Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RP1981

Nybörjare Albin Ballad

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har fått ta över en  Ballad som inte varit i sjön på över 5 år och som det inte har fixats med på lika lång tid. 

Jag har ingen direkt erfarenhet av båtrenovering så min fråga är var börjar man och vad ska jag titta efter?

 

Tacksam för svar 

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga, var det något bekymmer, eller fungerade allt innan båten hamnade på land.

Har du tänkt sjösätta den i år, eller är den sjösatt?

Jag skulle gå igenom motorn som förmodligen är Volvo Penta MD6/7 och byta olja/filter, bränslefilter, impeller Annars är väl en rejäl tvätt och storstädning på sin plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej No_jah tack för snabbt svar.

 

Båten ligger just nu på land och tanken är att den ska sjösättas till nästa sommar. Motorn är en Volvo Penta MD 6 som ska kollas igenom. Det har inte varit några större problem med båten vad jag vet. Det som oroar är att jag har sett att det har blivit en liten inbuktning i skrovet där en av stöttorna har tryckt på. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det är troligtvis ingen fara, men kommer du åt att se hur det ser ut på insidan av skrovet där inbuktningen är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i inbuktningen. Släpp något på stöttan om det går, båten skall stå på kölen och stöttorna håller balansen.
Balladen har kraftigt skrov i enkellaminat; troligtvis rätar bucklan ut sig när du sjösatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller den tätt och en någorlunda fungerande motor är det väl bara att köra en säsong och sen bestämma vad man vill fixa till?

Normal målning/tvätt/vaxning/avmögling bör ju förstås också göras innan den åker i sjön. Mycket invändigt går ju att fixa när den redan är i om det är bråttom.

Redigerad av KG__

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...