Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Segelmotaren (mer segelbåt än motorbåt, Allegrons skrov och rigg ) riggades och seglades i går.

Caravellen stödsegel används bara när sjögången gör det obekvämt ombord.

För liten segelyta för att segla med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lasse-L:

Segelmotaren (mer segelbåt än motorbåt, Allegrons skrov och rigg ) riggades och seglades i går.

Caravellen stödsegel används bara när sjögången gör det obekvämt ombord.

För liten segelyta för att segla med.

 

 

Precis. Tänkte om du kanske även drygar ut bränsleförbrukningen med stödseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte i helgen. Hann bara vaxa upp till gummilisten, resten får göras vid bryggan. Första åkturen tog en timme från varvet till hamnen. Monterade det nya kapellet, bra passform!

image.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten luftats tillräckligt under sommaren?

Nee!

Än finns det förstås tid och lugna höstdagar kan vara tjusiga på sjön.

Men för att ta lite ansvar över tråden fyller jag den härmed med några bilder.

 

01D9CBEF-BF6C-41F3-8849-36E48C2A2D4F_edit.webcopy.jpg.b2e7e0645ae83ec80dc2ddf3e10a94c2.jpg

 

Här testar jag tillfälligt sommarens stora bekvämlighetssatsning på lådcykeln. Lite senare installerades lyxen (utan cykel) i båten. 

 

IMG_1267_edit.webcopy.jpg.6665eb6e8f89abb481f6fe08da39782a.jpg

 

En annan modifiering inför säsongen var rejäl och styrvänlig Massey Ferguson-ratt med kula. Navet passade inte klockrent men ett par bitar ur en metallpersienn runt hydraulpumpens axel gav perfekt och stadigt resultat. Från och med i år kan jag således svänga grymt effektivt och framför allt kraftfullt.

 

Den röda mojängen uppe till höger är kanske den allra lyxigaste additionen för året. Det är en stoppvajer till motorn. Nu behöver jag inte längre dyka ner i själva motorn för att kväva den.

 

IMG_1289.webcopy.jpg.2a4b2fdd920bfd7b5b36baa16ba8aa4b.jpg

 

Genomtypisk hamnbild i samband med att jag antagligen varit nere vid båten för att skruva med något.

 

IMG_1293.webcopy.jpg.72ae0c36921d3993349de77efd3769bb.jpg

 

En vy man sällan har eftersom man normalt står med skallen ut genom takluckan. Den här båten är utrustad med utomordentlig förvaringsplats för bilnyckel och solglasögon.

 

IMG_1294.webcopy.jpg.bd273446c8b9e6242b5fa99e6fb8e2c9.jpg

 

En vy jag sällan har om jag inte råkar lura med någon besättningsmedlem som tvingas ställa sig vid rodret "för att jag måste kolla något någonstans".

 

IMG_1296.webcopy.jpg.5c1e2898a923e370cf33e3bf8f546d54.jpg

 

Nästan upp i plan... eller i halvplan... eller ditåt.

 

IMG_1298.webcopy.jpg.ddedd9c3be96ee0772f5304d2497ccce.jpg

 

Om någon stör sig på vit färg på gummilisterna kan jag ge e-postadressen till förra ägaren. Själv orkar jag inte bry mig tillräckligt för att släppa alla andra åtaganden och fixa detaljerna bums. Något ska jag väl ha att göra om tio år också?

 

IMG_1314.webcopy.jpg.435987011618dc19879b35b8b2abd361.jpg

 

Blottlagt för ventiljustering. Den observante forumbesökaren noterar säkerligen stopvajern till vakuumpumpen. Inte för att jag vill skryta och skrävla, men jag har ju faktiskt en stoppvajer.

 

 

Redigerad av RBack
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-15 vid 23:43 skrev RBack:

Inte för att jag vill skryta och skrävla, men jag har ju faktiskt en stoppvajer.

Det är faktiskt inte illa det, alla har inte stoppvajer!

 

Gemytlig båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har man en utskuren rund bit av vindrutan?

 

vilken udda och fin båt. Så låg men så lång. Har den och båtttypen alltid varit fritidsbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev AndW:

Varför har man en utskuren rund bit av vindrutan?

Den runda biten roterar, och är ett slags vindrutetorkare. Då den roterar hålls inget vatten på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

Den runda biten roterar, och är ett slags vindrutetorkare. Då den roterar hålls inget vatten på den.

"klarsiktsruta" mycket effektiv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Varför har man en utskuren rund bit av vindrutan?

 

vilken udda och fin båt. Så låg men så lång. Har den och båtttypen alltid varit fritidsbåt?

 

Jo klarsiktsrutan är effektiv. Behövs också ganska ofta då båten är väldans "våt". I motvind tenderar även små vågor stänka över.

 

Från början var det ingen fritidsbåt. Modellen är baserad på fiskebåtar från Finska viken men är ämnad som transportbåt för statliga instanser så som fyr-/lotsverket, tullen och polisen. Senare årgångar av modellen såldes dock också som fritidsbåtar när Fiskars köpte det ursprungliga varvet (Åbo båtvarf) och övertog produktionen. Då såldes de med akterruff.

 

Varför de är så förtvivlat låga vet jag inte. Inte bara låg. Smal också. Det är som en motoriserad kajak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp...

Den här tråden håller jag lika mycket liv i som själva båten - typ.

 

Det här året åkte den ner i plurret utan att jag lyckades göra mer åt "underredet" än att bara borsta av den de fasttorkade resterna av fjolårets algpåväxt. Frågade kranföraren om hans företag överhuvudtaget lyfter så här smutsiga och ovårdade båtar i sjön.

 

Jag hade två alternativ. Antingen skulle båten stå på land och vara ovårdad eller så får den ligga i sjön och vara ovårdad. Det senare var mer tilltalande eftersom jag då skulle kunna nyttja den till det den är byggd för och till det jag äger den för. Dessutom syns inte smutsen lika bra när den ligger i vattnet. Att sjösätta var alltså helt klart en win win-situation.

 

25502833_IMG_1346copy.jpg.8223ca927a24a5db6cd14c75466c483b.jpg

 

Här ovan syns en bild från när jag cyklat ner till hamnen för att peta på något. Kanske var det då när jag borstade av den eller grejade med med kylaren eller tjärade några fancy trädetaljer.

 

1401311021_IMG_1347copy.jpg.3a50cc095fb2743fa0411820c837ed31.jpg

 

Här har jag i alla fall tjärat en bit snickarglädje. Eller egentligen är det något i stil med roslagsmahogny jag spiller ner i det törstiga träet.

 

267140662_IMG_1349copy.jpg.2eb0214021ce2da389498a4d50005afb.jpg

 

Och till sist den klassiska bilden när flytetyget ligger på plats.

 

Visst har det blivit en del turer. Inte så många som man alltid tror medan man hallucinerar i januari - men ändå liksom. Fler turer ut ska det givetvis bli än i sommar.

 

Motorn verkar arbeta - ta i tjärat trä - i enlighet med vad jag önskar. Bränsleförbrukningen är inte hopplös trots brutalskitigt skrov under vattenlinjen. 4,83 l/h och 0,61 l/nm på senaste rundan som var 48 nm med ett snitt på 8 knop (körde en del på ställen med rejält låg hastighetsbegränsning).

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om jag läser dåligt, men vad är det där för båtmodell?

 

Personligen gillar jag skarpt snipor då bränsleförbrukningen och motorbehovet tenderar att vara lågt.. Men skulle vilja ha något runt 10-11 meter med skaplig bredd så man får ordentligt med boyta, ståhöjd inomhus, stängbar kabin och ett utedäck så man kan sätta upp en vanlig stol eller varför inte ett bord + några stolar på akterdäck samt soltak o.s.v.. Samt något som minskar rullningen något, t.ex "Bilge keel" https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/bilge-keel

Är för tillfället Albin-25 ägare men väldigt leds på dess självsvängande upprätningsmoment.. minsta våg och båten börjar gunga av sig själv rent oskäligt mycket.

 

Gillar ju holländska stålbåtar typ Gruno / Pedro, men tycker förbrukningen drar iväg väl mycket på dom, en 12 meter 12 tons motorbåt behöver inte dra 1.2L/nm i 7knop, den kan ju bevisligen dra mycket mindre med tanke på att en segelbåt (Bavaria 39 - 10 ton) drar cirka 0.4L/nm i 6.5-7 knop. (Statistik från föräldrarnas mätningar)

 

Eller varför inte SetSail FPB 64, 20 meters segelbåts/kanotformad aluminiumbåt á 34 ton halvtankad (drygt 40ton fulltankad), 1L/NM i 9-10knop.

 

Kadey Krogen 42 - https://dauntlessatsea.com/ lyckas med konsten att ligga en bit under litern när han korsar atlanten, det med denna 20tons plastbåt (+ cirka 5000 liter bränsletakn + cirka tusen liter vatten), andra rapporterar runt 0.65L/nm i 7 knop.

 

Jag fattar inte att det finns så få vettiga större bränslesnåla bovänliga båtar, allt som säljs är ju planande eller segelbåt..

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev cetex:

Jag fattar inte att det finns så få vettiga större bränslesnåla bovänliga båtar, allt som säljs är ju planande eller segelbåt..

Det tycks ju finnas mest av den sorten man inte vill ha.

Försök hitta en tväraktrad båt med inombordsmotor/axeldrift i 7-8 metersklassen. Det finns inte mycket att välja på om man inte vill ha drev...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev cetex:

Jag fattar inte att det finns så få vettiga större bränslesnåla bovänliga båtar

Du har inte fattat grejen? De SKA ta mycket bränsle, det är ju det enda man har att skryta med ;)

Men många är överens om att bränslesnåla motorbåtar i 7 knopsklassen är framtiden. En förbrukning på max en liter per M.

Snipor ja, men rätt byggda dvs inte så breda. Nackdelen är att de ruller.

Trawlers men inte som Grand Banks som har flera hundar hästar, gör 14 knop och drar upp flera meter höga vågor.

Mera som trollers. De användes för att fiska tonfisk mm på amerikanska västkusten. De gick ut några dygn, fiskade i några dygn och sen hem igen. Begränsningen var hur länge isen höll sig. Runt 40 fot och en mans besättning. För att klara det var de tvugna att vara bränslesnåla.

Djup V-botten i fram och platt i aktern.

Kadey Krogen mfl tillhör den gruppen. En sådan motorbåt gillar jag. George Buehler ritar en del sådan som byggs i stål.

Över till England har man drygt 300 M, det tar knappt två dygn och det kostar under 5 tkr at åka dit, ToR blir det billigare än Göta Kanal. Inte behöver man leta tankställen heller. En Kadey Krogen 42 har i standardutförande 2600 liter diesel och runt hälften så mycket färskvatten.

 

203417_3a9dc8b1fb1374c33467eeb3f47e0a5a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, bhemac said:

Du har inte fattat grejen? De SKA ta mycket bränsle, det är ju det enda man har att skryta med ;)

 

Det känns ju nästan så, tyvärr..

 

5 hours ago, bhemac said:

Snipor ja, men rätt byggda dvs inte så breda. Nackdelen är att de ruller.

.....

Djup V-botten i fram och platt i aktern.

Kadey Krogen mfl tillhör den gruppen. En sådan motorbåt gillar jag. George Buehler ritar en del sådan som byggs i stål.

 

Nu är väl kadey krogen 42 cirka 4.6meter bred så den är inte direkt smal, men jag kanske missförstod. :)

Den rullar en del men inte supermycket, 30graders lutning sida till sida med 5 meters vågor från sidan (återigen dauntless at sea), c:a 10-12graders lutning med "paravanes" deployade..

 

Om folk här har koll på fler båtmodeler som är liknande i skrovdesignen och där med i effektbehovet / bränsleförbrukningen och börjar vara runt dessa i utrymme så får ni gärna posta märke / modell o.s.v :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev cetex:

Nu är väl kadey krogen 42 cirka 4.6meter bred så den är inte direkt smal

Nej, men den är inte groteskt bred heller, framförallt är den inte "svulstig i de nedre regionerna". Hade den varit 9 m lång så hade bredden varit 3,2. Men de har byggt ett bra skrov men det finns fler.

Idag finns effektiva stabilisatorer, ganska dyrt men marknaden är liten.

Den billiga lösningen är ju trollingbommar och paravaner/"flundror". Ett litet stagsegel kan också göra underverk.

En sak jag gillar med denna typ av båt är möjligheten ah ha en jolle "på taket" som enkelt kan sjösättas med bom eller kran. Perfekt, då kan man svajankra och sjösatta jollen på några minuter.

Nackdelen är oftast höjden, jag vill ha en båt som är max 3,5 m över vattenytan, då har man tillgång till enstor del av Europas kanaler.

Hemst gärna en ställbar propeller, då kan man köra lite långsammare med motorn lite mer än tomgång. Tyst och extremt bränsleeffektivt.

Tittar man på europeiska alternativ så är nog en holländsk "kotter" det som kommer närmast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Nackdelen är oftast höjden, jag vill ha en båt som är max 3,5 m över vattenytan, då har man tillgång till enstor del av Europas kanaler.

 

Ja huga, det kommer alltid nya nackdelar om man går upp i storlek. Ett extremexempel är en segelbåt jag såg för en dryg vecka sen. 140 fot. Masten såg högre ut. 43 meter lång, tror jag den var. är masten längre, så är den ju kring 50 meter. Då är båten dubbelt för hög, för att gå under Finlands längsta bro. Var 17 skall man segla med en sån???

 

8 timmar sedan skrev bhemac:

Trawlers men inte som Grand Banks som har flera hundar hästar, gör 14 knop och drar upp flera meter höga vågor.

 

Trawlers är en kul idé. Men idén är ju liksom bortkastad om man försöker köra fort. Och bränsleförbrukningen måste ju vara hemsk vid hastigheter då aktersvället släpper på en sån stor båt. Eller precis före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kronvik:

Trawlers är en kul idé.

Jänkarna gör många konstiga saker, milt uttryckt. Men båtar är de faktiskt duktiga på. Vilket kan vara svårt att erkänna.

Vi skulle kunna göra framtidens båtar här i Sverige men tyvärr finns inte kunderna. Ännu.

Här ska vi ha båtar byggda för Florida trots att vi bara har en säsong som är en femtedel så lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-05 vid 22:06 skrev cetex:

Nu vet jag inte om jag läser dåligt, men vad är det där för båtmodell?

 

 

 

Har drällt ute på böljorna de senaste två dagarna och eftersom båten är byggd 1962 har den inget internet.

 

Finns nog nämnt någonstans - kanske i den här tråden... eller i någon annan. Men sak samma.

Så några ord...

 

Det är en gammal statligt beställd båtmodell från det tidiga 60-talet. Tror att de möjligen började tillverkas typ 1961. Polisen, tullen och lotsverket körde med dem. De två förstnämnda använde dem som patrullbåtar och lotsarna använde dem som transportbåt mellan fastlandet och stationerna ute i skärgården.

De hör till de första glasfiberbåtarna som gjordes i landet och varvet var Åbo Båtvarf.

Varvet köptes så småningom av Fiskars som fortsatte tillverka modellen och då adderade en akterruff.

Modellen är baserad på traditionella fiskebåtar från Finska viken - Kanske främst Pellinge.

 

Båten är 33-34 fot (eller typ 10,25 m) och smal som en kajak.

 

Motorn - som i min båt är den originalinstallerade 1962 - är en Parsons Pike Marine vilket är en marin variant av Fordson Super Major - eller egentligen en Ford Trader-motor vilket var namnet på de motorvarianter som gick till lastbilar eller som industrimotorer. Det finns en del små skillnader mellan dem och Super Major-motorerna.

Typ ungefär cirka 52 hk. Det är alldeles för många hästar. Den skulle klara sig galant med 25-30 nymodiga och mer bränslesnåla hästar. Dessutom fyller den där engelska järnklumpen upp precis hela innandömet. Ljudet... ljudet!

 

Min båt var stationerad på Tankar (lotsstationen/fyren utanför Karleby, Finland) på 60-talet och fram till mitten av 70-talet då en kutterförare (lotsbåtsskeppare) köpte den i samband med att staten sålde den. Jag köpte den av kutterförarens son för ett antal år sedan. Jag har lotsar och sjöfolk till höger och vänster i släktens tidigare generationer (även min farsa), så för mig är den någon form av halvknasig, nostalgisk skärgårdsromantik.

Redigerad av RBack
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte mig en gullholmenssnipa förra året,
En 81a med en Sabb typ1g.
Kalas att puttra omkring med, tjejen (som kom alldeles efter båten) gillar den med.
Uppmärksamheten man drar till sig i hamnen när man som ungt par (27 och 26 år) med en klassisk båt var väldigt oväntad.
Lite problem med att maskin sackar och vill dö när man kör på rikigt låga varv länge(typ ränndörjar).
Tror det beror på att den inte orkar hålla bränsletryck för varvar man upp den så går den bra ett tag till. finns ingen matarpump vid tanken så tänkte sätta på en lågtryckspump som höjer trycket från tanken till maskinens mekaniska pump. Men vi håller på att flytta ihop så den tiden finns kanske inte riktigt iår.
Drar knappa litern per timme verkar det som så billig på dieseln är den med!
 

Tjorven (2).jpg

kran.jpg

2019 (2).jpg

Redigerad av Gullholmarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Köpte mig en gullholmenssnipa förra året,
En 81a med en Sabb typ1g.
Kalas att puttra omkring med, tjejen (som kom alldeles efter båten) gillar den med.
Uppmärksamheten man drar till sig i hamnen när man som ungt par (27 och 26 år) med en klassisk båt var väldigt oväntad.
Lite problem med att maskin sackar och vill dö när man kör på rikigt låga varv länge(typ ränndörjar).
Tror det beror på att den inte orkar hålla bränsletryck för varvar man upp den så går den bra ett tag till. finns ingen matarpump vid tanken så tänkte sätta på en lågtryckspump som höjer trycket från tanken till maskinens mekaniska pump. Men vi håller på att flytta ihop så den tiden finns kanske inte riktigt iår.
Drar knappa litern per timme verkar det som så billig på dieseln är den med!
 

 

Riktigt tjusig båt! Jag får någon form av primitivt ha-begär helt enkelt. 

Det får jag iofs av många snipor.

 

Den bränsleförbrukningen är rena drömmen.

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-12-30 vid 22:38 skrev Bjorns_snipa:

Funderar på att konvertera min Artella till eldrift (eller i varje fall hybriddrift).

image.jpeg

 

På tal om bränsleförbrukning. Tidvis drömmer jag också om eldrift. Har du måhända kommit längre i dina funderingar?

 

Helst kulle man ju också få batterierna laddade med så mycket sol-el som möjligt. Men det känns väl som om allt teknik kanske inte "är där" än. Visserligen är min båt lång, smal och lättdriven plus att man får plats med ett försvarligt antal solpaneler om man börjar klämma in dem. Kanske dock inte det vackraste man kan tänka sig, men man får väl försöka integrera dem så gott det går den dag de ekonomiska förutsättningarna kan kombineras med lite längre hunnen teknik - framförallt kanske på batterisidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev RBack:

Riktigt tjusig båt!

Det vete fasen. Men himla kul att det finns ungdomar som kan se till båtar som denna lever vidare!

 

30 minuter sedan skrev RBack:

Tidvis drömmer jag också om eldrift. 

Jo det är kul om inte annat så för att visa att det går. Själv har jag en annan svaghet, ånga. Men där tänker jag inte engagera mig. Min farfar hade en båt liknande den i videon. Den hette "Duvfan" med gammalsvensk stavning. Eller var det Duv-Fan? För mycket veteranstuk är jobbigt, se på de med gamla bilar som alltid putsar och fixar och i bästa fall kan åka någon timma om vädret tillåter.

Men, dessa små ångbåtar är intresanta. De gjorde bra fart, 7-8 knop med en kompound ångmaskin på max 5hk.  Extremt lättdrivna, smäckra båtar med lång vattenlinje.

Använd den typen och taket till solpaneler, borde kunna bli något, eller?

http://breding.nu/angbat/

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan å det våldsammaste rekommendera eldrift. Min båt är ingen snipa, blott en liten roddbåt med 100 W solpanel och 200 Ah batterier. Det kan ge mig några sköna timmar i måttlig fart. 3,5 knop (skrovhastigheten för den båten) gör den med en trollingmotor som drar ungefär 35 Ampere på full fart. Dvs man kan gott köra fyra timmar utan att tömma AGM-batterierna allt för mycket.

Efter en sommar med den här båten är jag starkt inspirerad till att skala upp det hela. RBacks långa smala båt skulle vara ett utmärkt utgångsmaterial. Man kan knappast räkna med att göra någon uthärdlig fart på momentaneffekten från solpanelerna som ryms på en normal snipa men om man omsätter vikten av en gammal dieselmotor med tillhörande bränsletank till batterivikt har man säkert en rejäl aktionsradie ändå. Det ideala utgångsmaterialet för en elbåt med verklig användbarhet skulle vara en katamaran, den är ju både lättdriven och kan bära en stor yta av solpaneler.

Det absolut bästa med eldrift är ljudet, se och lyssna på den här videon så förstår ni:

Elbåten Nöulon! på Oravaisfjärden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl måla hela båten med perovskit-färg (håll rätt uttal på det där nu). 

Det blir fint! 

Hela härligheten kommer antagligen också att försvinna från varje tänkbar radaranläggning. Det betyder att jag kan realisera min plan på att smuggla surströmming över Kvarken - vilket i sin tur automatiskt lär bekosta elektrifieringen av båten.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt märke till din båt ute på vattnet RBack. Jag minns inte var jag såg den (eller någon annan exakt likadan) men den väckte ett påtagligt habegär.

Man får inte se särskilt många vettigt formade deplacementbåtar i dessa tider när alla tävlar om vem som har störst bränslekonsumtion per sjömil.

 

I våras kom jag över en annan båt som jag har haft habegär för i många år. Sesådär mellan 25 och 30 år...... ända sedan jag som liten pojke lade märke till hur mjukt den vakade i sjögång då vi var på skolutfärd till en holme i skärgården. En bekant har ägt den under hela den tiden.

 

Nu önskar jag bara att jag hade tid och pengar så jag kunde sätta båten i skick och montera in min gamla kära Bukh DV10 dieselmotor i den. Får se när det blir. Inte i år och knappast nästa år. Tyvärr.

I min gamla träbåt som var aningen mindre och aningen rundare i bottnen (Joel Sundströms modell från Iskmo) drog den motorn ungefär 0,2 liter sjömilen.

Det tycker jag är en någotsånär rimlig bränsleåtgång tills någon hittar på någon ännu snålare motortyp.

 

Båten är 23 fot lång och byggd omkring 1981 i Söderuddan. Helt i glasfiber. Byggaren var en äldre fiskare som var nöjd med sin gamla träbåt som han hade fiskat med utanför Klåbbhällon i över 30 år och ville ha en ny likadan båt av plast. Han använde träbåten som form för ett nybygge men till skillnad från andra så tog han bort träbåten ur det nya plastskrovet.

Träbåten som tjänstgjorde som form var byggd av Karl Backman i Panike omkring 1957 så min plastbåt är lättdriven och utpräglat 50-talsaktig i formen med väldigt utlagd för och ganska skarp botten och rejält språng så som de byggde där i skärgårdsbyarna. Sex "bord" per sida. Fasta skibord fram och bak.

Orginalet (träbåten) hade en 8 hästars Bernard motor så jag tycker att min Bukh borde vara ganska lämplig storlek.

2146075142_plastbt1.JPG.ce008444d145210f6455d6b06a44e397.JPG380389124_plastbt2.JPG.d6ad423f3ad4ec3a42e0c941d7eef850.JPG211685127_plastbt2.JPG.dac2b3e4f5a701c0265b16e0e1c8c857.JPG1893084871_plastbt7.JPG.c40fa1582bf0c243b7e57b013594e593.JPG

 

 

 

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, RBack said:

 

På tal om bränsleförbrukning. Tidvis drömmer jag också om eldrift. Har du måhända kommit längre i dina funderingar?

 

Helst kulle man ju också få batterierna laddade med så mycket sol-el som möjligt. Men det känns väl som om allt teknik kanske inte "är där" än. Visserligen är min båt lång, smal och lättdriven plus att man får plats med ett försvarligt antal solpaneler om man börjar klämma in dem. Kanske dock inte det vackraste man kan tänka sig, men man får väl försöka integrera dem så gott det går den dag de ekonomiska förutsättningarna kan kombineras med lite längre hunnen teknik - framförallt kanske på batterisidan.

 

 

Jag har klurat mycket på elkonvertering av vår Albin 25. det går nog. Men man skulle behöva bygga ett solcellstak över kapelltaket.

 

Vår Albin 25 t.ex, den drar runt 1.7L/timme vid 6knop (snitthastighet), 1.7L/NM = cirka 10600*1.7 = 18020Watt, anta cirka 40% effektivitet så får man ut 7208Watt per timme i energibehov.

 

En annan kalkyl jag sett är att en dieselmotor dricker 0.185L/hästkraft/timme, så 1.7/0.185 = 9hästkrafter i 6 knop, en hästkraft är cirka 745Watt och får år man alltså ett effektuttag om 9*745 = 6705Watt per timme i energibehov.

 

I runda slängar 7000Watt per timme alltså.

 

En modern solcell är cirka 22% effektiv utifrån en solinstrålning om 1000W/m², det ger cirka 220W/m², sällan har man 100% perfekt solinstrålning så jag brukar räkna på 160W/m²

 

7000 / 160 = 43m² solceller, svårt att få plats med på en albin 25 som är 2.5m bred och 7.6m lång, 7.6*2.5 = 19m² om den vore helt rektangulär..

 

Men! Sänker man hastigheten till nånstans runt 4.5-5knop så halveras i princip energibehovet (nu gör vi inte det eftersom dieselmotorn ändå drar en hel del bränsle bara för att snurra runt sig själv), och då hamnar man runt 3500-4000W per timme och cirka 22m² solceller för att täcka upp behovet, detta närmar sig vad som är görbart på båten..

 

En normal dag kör vi runt 4-6timmar, vi kunde anpassa oss till 4 timmar vid behov, det innebär att vi per dygn behöver 4000 * 6 = 24 000W laddat för att ha lite säkerhetsmarginal, anta 10 timmar med skaplig sol så behöver man 24000/10/160 = cirka 15m² solceller vilket börjar vara görbart på en albin 25, men det skulle se knepigt ut.

 

Om man köper vanliga LiFePo4 Batterier så skulle det kosta cirka 50 000kr att utrusta båten med 24 000Wh LiFePo4 batterier, motor (~20kW + styrelektronik) verkar tillkomma om cirka 25 000kr.

Solceller 2400W kostar också ~25 000kr och till detta ska det såklart vara MPPT regulatorer, jag gissar 10 000kr till för dessa.

 

Sen behöver man likförbannat en generator som går på nån annan form av bränsle för att ta sig över gävlebukten på lagom tid, jag gissar 50 000kr för en 2cylindrig dieselmotor om 20hästkrafter + en 20kW generator.

 

Allt som allt gissar jag runt 160 000kr, vilket ändå är lite lockande om man nu ändå måste byta motor (Blir ju bara 1.5ggr kostnaden för ett byte till dieselmotor)

 

Köper man relativt nya batterier från en skrotad tesla får man 40kWh batterier för 50 000kr, d.v.s halva priset. (5200W för 12000kr på ebay)..

 

Samtidigt får man ganska många somrar bränsle för mellanskillnaden om 50 000kr, 2700liter (vid 18.5kr per liter) räcker 3-5år för oss i vår albin 25'a..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev cetex:

Jag har klurat mycket på elkonvertering av vår Albin 25. det går nog

Intressant. Kalkylerna verkar vara väl tilltagna.

Albin 25 är kanske inte den mest lättdrivna båten. Jämför man med en segelbåt i samma storlek så är nog effektbehovet runt häften. Ett längre och smalare skrov skulle vara bättre. Kanske ska man titta på en äldre segelbåt, avlägsna mast och köl?

Men helst bygga ett nytt skrov.

Lönsamt kanske det inte blir men unikt. Samt att göra alla besvikna som tror man är vansinning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående eldrift så kan man tänka sig att under semesterveckan så räcker antagligen inte solceller.
Men under resten av säsongen ligger den ju allt som oftast vid bryggan flera dagar mellan turerna!
Och annars får man väl välja gästgamnar med el under semestern!
Har stått i GP om den här, tyvärr plusartikel.
Men vill minnas att den skulle ladda upp sig över en normal natt!

Greenstar marine säljer färdiga motorpaket för att elkonvertera!
image.png.83acbfeec4ffc1c81a311d8c3a132122.png

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

9 hours ago, bhemac said:

Intressant. Kalkylerna verkar vara väl tilltagna.

Albin 25 är kanske inte den mest lättdrivna båten. Jämför man med en segelbåt i samma storlek så är nog effektbehovet runt häften. Ett längre och smalare skrov skulle vara bättre. Kanske ska man titta på en äldre segelbåt, avlägsna mast och köl?

Men helst bygga ett nytt skrov.

Lönsamt kanske det inte blir men unikt. Samt att göra alla besvikna som tror man är vansinning.

 

Det går även på större båtar. Men det är ju just p.g.a detta som jag letar en bra, stabil och tålig båt, mer som en gruno 38 i inredning, utedäck o.s.v än en albin 25, men med så effektivt skrov som möjligt, samtidigt som det är lämpligt att bygga stora mängder solceller på..

 

Jag kollar trånande efter SetSails FPB som ju typ är en segelbåtsformad lite lagomt isbrytande motorbåt. :)

 

29 minutes ago, Gullholmarn said:

Angående eldrift så kan man tänka sig att under semesterveckan så räcker antagligen inte solceller.
Men under resten av säsongen ligger den ju allt som oftast vid bryggan flera dagar mellan turerna!
Och annars får man väl välja gästgamnar med el under semestern!
Har stått i GP om den här, tyvärr plusartikel.
Men vill minnas att den skulle ladda upp sig över en normal natt!

Greenstar marine säljer färdiga motorpaket för att elkonvertera!
image.png.83acbfeec4ffc1c81a311d8c3a132122.png

 

Kul grej, hade gärna läst. :)

Jag hade inte kännt mig trygg utan en generator dock, måste ha el för att kunna jobba ifrån båten, behöver kunna ta mig över till åland, eller över gävlebukten så behöver då 8 timmar drift för färden till åland och minst 16 timmar för gävlebukten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...