Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jimpaa

Hur många batterin på en Generator?

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder hur många batterin på en generator? Tror den är på 70 ah eller nånstans på 60 ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla hur många batterierdu vill, laddttiden kommer sedan bero på hur kraftig din generator är och hur mycket laddström batterierna kan ta emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det förstår jag. Men har ett startbatteri på 75 ah och sedan förbrukningar på cirka 200 ah tillsammans. Så om generatorn heter 70 ah laddar den det i timmen då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Jimpaa säger:

Jo det förstår jag. Men har ett startbatteri på 75 ah och sedan förbrukningar på cirka 200 ah tillsammans. Så om generatorn heter 70 ah laddar den det i timmen då?

Hur har du kopplat batterierna? 

Det vanligaste när man har ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri är att man har ett skiljerelä som först laddar startbatteriet, och när det är fulladdat går laddningen över till förbrukningsbatteriet.

 

Hur mycket din generator som heter 70ah laddar vet jag inte, men om vi antar att den laddar med 70A så kommer batteriet laddas med 70Ah per timme, minus eventuella förfluster förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En generator, eller för den delen solpaneler, laddar bara så mycket som batterierna kan ta emot. 

Tex AGM-batterier kan ta emot mer när de är urladdade än motsvarande bank med "våta" batterier. 

Jag tror min generator kan leverera 85 A men har aldrig varit med om att de laddat mer än ca 50 A och då bara en kort stund. Sen går det ner successivt i takt med att batterierna blir mer och mer laddade. 

En ren gissning från min sida är att en 70 A generator skulle fylla din batteribank på 275 Ah full på ca 10 timmar från 50% laddningsstatus. De sista timmarna blir det inte mycket laddat utan kanske bara några få Ah. 

Det är ganska lite man får extra med en stark generator!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en ganska normal laddningskurva för en generator:

 

Cetek - Sterling 5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blanda inte samman momentanström (A) och kapacitet/energi (Ah). Tyvärr rätt vanligt, dock.

 

Blybatterier laddas med en bestämd spänning, medan andra t ex NiMh med en bestämd ström. Som andra sagt är det batteribanken själv som bestämmer hur mycket ström den vill sluka. Ett ensamt 60Ah batteri som är helt urladdat kan därför sluka mångdubbelt mer än en bara måttligt urladdad batteribank på 4x60Ah. Därför har kapacitetstalet (Ah) inte speciellt mycket med laddströmmen (A) att göra. Inte mer än att fyra helt urladdade 60Ah givetvis slukar i sig fyra ggr mer ström än ett dito 60Ah.

 

Men det är inga problem, enheter gjorda för blybatteriladdning hanterar detta. Så länge batterierna slukar mindre än generatorn, laddaren eller solpanelen kan ge, kommer spänningen hållas uppe (kring t ex 14V). När de vill ha mer än vad som finns (t ex när motorn går på tomgång eller solen går i moln) sjunker helt enkelt laddspänningen tills jämvikt uppstår mellan tillgänglig ström och vad batterierna vill ha - vid en viss spänning. Men de fortsätter laddas, med det som finns tillgängligt.

 

Du kan - som redan nämnts - i princip ha hur stor batteribank som helst till vilken laddkälla som helst. Det kommer bara ta lite längre tid att ladda den (men också längre tid att ladda ur).

 

Tänk också på att eftersom ett blybatteri vill styra laddströmmen själv finns ingen riktigt bra metod att snabbladda eller s.a.s. "trycka i" kräm fortare i blybatteri än det själv vill (även om vissa tillverkare av regulatorer fuskar med tillfällig överspänning, pulser m.m.). Det tar den tid det tar och mår bäst om det får göra det. Och de första 30-40% går rätt fort, sedan sjunker strömmen och de sista 5-10% får man sällan inte ens i om de inte står med t ex solpanel i en vecka.

 

Att ett 70Ah-batteri skulle ta en timme att ladda med en generator stämplad "70A" är alltså fel tänkt. Inte ens helt urladdat 70Ah-blybatteri slukar nämligen mer än 15-20A (och bör inte göra det heller), och denna ström sjunker ganska snabbt. Och "70A" är vad generatorn möjligen kan lämna vid maxvarv, optimal temperatur, hemlängtan....;-)

 

Edit: Jag har f.ö. själv till min bank på drygt 400Ah en generator stämplad "80A", en landströmsladdare på max 15A och kan få ut max 5,5A ur solpanelen. Fungerar utmärkt, men tar givetvis olika lång tid att ladda in de första 30-50%. Därefter slukar banken så lite ström att laddkällans strömkapacitet inte spelar så stor roll längre - om man inte samtidigt är i båten och förbrukar upp en del av dess ström till t ex kylskåp m.m. förstås...

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en artike i Dagens båtliv beskrivs mätningar som visar att max laddström för en 230 Ah batteribank aldrig någon gång blev störe än 44 A på en hel säsong.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några viktiga sanningar:

  1. Ladda med rätt spänning, alltså den maximala spänningen som batteriet ska laddas med, för våta blybatterier, 14,4V@25°C. Laddningsspänningen ska kompenseras för omgivande temperatur. Det är få generatorer som klarar detta utan extra elektronik.
  2. Ju fler batterier/större kapacitet man har, desto större laddström kan batteribanken ta emot. Eftersom fler batterier gör att de laddas ur mindre vid förbrukning ökar också livslängden.
  3. AGM tar emot mer laddström än våta batterier och laddningen går fortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Blev lite klokare! Har bytt båtplats och har inte tillgång till landström längre. Har alltid ståt med landström och underhållsladdat förbruknings banken. Och generatorn har laddat startbatteri vid färd. Kan jag helt enkelt dra +&- från start till förbrukning och få laddning från generatorn? Tänkte göra det enkelt över denna sommar och göra om detta över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej!

koppla inte så, så kommer du i princip att tömma det bättre av batterierna till det som är sämst laddat. Istätter för två halvbra får du två dåliga batterier.

Om batterier skall kopplas ihod skall det göras med en batterisepraror eller ett skiljerelä, det finns massvis skrivet om detta, som du kan finna med forumets sökmotor.

 

Oftast behöver du inte ladda startbatteriet, det sköter generatorn om omedelbart efter start.

Om du inte har elanslutning vid bryggan, du har inte funderat på solcellspanel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jo jag har tänkt ha en panel på 100w men vill göra uppdateringar när det inte är säsong. Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Om skadan är så djup att fibrerna tittar fram bör du göra någonting.

Det är litet svårt att se på bilden.

Men det ser ändå rätt så ytligt ut, och då en ofarlig skada.

Öppen glasfiber tar åt sig vatten. 

Bra om du kan göra en tillfällig nödlagning och antingen spackla i skadan med glasfiberspackel, so gott det går, och fixa till det ordentligt i höst när båten står på land. Annars kan du ju alltid måla med någon vit färg, för att sedan i höst även här fixa det ordentligt.

 

Till nästa säsong skall du kanske sätta på en stävskena helst av rotfritt stål, men det finns sådana av aluminium också, liksom mjuka sådana av plast, gummi eller liknande.

...och då laddar den batterierna snabbare..? ;)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Om skadan är så djup att fibrerna tittar fram bör du göra någonting.

Det är litet svårt att se på bilden.

Men det ser ändå rätt så ytligt ut, och då en ofarlig skada.

Öppen glasfiber tar åt sig vatten. 

Bra om du kan göra en tillfällig nödlagning och antingen spackla i skadan med glasfiberspackel, so gott det går, och fixa till det ordentligt i höst när båten står på land. Annars kan du ju alltid måla med någon vit färg, för att sedan i höst även här fixa det ordentligt.

 

Till nästa säsong skall du kanske sätta på en stävskena helst av rotfritt stål, men det finns sådana av aluminium också, liksom mjuka sådana av plast, gummi eller liknande.

Jag förmodar att inlägget hemmahör i denna tråd?

http://www.maringuiden.se/forum/topic/86455-segla-med-skadad-gelcoat/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk förbi Biltema och köp ett skiljerelä a 249kr. Koppla in det så har du laddning v både start och husbatterierna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas relär - som bhemac föreslår - är både billigt, funktionellt och enkelt att koppla in. Funkar riktigt bra trots det låga priset.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, IngemarE säger:

Blanda inte samman momentanström (A) och kapacitet/energi (Ah). Tyvärr rätt vanligt, dock.

 

Blybatterier laddas med en bestämd spänning, medan andra t ex NiMh med en bestämd ström. Som andra sagt är det batteribanken själv som bestämmer hur mycket ström den vill sluka. Ett ensamt 60Ah batteri som är helt urladdat kan därför sluka mångdubbelt mer än en bara måttligt urladdad batteribank på 4x60Ah. Därför har kapacitetstalet (Ah) inte speciellt mycket med laddströmmen (A) att göra. Inte mer än att fyra helt urladdade 60Ah givetvis slukar i sig fyra ggr mer ström än ett dito 60Ah.

 

Men det är inga problem, enheter gjorda för blybatteriladdning hanterar detta. Så länge batterierna slukar mindre än generatorn, laddaren eller solpanelen kan ge, kommer spänningen hållas uppe (kring t ex 14V). När de vill ha mer än vad som finns (t ex när motorn går på tomgång eller solen går i moln) sjunker helt enkelt laddspänningen tills jämvikt uppstår mellan tillgänglig ström och vad batterierna vill ha - vid en viss spänning. Men de fortsätter laddas, med det som finns tillgängligt.

 

Du kan - som redan nämnts - i princip ha hur stor batteribank som helst till vilken laddkälla som helst. Det kommer bara ta lite längre tid att ladda den (men också längre tid att ladda ur).

 

Tänk också på att eftersom ett blybatteri vill styra laddströmmen själv finns ingen riktigt bra metod att snabbladda eller s.a.s. "trycka i" kräm fortare i blybatteri än det själv vill (även om vissa tillverkare av regulatorer fuskar med tillfällig överspänning, pulser m.m.). Det tar den tid det tar och mår bäst om det får göra det. Och de första 30-40% går rätt fort, sedan sjunker strömmen och de sista 5-10% får man sällan inte ens i om de inte står med t ex solpanel i en vecka.

 

Att ett 70Ah-batteri skulle ta en timme att ladda med en generator stämplad "70A" är alltså fel tänkt. Inte ens helt urladdat 70Ah-blybatteri slukar nämligen mer än 15-20A (och bör inte göra det heller), och denna ström sjunker ganska snabbt. Och "70A" är vad generatorn möjligen kan lämna vid maxvarv, optimal temperatur, hemlängtan....;-)

 

Edit: Jag har f.ö. själv till min bank på drygt 400Ah en generator stämplad "80A", en landströmsladdare på max 15A och kan få ut max 5,5A ur solpanelen. Fungerar utmärkt, men tar givetvis olika lång tid att ladda in de första 30-50%. Därefter slukar banken så lite ström att laddkällans strömkapacitet inte spelar så stor roll längre - om man inte samtidigt är i båten och förbrukar upp en del av dess ström till t ex kylskåp m.m. förstås...

 

Intressant och lärorikt för oss vanliga puckon :wacko:, alltid trevligt med utförliga men begripliga svar! 

Det får mig dock att fundera på en sak, om jag får flika in en fråga i samma ämne.

Jag bytte nyligen batteri i bilen, ett vanligt blybatteri på 85ah. Bmw hävdar då att man ska lämna in bilen för att de programmerar in batteribytet i bilens dator, så generatorn laddar rätt när den fått nytt batteri... (en snart 20år gammal bmw utan start/stop) 

Vad kan det rimligen vara som ändrar generatorns beteende utifrån ovan nämnda svar? Om ett blybatteri tar det den vill ha menar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, mikael_matsson säger:

Jag bytte nyligen batteri i bilen, ett vanligt blybatteri på 85ah. Bmw hävdar då att man ska lämna in bilen för att de programmerar in batteribytet i bilens dator, så generatorn laddar rätt när den fått nytt batteri... (en snart 20år gammal bmw utan start/stop) 

Vad kan det rimligen vara som ändrar generatorns beteende utifrån ovan nämnda svar? Om ett blybatteri tar det den vill ha menar jag. 

 

Det är nog inte för att "generatorn skall ladda rätt", utan för att batteriövervakningsenheten som (försöker) hålla koll på hur mycket som är kvar i batteriet genom att mäta ingående och utgående ström över tiden behöver veta batteriets kapacitet.

 

Vanligen kan man byta till ett ungefär likadant utan att man behöver koda in någonting, ens på en modern bil. För i praktiken är det så många parametrar som man inte råder över som gör resultatet osäkert att det ändå bara blir en mycket grov uppskattning. Audi stängde t ex av möjligheten att se kvarvarande batterikapacitet i % på sin A6 (C6-karossen 2005-2011) efter bara något år, då det fungerade så dåligt att övervaka att man inte ville visa hur dåligt för kunden i displayen.

 

Men din var 20 år gammal ?  Då hade den knappast någon större koll. Inte ens om det är en BMW....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart så, en 5-serie från 99, men modellen (e39) kom redan 96 så tekniken är säkert densamma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Peter_K säger:

...och då laddar den batterierna snabbare..? ;)

 

Ja det vet väl alla, att man måste reparera alla skador i gelcoaten innan man ens kan fundera på att ladda batterier.:o

 

Jag hade ju flera fönster öppna samtidigt, ett för varje tråd. Och det vet ju alla, även detta, att med flera fönster öppna blir det tvärdrag.

 

Har dolt inlägget, men citaten är kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplade om hela batteribanken och satte ett skiljeräle funkar kanon! Var nån vecka sen men inte hunnit uppdatera. Men nu ligger voltmätaren på 14.4 v, vart så direkt efter omkopplingen. Låg normalt på nånstans vid 13v förut. Behöver jag vara orolig att batterierna tar stryk och övrig utrustning? Mvh jim 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter voltmetern på start- eller förbrukningsbatteriet..?

14,4 volt är högst normal laddspänning, den mesta utrustningen som är avsedd för båtbruk fixar det. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa LED-lampor vill inte ha mer än 12V, då minskar livslängden. Kanske även annan elektronik har liknande villkor.

Detta ordnas i så fall med tex en 8-40V to 12V 10A DC DC Converter som med varierande inspänning på 8-40V ger en stabil utspänning på 12V.

Läs även här: http://batteknik.se/2010/limit12V.pdf

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, per_62 säger:

Vissa LED-lampor vill inte ha mer än 12V, då minskar livslängden. Kanske även annan elektronik har liknande villkor.

Detta ordnas i så fall med tex en 8-40V to 12V 10A DC DC Converter som med varierande inspänning på 8-40V ger en stabil utspänning på 12V.

Läs även här: http://batteknik.se/2010/limit12V.pdf

 

I princip rätt, men rätt mycket överkurs tycker jag ;-).

 

De flesta LED-lampor är switchade, dvs de har ett mycket brett inspänningsområde, men visst finns det vissa LED-lister som är konventionellt kopplade. Men det vi talar om är att livslängden minskar från kanske 50.000 till 10.000 timmar - och de förkortade timmarna gäller bara om de är igång och lyser när motorn går.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte uppdaterat till led nånstans än... inte säker men bör vara på start. Någon skillnad om det är start eller förbrukning? Ska även mäta direkt på batterierna och se om det stämmer eller inte. Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...