Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sonix

Ingen ork Mercury 90 2-takt

Rekommendera Poster

Har en Mercury Elpto 90hk 2-takt från 2004 som vibrerar kraftigt och är orkeslös, den varvar bra utan växel i men så snart man lägger i växeln och gasar så börjat vibrationerna. Det går inte få båten att plana utan kommer kanske upp i 15 knop där tidigare toppfart ligger strax över 30 knop. Tändstiften är bytta utan resultat, har även testat med en ny separat tank och ny bensin även detta utan resultat. Motorn är servad förra hösten med byte av bensin filter i motorn och ett extern vattenavskiljande filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla stiften, det låter som att det går på 2burkar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som det oxå men har bytt stift och symptomen är samma. Alla stiften ser lika ut, ganska blöta anser jag. Men kanske skall prova en ny uppsättning ändå, finns det några billigare tändstift som man kan köpa för att testa med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B8HS-10 alt. B9HS-10 skall funka. Jämför för säkerhets skull gängans längd och utsticket innan du monterar. Ofta går motorn bättre med dessa standardstift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår membranet i soppapumpen, är det en liten läcka där så går soppa direkt in i vevhuset med oren gång som följd. Ett kompprov är ju inte heller fel att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så alla stift är lika... Då tror jag mer på antingen högfartsdel i stator/cdi eller bränslebrist. Pröva att pumpa på blåsan medan du kör och se om den går bättre då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har satt i nya stift men samma resultat, har även prövat med att pumpa på blåsan under fart men den blir inte hård hur mycket jag än pumpar när jag kör. Kan man prova att koppla en ny slang utan blåsa mellan motorn en plasttank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blir inte blåsan hård är det sannolikt bränslebrist/ den suger luft någonstans. Provat ny blåsa?

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provat med ny blåsa men samma fenomen, var inne på en verkstad och förklarade problemet och en mekaniker gissade på kristaller i förgasarna (någon av dem). Hans tips var att ta loss dem och koka dem i vanligt vatten för att få bort dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...