Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FinMick

Lära sig segla ...mellan Gävle-Ulvön-Holmögadd-Vasa

Rekommendera Poster

På 2017-08-23 på 17:39, FinMick säger:

 

Samma system. Har provat det, gör det knappast fler gånger...

 

Blev att jag körde på focken och F-Götan ut tills jag fick mer utrymme för "riktig" segling, sedan stora storen och skynda till paushamnen för att laga mat. Efter intagna makaroner (inhandlade i Gävle) ska jag byta till större försegel. Som du sa.

 

Måste annars dela med mig av vad jag hittade tillsammans med motorns bruksanvisning:

20170823_183021.thumb.jpg.ec316bc8b82394df2708b10630896948.jpg

 

Man skulle ju nästan få lite funderingar kring den gamle ägaren. Ett utdrag ur min blogg ihop med instruktionsboken till motorn - det bådar inte gott. :lol:

Jag har seglat hem fler gånger för att motorn krånglat, än jag har gått för motor hem för att jag brutit masten. Det senare har inträffat en gång (i början av 1980-talet). Första gången jag bröt masten (i slutet av 1960-talet) -då fick jag paddla hem. :wacko:

 

Som ungdomarna skulle kunna  uttrycka det;"jag och motorer vi lirar inte"

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående kryss med Havsfidra så får väl Thallatha rätta mig om jag har fel.
Jag har aldrig seglat en Havsfidra men tillbringade många somrar i en J17 som är långkölad, grundgående och relativt rund om magen.
Den skulle absolut seglas väldigt upprätt!
Pressade man Jullen så ökade visserligen farten men oj... vilken avdrift som följde med på köpet!
Den formligen hasade i sidled om den krängde för mycket.
Men det är klart. Med 0,95 m djupgående och runda fribord så blir det väldigt lite köl i vattnet när det lutar.
Så jag gissar att Havsfidran också mår bäst av att inte kränga mer än 15-20 grader.
Loggen visar kanske lite mindre fart men den distans du vinner på att räta upp båten och minska avdriften kompenserar.
Sen finns en generell regel när man slår med tunga och lånkölade båtar i lättare vindar.
Gör "runda slag" eller som en del kallar det "kosterslag" D v s. fall en smula alldeles innan du ska slå. Då får du lite fart i båten. Sedan gör du ett slag med lite radie. Inte heltvärt utan du låter båten glida runt sisådär 100 grader. Så ligger du lågt mot vinden tills båten fått fart. Då kan du börja ta höjd igen.
En långkölad båt bromsas upp väldigt mycket av en tvär sväng. Genom att slå "rundare" så behåller du mer av farten genom slaget.
Nu när jag gått från långkölad IF-båt till fenköl och delat lateralplan har jag fått vänja om mig igen. Min nya båt vänder på en femöring!

 

Redigering:
Förlåt....
Vänder på en enkrona menar jag!
Det finns ju inga femöringar längre! :)

Redigerad av Janken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att det är rätt kul när man lär sig något man redan vet.. =) Jankens beskrivning av slaget med långkölad båt är nämligen helt på pricken, och så seglar jag och har alltid gjort.. Detta beror nog mycket på att det lilla jag kan om segling har jag mest lärt mig ombord på bohusjullar med spririgg.. Även om jag på mina kölbåtar inte behövt bräcka med focken så är tekniken densamma..

 

Misstänker att det skulle se mycket lustigt om jag skulle ge mig på att kryssa något snabbgående med fenköl ( i vart fall till en början) ....

Just nu sitter jag ombord i en tung långkölad skapelse som för mig är helt naturlig att segla men jag ler väldigt igenkännande åt Jankens beskrivning. Och känner mig lite nöjd att jag nu kan förklara i ord det jag egentligen redan visste men kanske aldrig så noga tänkt över?

 

Härligt när ett forum kan delge en sådana här Aha upplevelser.....

 

Fair Winds

Stefan

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sommaren 2000 hade jag en hemsk upplevelse.

 

Vi lånade svärsonens Albin Express och seglade i Stockholms skärgård i 14 dagar.

Den seglade ju nästan lika bra på kryssen, utan nån större vind, som havsfidran gjorde på slören i kulingvindar.

 

Dessutom fick man passa sig så att Expressen inte slog tillbaka när den gamle stel gubben inte hann med i slagen.

Seglatsen började mindre bra.

Den yngsta dottern körde oss till Svinninge och la beslag på bilen.

Jag halkade i duschen och skar upp hälen. Fick ta taxi till akuten på Danderys sjukhus där en slaktartyp sydde fyra korsstygn med blå tråd, samtidigt som han funderade över hur en sån skada kunde inträffa en fredagskväll på en spik nykter person.

Duscharna på Svinninge blev ombyggda efter incidensen.

På  hemvägen, sista dan, mötte vi båtarna i "Tall ship race" på väg ut från Stockholm. Det var på den analoga tiden och det gick 3 filmrullar om 36 bilder vardera.

Det finns vissa seglatser man minns mer än andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul läsning!

sitter lite i samma sitts som dig men ännu inte hittat båten, av nån anledning har jag bestämt mig för en Rasmus. har aldrig varit ombord på en segelbåt men fantiserat ihop att det ju vore fantastiskt med segelbåt. Har också tänkt segla hem den till vasa så rutten blir ju snarlik!

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du köpa ett hemmabygge. :P

 

Förr kunde man se fabriken där skrov och det mesta av plastjobben gjordes, hemma från min tomt. Den byggnaden är för längesen riven och ersatt med en Konsumbutik.

Funderade själ på en dylik i början av mitt seglarliv, men det skar åt ett annat håll.

 

Lycka till

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Skall du köpa ett hemmabygge. :P

 

Förr kunde man se fabriken där skrov och det mesta av plastjobben gjordes, hemma från min tomt. Den byggnaden är för längesen riven och ersatt med en Konsumbutik.

Funderade själ på en dylik i början av mitt seglarliv, men det skar åt ett annat håll.

 

Lycka till

 

Yes, men ett hemmabygge med stil! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att det har med själva hemseglatsen att göra, men fortfarande med att "lära sig"

 

IMG-20170926-WA0005.thumb.jpg.c87236be5509c0d49458dd59019d9802.jpg

 

Bekantade mig med dimma tre timmar igår kväll.

En navigationskonst jag hittills bara gjort teoretiskt.

Ta ut kurser för löjligt korta sträckor, mäta i tid snarare än distanser för att sedan stirra in i töcknet efter ostpricken jag inte riktigt minns om isen tog i vintras. Inte hitta pricken och gira ändå på utsatt tid utan att egentligen veta var jag befinner mig...

 

Givetvis med elektroniska sjökort framme för att inte gå på grund, men utan att använda dem för annat än nödfall och risksituationer!

 

Behovet av en deviationstabell lyftes upp några steg i prioritet när jag trots rätt kurs i kompassen under merparten av en tjugo minuter lång sträcka obönhörligen närmade mig stenhögen som ligger mitt i sundet.

 

Skymningen kom innan hemmahamnen, men vid det laget hade jag avslutat analognavigeringen och lyft fram pekskärmen istället.

 

Sikten varierade mellan 50 och 100m under hela turen.

 

Fotot taget av KjellB (som inte längre är alldeles aktiv här i forumet och knappast kommer att se detta)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-13 på 22:09, Myrsky-janne säger:

Kul läsning!

sitter lite i samma sitts som dig men ännu inte hittat båten, av nån anledning har jag bestämt mig för en Rasmus. har aldrig varit ombord på en segelbåt men fantiserat ihop att det ju vore fantastiskt med segelbåt. Har också tänkt segla hem den till vasa så rutten blir ju snarlik!

 

 

 

Kul! Säg till om du behöver sällskap på hemvägen!

 

Hade jag haft tidigare erfarenhet skulle jag eventuellt ha följt rådet jag fick längre upp i tråden och gått den långa sträckan över till finska sidan direkt. Hundratusentals laxar kan ju inte ha fel: Norrut längs finska kusten, söderut längs svenska...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...