag har kommit en bit, men det går långsamt. Hela motorinstallationen är uppkopplad hemma i arbetsrummet; batterier med BMS och laddare, motor med controller, motorfäste med transmission. Själva motorbytet får ske efter torrsättningen i höst. 

https://el-artella.blogspot.com/

 

Sjukt intressant.

 

Se till att testa grejorna ordentligt sedan och rapportera hur länge / hur många distans du kan köra i olika hastigheter på den bank du har o.s.v (och relatera gärna till bränsleförbrukning med dieselmotor tidigare)

 

Jag misstänker (som jag skrivit ovan) att man nog skulle behöva ett elverk också, men det kan ju vara tämligen litet då det bara knappt behöver hålla jämna steg med förbrukningen i vald marchfart.. Jämfört med när man kör med bränslemotor för alla behov och behöver ha maxeffekten för manöverförmåga (t.ex, vår albin har en diesel på 40hk men vi använder 9hk vanligtvis, ett elverk på cirka 10hk skulle räcka).

 

Men med det sagt, det beror helt på behoven och användningen, de flesta verkar bara köra sina båtar en ganska kort stund åt gången. :)

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev cetex:

ett elverk på cirka 10hk skulle räcka).

Och se då blir det billigt. En luftkyld diesel kostar drygt 5 tkr och väger 50 kg. Elstart. För ett herrans oväsen. eh, nä. Sitter ofta i elverk mm. Låter inte mer är en gammal MD5. En lämplig generator kostar 5-10 tkr. Lämpligen har man en 48, 72 eller 144 V generator och låte belastningen styra varvtalet.

En billig variant är att köpa ett 120V elverk och bara likrikta ihop med 144 V batterisystem.

De flesta mobilladdare, datorladdare, TV-apparater mm kan man kör direkt på 144V.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det så billigt då?, har du nån länk till en lämplig sådan motor?

 

När jag tänker på hur Solé mini-44 kostar (50k sek) för en 4cylindrig 38hästkrafters diesel så känns det ju lite knepigt om man skulle få en fungerande diesel på 1/4 effekt för 10k sek :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tex på http://www.goransons.com 

Finns många fler. Luftkylt blir mycket billigare. Hållbarheten är god, enligt en som jobbar mycket med den här typen av motorer säger att man alltid får ut 1000 timmar och ofta mycket mer.

HÄR är en annan.

En luftkyld diesel väger också mycket mindre än en vanlig gjutjärnsklump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med ljudnivån?

 

De enda luftkylda inombordarna som jag har upplevt är Bernard bensinare från 50-60-70-talen och de för ett sådant oljud att om man har god hörsel och är det minsta lilla närsynt så hör man båten länge före man ser den utan kikare. "Har alla talat färdigt?" är den klassiska skepparfrasen innan man rycker igång en Bernard.

Redigerad av heimlaga
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev heimlaga:

Hur är det med ljudnivån?

Kolla på ett luftkylt dieselelverk. De låter mindre än man kan tro även om de vattenkylda är tystare. Jämför med en MD5 el liknade. Fan vet vem som är tystast.

Dessutom går det ganska bra att ljudisolera en luftkyld maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag behöver en del inspiration.

 

Någon behöver skriva något. Eller visa en bild på en båt som passar trådrubriken,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Snipa? Hade en, sålde den, har förträngt den. Förde för mycket oväsen för att falla mig i smaken och att sitta och samtala under gång var det inte tal om. En Yanmar 3qm30 satt det i de nedre regionerna i källaren. En Kungsfjord 27 vill jag minnas det var.

1B2BC12E-C233-4E98-A258-CDFA1855ED31.jpeg

AE46F6EF-2735-4314-9CA4-D875CE12013A.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev pseudonym:

Snipa? Hade en, sålde den, har förträngt den. Förde för mycket oväsen för att falla mig i smaken och att sitta och samtala under gång var det inte tal om. En Yanmar 3qm30 satt det i de nedre regionerna i källaren. En Kungsfjord 27 vill jag minnas det var.

 

Tackar!

Jag känner hur inspirationen formligen rinner till.

 

Denn högljudda motorn i din båt verkade - vad jag kan förstå - dock inte bidra med bonusarna grav utrymmesbrist och allmän opraktiskhet.

 

Bilden nedan är för övrigt tagen precis efter kaffepausen som följde på en oplanerad och alldeles spontan oljesanering under och runt motorn i mitt flytetyg.

 

_MG_6438_edit.webcopy.jpg.f7169a74402a404737d418e00124923f.jpg

 

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en tjej som säljer sin snippa: Snippa

 

Ser ju ut att vara mycket för pengarna.

 

Man undrar ju om hon satt rubriken för att få fler att hitta den eller om hon helt enkelt inte kan stava 😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Planerna våren 2020:

Snipyachten skulle iväg till ett företag för sandblästring, lite plastande och epoxibehandling.

 

Olika "men" som följde:

Trailern som yachten står på är dock av sådant slag att den troligen inte klarar av att rulla funktionellt de knappa tre milen mellan uppbevaringsplats i "min" hamn och själva firman. Möjligen skulle trailern klara biffen utan båt, men det kändes som en aningen onödig handling.

 

Planen var således tidig sjösättning och så skulle båten själv få transportera sig till nämnda företag - som är lämpligt belägen precis vid en hamn. 
Tidig sjösättning kom dock effektivt av sig på grund av ett virus som satte käppar i mina rubbade cirklar. 

 

476270453_Sjsttning2020.jpg.e3f7c2e8b8ce56168ba18b0f1861e3b8.jpg

 

I dag fick jag äntligen ner flytetyget i plurret. Men nu börjar det bli semestertid och företaget börjar stänga ner (ska ringa dit i morgon). Så då blir det troligen aktuellt först senare. Ett alternativ skulle var att lämna in båten för vintern (de har vinteruppbevaring av båtar) och kombinera det med åtgärderna som båten borde få uppleva. Samtidigt är jag inte så intresserad av vinteruppbevaringskostnaderna eftersom vinteruppbevaring fungerar bra och gratis utomhus.

Det får blir en senare fråga.

Nu ligger yachten i alla fall på den våta sidan av bryggan och vädret verkar vara av alldeles prima slag. Så snart mekar jag säkert med motorn och torkar olja nere i kölskarpen. 

 

 

 

 

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Det är en hel del större snipor här med överbyggnad och ruff. Ingen som  har de klassiska västkustsnipor/Bohus snipor. Öppna med endast bänkar och rorkult? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-26 vid 18:17 skrev Ockelbob15:

Hej. 

Det är en hel del större snipor här med överbyggnad och ruff. Ingen som  har de klassiska västkustsnipor/Bohus snipor. Öppna med endast bänkar och rorkult? 

Berättigad fråga. 

Måste finnas... men måhända ägarna till den typen av båtar inte hänger på detta forum?

 

Fortfarande ganska (relativt) vanliga här på finska sidan av Kvarken också, men färre blir de. Tydligen en hel del människor som vill ha praktiska båtar - vad nu det kan bero på.

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så... båtsommaren 2020 börjar lida mot sitt slut och yachten har sträckt ut över böljorna hela tre gånger denna säsong. Den tredje gången - tidigare i dag - var två och en halv timme transport av flytetyget till en firma som får ta hand om allt jag själv varken har tid, utrymme eller kapacitet att sköta om.

Inte ett år för tidigt.

 

Behandlingen inleds med sandblästring och plastning av några gamla genomföringar. Dyvikan som lagts in någon gång för länge sedan ser jag inget skäl att behålla. Jag pumpar och torkar ändå bort vattenskvättarna som tenderar samlas nere i kölskarpen. Dessutom är dyvikan konstruerad på ett sådant sätt att den bara känns som en ren säkerhetsrisk. Sumlog-givaren ska också bort. Skovelhjulet i givaren har tappat ett antal vingar och även den genomföringen känns numera vansklig.  Dessutom är hela mojängen överflödig när gps-satelliterna ändå passerar ovanför de farleder jag tenderar välja.

 

1786273451_2020_09.28Jakobstad.jpg.84dc495f9d3cb42dff94a460bf447720.jpg

 

Blir säkerligen aktuellt med en del uppfräschning av gamla reparationer också. Framme i stäven finns tecken på tidigare möten med något som varit skarpare än vatten. Får ju hoppas inga strukturrelaterade frågetecken hittas någonstans... och om sådana finns hoppas jag de hittas.

 

Fasta trimplanet ska väck. Det är en lite klumpigt inplastad - numera mjuk - träskiva av något slag. Trimplan behövs troligen men jag fantiserar om en hydrodynamiskt mer förfinad lösning än den befintliga. Går även med idéer om rodrets utformning, men det återkommer jag kanske till senare. Inte säkert att roderidéerna blir åtgärdade nu heller.

 

Några lager epoxy på det då.

 

Det mesta av min vistelse på sjön har den här sommaren skett med kajak. Det har varit kul det också.

 

1994677550_2020_09.28Jakobstad2.thumb.jpg.46a6dbbcac0ce825f6c40cf005f62dee.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite bloggstuk på den här tråden kanske.

Hur som helst. 

Hälsade på patienten i dag och snackade åtgärder.

 

IMG_1555.webcopy.jpg.8e0bef8d7d23f7314b0b53394d725ea1.jpg

 

Undrar om de alls behöver starta blästermaskinen eller om det räcker med att knacka lite på skrovet. 

Å andra sidan är det så skitigt att smutsen antagligen håller allt på plats.

 

IMG_1557.webcopy.jpg.44e313841694872d652a8a64af79ae85.jpg

 

Det blir blästring hela vägen upp, tre gamla genomföringar som plastas fast och så rivs det fasta trimplanet bort. De fixar ett nytt och fräscht och lite mer (förhoppningsvis) effektivt sådant.

 

IMG_1559.webcopy.jpg.322a3f759223d397ab9713e7cb195a0d.jpg

 

IMG_1561.webcopy.jpg.760cc5a3612a6e3f6283bfc36db27c51.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-28 vid 22:47 skrev RBack:

Så... båtsommaren 2020 börjar lida mot sitt slut och yachten har sträckt ut över böljorna hela tre gånger denna säsong. Den tredje gången - tidigare i dag - var två och en halv timme transport av flytetyget till en firma som får ta hand om allt jag själv varken har tid, utrymme eller kapacitet att sköta om.

Inte ett år för tidigt.

 

Behandlingen inleds med sandblästring och plastning av några gamla genomföringar. Dyvikan som lagts in någon gång för länge sedan ser jag inget skäl att behålla. Jag pumpar och torkar ändå bort vattenskvättarna som tenderar samlas nere i kölskarpen. Dessutom är dyvikan konstruerad på ett sådant sätt att den bara känns som en ren säkerhetsrisk. Sumlog-givaren ska också bort. Skovelhjulet i givaren har tappat ett antal vingar och även den genomföringen känns numera vansklig.  Dessutom är hela mojängen överflödig när gps-satelliterna ändå passerar ovanför de farleder jag tenderar välja.

 

 

Blir säkerligen aktuellt med en del uppfräschning av gamla reparationer också. Framme i stäven finns tecken på tidigare möten med något som varit skarpare än vatten. Får ju hoppas inga strukturrelaterade frågetecken hittas någonstans... och om sådana finns hoppas jag de hittas.

 

Fasta trimplanet ska väck. Det är en lite klumpigt inplastad - numera mjuk - träskiva av något slag. Trimplan behövs troligen men jag fantiserar om en hydrodynamiskt mer förfinad lösning än den befintliga. Går även med idéer om rodrets utformning, men det återkommer jag kanske till senare. Inte säkert att roderidéerna blir åtgärdade nu heller.

 

Några lager epoxy på det då.

... och varför inte förse den med eldrift. Lång och slank gör att man klarar sig med ganska liten effekt, kanske 5 kW.

Och motorn får nog plats under durken! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

... och varför inte förse den med eldrift. Lång och slank gör att man klarar sig med ganska liten effekt, kanske 5 kW.

Och motorn får nog plats under durken! 

Sådana funderingar finns. 

Batterier skulle man också bra kunna rada ut här och var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag misstänkte redan i den här trådens barndom så fanns det risk att det kan börja röra sig om monologbloggkaraktär. Väldigt få människor som äger en snipa hänger på internet. Majoriteten av snipägarna har inte ens dator eller smartphone. En eloge till dessa!

 

Senast jag ordade om yachten var i oktober. Då hade jag kört den till en firma som skulle få uppdraget att leta efter skrovet bakom otaliga lager av papiér maché, häftmassa, krackeleringsfärg, tippex och läppstift. 

 

På väg ner genom de geologiska lagren kunde det gamla, klassiska, runda (finska) blåvita lotsmärket nära stäven plötsligt skönjas. När jag var på inspektionsbesök och såg märket ryckte det till i nostalginerven. I ungdomen blev det blev många vistelser på den lokala lotsstationen.

 

IMG_1586.webcopy.jpg.40910c52cf6cbacfcc04ba2687995128.jpg

 

IMG_1585.webcopy.thumb.jpg.fdcb35151416f972d88c26cfbe69dced.jpg

 

Sedan dessa bilder togs har det hänt ganska mycket. Men det får jag väl återkomma till en vacker dag.

 

 

Redigerad av RBack
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här jämra båtägandet är helt på tvären mot mina normala, grundläggande principer. Egentligen skulle jag helst kanske vistas på sjön i/på en segelbåt eller t.o.m. en specifik liten "segelkajaktrimaran" och helst vill jag fixa allt på egen hand pga. kostnader och att det finns en specifik glädje i att göra grejer själv.

Men nu är tingens tillstånd varkendera. 

 

för ett år sedan var jag på vippen att sälja yachten. Hade hunnit fixa annons och lägga ut den på en lokal köp-/sälj-sida. Annonsen inbegrep att jag enbart säljer till ett helt orimligt överpris. En intresserad hann höra av sig innan jag plockade ner annonsen. Han ville oberoende se på båten av pur intresse vilket givetvis ordnades.

 

Som tidigare nämnts är den nu inne för behandling. Det är den både värd och inte värd. Det senare - "inte värd" - är givetvis baserat på rationellt tänkande. Inte ens efter restaureringen är den värd vad restaureringen är "värd". 

 

Ändå känns det fint att notera hur år av ganska brutal och ofin kosmetisk skötsel nu avlägsnats och fixats till på allvar. Framme i stäven precis ovanför vattenlinjen avlägsnades en gammal och lite grov - samt delvis flagnande - lagning varpå ett 4x4 cm hål uppenbarade sig. Det såg ut som om någon kört ett järnspett rätt genom. 

Det fasta bärplanet är avlägsnat och nu ska linjerna inte få störas av dylika styggelser länge. 


Här har slipats, plastats, spacklats och slipats. I detta nu väntar yachten på ny och fin ferrariröd färg. Självfallet måste den gamla lotsbåtsfärgen bibehållas (även om det kanske vore mer estetiskt med någon annan färg). Men så är båten förstås också lite snabbare om den är röd. 

 

IMG_2008.webcopy.jpg.489611a6b65b1fcf37e2982f63a65936.jpg

 

IMG_2010.webcopy.jpg.7b51ca7cf7f95c7eceb104f2acd4ae4e.jpg

 

IMG_2022.webcopy.jpg.cd057f5138b11c16b4ac6e7b35b01138.jpg

 

IMG_2024.webcopy.jpg.a90382beecc67027c0bb5bda32e49e87.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är jag i mitt båtägande. Tidigare med snipa men numera med en liten trimaranjolle och det känns helrätt för mig. Man sticker ut några timmar och bara ÄR där ute, man rensar sinnen och dåliga dagar på jobbet med att bara kryssa runt lite.

16957359-BCE9-49EE-A02E-085EE580D565.jpeg

68E0CDDB-D1D6-4E33-8705-ED19D91FD74A.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Postlådan totalt översvämmad av brev från personer som vill se hur det gick. 

Så OK... jag faller väl till föga och slänger fram ett liten uppdatering.

 

Om det inte vore för coronasituationen hade jag omfamnat killen som jobbat hela vintern med skrovet och bölat ut en flod av glädjetårar över hans axlar. 

Det är också möjligt att de som jobbat med yachten skrattar fram tårarna hela vägen till banken av att någon kommer dragandes med ett åldrat, obekvämt, opraktiskt och - ur alla tänkbara rationella synvinklar - helt värdelöst 60 år gammalt åbäke, samt sedan vill att detta ska "fixas till" (se tidigare kommentarer). 

 

Någon gång i maj kunde jag syna resultatet. Tanken som genast slog mig var att yachten nu måste ligga i 180° kapsejsat tillstånd i hamnen.

 

Kort efteråt blev det sjösättning och "transport" sjövägen till hemmahamnen.

 

På den resan fick temperaturmätaren frispel. Därmed sällade den sig till oljetryckmätaren som under alla år hävdat att oljetrycket är av Marianergravskaraktär - dvs. fullständigt otänkbart för en brittisk gjutjärnspjäs av samma årgång som resten (1962). Tryck och temperaturavläsningarna nu åtgärdade efter anskaffning av såväl nya givare som mätare. Orkade inte börja reda ut de gamla mojängernas åkommor.

 

Då skulle det gälla att avverka några sjömil i sommar också.

 

IMG_1634.webcopy.jpg.6735b670c8e45e8f62bc447aad16f870.jpg

 

IMG_1633.webcopy.jpg.819c914afb4d4320dbe51fc53783769d.jpg

 

IMG_1643.webcopy.jpg.6f5473bd23ac90ca0abfd3bc92c6ef34.jpg

 

IMG_1689.webcopy.jpg.fb8fc34da1fe9e3c6e51e724c823fd9e.jpg

 

Redigerad av RBack
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag blir diktator med tillgång till tidsmaskin ska jag dra iväg till England precis när Ford är på G med att besluta hurudan hållare för oljefiltret de tänkt montera på Major-motorerna och besläktade Trader-maskiner.

Besluter de sig då - mot mitt bättre vetande - för att välja det de valde, ska alla ansvariga straffas genom att tvingas byta oljefilter på livstid. Straffet förlängs om det efter motorstart finns minsta lilla tillstymmelse av fettstrimma på utsidan av filterkoppen.

Redigerad av RBack
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla engelska maskiner skall ha minst ett ställe där de läcker olja. Bygger fabriken om en motor så att standardstället för oljeläckage slutar läcka så innebar samma utvecklingsprojekt att det börjar läcka någon annanstans i stället.

I slutet av åttiotalet beslöt man sig på Land Roverfabriken att utvidga verksamheten med att börja tillverka datorer som ju var hett just då. Man lade dock ner det hela. De kunde inte få datorerna att läcka olja...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
40 minuter sedan skrev Faderullan:

Gamla engelska maskiner skall ha minst ett ställe där de läcker olja. Bygger fabriken om en motor så att standardstället för oljeläckage slutar läcka så innebar samma utvecklingsprojekt att det börjar läcka någon annanstans i stället.

 

Precis. Man står sig slätt mot grundläggande fysikaliska lagar.

Men så märkbart mycket bättre och skönare skrovet beter sig i sjön (vågor) nu när aktern är ren och fri från den gamla påplastade matbordsskivan!

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev RBack:

Men så märkbart mycket bättre och skönare skrovet beter sig i sjön (vågor) nu när aktern är ren och fri från den gamla påplastade matbordsskivan!

Det kan jag tänka mig. Plockade bort en sån där placeboskiva från en snipa jag hade en gång. Det blev mycket skönare rörelsemönster. Toppfarten var densamma efter att jag tog bort den så någon nämnvärd påverkan på farten hade den inte heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...