Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är rätt så novis på det här med motorer så allt jag skriver är baserat på vad jag hört de senaste veckorna bara.

 

Jag har iaf köpt en öppen snipa som är 9m och väger 2,3 ton. Den har en b20 i som har strulat som bara den. Nu behöver jag lite hjälp för att veta vad jag bör göra för att rädda semestern ;)

 

Det första som hände var att en frostplugg rostat sönder. Bytte den, funkar bra. 

 

Det andra var att topplockspackningen gick. Låg vattenblandad olja som en grå sörja över hela motorn som kommit från insugsfiltret (tror jag det heter?).  Bytte packningen till en från biltema (hört olika om var man ska köpa packningar). 

 

Sen körde vi ca 2h, därefter hade en fjäder gått av uppe på en av cylindrarna. Den som håller i ventilen tror jag det heter.  Bytte den, och i med en sån där stång också. 

 

Efter detta gick den som en klocka i ca 6h körning. Då när jag låg på ca 2000 varv så tappade den kraft och gick ner på 1100 varv så jag slog av gasen. Så fort jag kom över 1200varv så kommer det som ett pysande ljud och det låter som att motorn håller på att dö. Tuffade till hamnen i 2 knop utan problem. Testkörde idag, då funkar den som vanligt igen! 

 

Är det någon som kan ge mig några tipps på vad jag ska titta på? 

 

Ps. Fått tipps på att byta till en disel istället men alla jag pratar med tycker olika. Vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja en dieselmotor gör sig bättre i en 9 meters snipa än en gammal och sliten B20.

 

Men det där pysande ljudet, är det konstant eller litet pulserande, litet visslande?

I kombination med effektförlusten då motorn gått i flera timmar och blivit varm och läcker igen, tänker jag mig topplockspackningen igen. Detta då om det är ett pulserande väsande ljud.

 

 -Du har väl dragit alla topplocksskruvarna i rätt ordning med rätt moment?

Det är väldigt viktigt att man gör det efter konstens alla regler, så att inte toppen hamnar snett för då pajar man snabbt topplockspackningen igen.

 

Och en "stång"? stötstång?

Pysande ljud kan ju komma från någon av ventilerna också, avgas eller insugsventil, som inte sluter tätt. Ventilspelet vid lyftarna skall ju justeras när motorn är kall, jag minns litet dåligt men har för mig att den skall vara 0,4mm men kolla i verkstadshandboken, för en sådan har du väl? måhända finns det piratkopior i pdf-format på nätet.

 

Andra väsande ljud kan ha med förgasaren och dess packningar att göra, även på avgassidan kan sådana ljud uppkomma vid läckor, men det brukar du kunna känna på lukten.

 

Om det nu fortfarande är vatten i oljan, kaffelatte eller O ´Boj liknande färg och konsistens är den motorn totalslut!

 

Men med tanke på vad du skriver, låter det som om den motorn lämnat in en avskedsansökan, och enligt mitt tyckande är det inte rätt motortyp till en sådan snipa... Så en renoverad dieselmotor med garanti och matchande backslag och propellerutrustning på 50-75 hk eller litet mer, låter kanske som ett rimligt alternativ, och du nu inte vill köpa sprillans nytt. Du skriver ju själv att dina motorkunskaper är begränsade och även det stödjer ju ett motorbyte. Iofs så ett ständigt mekande med denna motor ger dig en massa kunskaper, men vägen dit är längre än vad sommaren är...

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade ventilspelet, 0,4-0,45mm säger man på ett Volvoforum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får fundera på ett eventuellt byte till disel i höst. 

 

Svårt att sätta fingret på hur det lät. Inte visslande dock. Mekanikern som bytte packningen bad oss att dra åt bultarna när motorn blivit varm. Dom satt så hårt att jag inte kunde rubba dom en millimeter. Så för att svara på din fråga om vilken ordning dom är dragna vet jag inte. 

 

Ja jag tror det var en stötstång. Bytte den för säkerhets skull. 

 

Mekanikern justerade ventilspelet när motorn var kall.  Ska se om jag kan hitta en handbok online :) 

 

Oljan ser fin ut på stickan. 

 

Kan det vara topplockspackningen när motorn fungerade dagen efter? Tänker att om den går sönder så går den sönder för alltid liksom?

 

/Sam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande motor (En B18, men med marinkonverterad B20topp och B20 "rallyförgasare")

 

Min topppackning blåses också (förförrasommaren) då pga att motorn hade gått varm, då det var för lite kylarvatten i (klantigt..)

 

Att du bara kan maxa på 1200varv är extremt lågt, då är det nåt seriöst fel. Mitt tomgångsvarv är typ däromkring...

 

Bytte du all olja i motorn, helst två gånger, efter topplocksbytet? Kan du se om oljan du har nu är grå=vatten i oljan?

 

Har du tempmätare på motorn? Går den i normal temp?

 

Jag har haft motortempproblem på min, men nu ligger min i perfekt temp, 80C.

Körde runt i 11 knop i helgen :):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja all olja är bytt och den ser fin ut på stickan. Ljusbrun och genomskinlig. 

 

Tempmätaren står på grönt och jag kan lägga handen på motorn. 

 

/Sam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

okej, så  problemet är att den blev trött efter att ha körts i 6h konstant på 2000 varv?

men fungerar bra igen när den vilat lite?

 

Låter som att det är helt fel motor till den båten :(

 

 

 

(Var är din båt förresten? Skulle vara intresserad av din mekaniker om det är i sthlm.. :)

Redigerad av fredrikpenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt värmerelaterat fel är att kondensatorn och tändspolen ger upp i varma motrrum.

Kostar ju inte så mycket att byta, kolla brtrarspetsarna samtidigt. Men detta fel ger ju inget väsande ljud. K

Varvar motorn lika dåligt med friläget ilagt?

Annars kan man ju misstänka havstulpaner på propellern, lina om propelleraxeln etc, men inte heller detta ger ett väsande ljud...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, efter 6h körning totalt efter att vi lagat fjädern. Men jag hade bara kört 20 min när den tappade effekt. Jag kunde utan problem köra 2-3knop efter det men så fort jag drog på så kom effektförlusten igen. Dagen efter gick den som vanligt igen i ca 20 min körning utan problem. 

 

Båten ligger på Fågelbrolandet i stockholm. 

 

Testade inte att varva i friläge men vi har nästan lika med noll av beväxtning. 

 

/Sam

Redigerad av Sam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den på alla cylindrar? Prova genom att ta bort tändhattarna en i taget och se om någon inte gör skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke, brusten ventilfjäder och krokig stötstång, kan ju vara sotskärning i ventilspindlarna,

En eller flera ventiler som fastnar vid varm maskin, och sedan lossnar när maskinen kallnat.

Speciellt efter att toppen varit av och ventilerna justerats kan ju sotiga delen av spindeln komma lite längre ner i styrningen.

En ventil som står öppen kan ju generera ljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O ett sånt härligt ljud! Vi hade en B20 i en båt som vi efter kompprov borrade om och satte i överdimensionerade kolvar i. Fungerade mycket bra i många år efter det. 

 

Är toppen blyfri-konverterad? Annars kan det va bra att hutta i lite bly i soppan.

 

B20 är ju en mycket enkel och driftsäker motor, kan inte hända så många olika saker med dom. Gör ett kompprov, säger det mesta. Om det är ok, kolla över ventilspel och gärna brytarspetsens avstånd samt att tändningen står rätt. Vet inte vad du har för kam men jag brukade köra fort som fn med hörselkåporna på, vridandes på tändningen tills den gick bäst. 

 

Jag tror jag har alla böcker och skit som finns att få tag i avseende B20 om du undrar nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah och luftfiltret! Kan vara så enkelt att den inte får luft, eller en annan orsak man vatt ute för är dålig soppa med vatten i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Pentax säger:Bara en tanke, brusten ventilfjäder och krokig stötstång, kan ju vara sotskärning i ventilspindlarna,

En eller flera ventiler som fastnar vid varm maskin, och sedan lossnar när maskinen kallnat.

Speciellt efter att toppen varit av och ventilerna justerats kan ju sotiga delen av spindeln komma lite längre ner i styrningen.

En ventil som står öppen kan ju generera ljud.

 

3 timmar sedan, Pentax säger:

Bara en tanke, brusten ventilfjäder och krokig stötstång, kan ju vara sotskärning i ventilspindlarna,

En eller flera ventiler som fastnar vid varm maskin, och sedan lossnar när maskinen kallnat.

Speciellt efter att toppen varit av och ventilerna justerats kan ju sotiga delen av spindeln komma lite längre ner i styrningen.

En ventil som står öppen kan ju generera ljud.

 

3 timmar sedan, Pentax säger:

Bara en tanke, brusten ventilfjäder och krokig stötstång, kan ju vara sotskärning i ventilspindlarna,

En eller flera ventiler som fastnar vid varm maskin, och sedan lossnar när maskinen kallnat.

Speciellt efter att toppen varit av och ventilerna justerats kan ju sotiga delen av spindeln komma lite längre ner i styrningen.

En ventil som står öppen kan ju generera ljud.

Jo, så kan det vara. Jag har en del erfarenhet av sådana motorer i varierande skick som jag haft i diverse hisingsbyggda gummihjulsfordon, men den tiden är nu förbi.

Det kan ju då vara så att insugs och/eller avgasventiler står öppna på vid gavel hela tiden, då blir det ju inget komp i den just den cylindern, som då bara pumpar ut luft/bränsleblandning i grenröret, som då dessutom kan antändas där. Lyft på bentilköåan och starta motorn, då ser du ju om alla vipparmarna rör sig som de skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin olja. Lät fint.

 

(Ang, de lösa bultarna: Första bulten du skruvar på har jag en bult där mitt ventilationsrör är fastsatt, mitt är i metall, ditt är en gummislang.
Den andra bulten du skruvar på finns inte på min motor.

Men oavsett är dessa bultar enbart för att sätta fast saker utanpå motorn och fyller ingen funktion för motorns funktion, så du kan ta bort de om du vill, eller skruva in de)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit ute och kört hela dagen idag. Minst 5h. Efter de första 2,5h saktade jag ner, skulle dra på igen och då fick jag samma effektförlust som senast. Låg stilla med avstängd motor i ca 4h. Sen gick den normalt igen i 2,5h till. Kom hem och lyfte på ventilkåpan och tog dessa två filmer :

 

https://www.dropbox.com/s/nrp8f4dz1y2x5dx/Fil 2017-07-20 00 55 11.mov?dl=0

https://www.dropbox.com/s/6rbng4kdu2swg3d/Fil 2017-07-20 01 01 16.mov?dl=0

 

Vissa ventiler kan jag inte rubba som ni ser och en av dom hade ganska mycket glapp, så ska det väl inte va?

 

Skruvade också av locket till insugsfiltret på förgasaren och kikade ner. Kunde inte se något som inte borde vara där.

 

Vad är sotskärning?

 

Vatten i soppan känns konstigt, men kan inte utesluta det. Men med tanke på att den blir bättre när den svalnar så känns det som något annat va?

 

Känns som att det är dags för en mekaniker att ta över ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmerna visar inget onormalt och motorn låter helt OK på tomgång. 

De problem du beskriver beror som påpekats tidigare, ofta kondensatorn i fördelaren eller tändspolen. Inte jättedyrt att byta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom ventilerna, eller viparmarna du inte kan röra är ju dem som kamaxeln, lyftaren och tryckstången påverkar, dessa ventiler är då öppna, de  som du kan röra på är de som är till de stängda ventilerna.

Vrid runt motorn antingen med startmotorn eller med en spärrnycket med en passande hylsa på stora remskivan (tag bort kabeln från tändspolen först, så att motorn inte startar) så ser du att vipparmarna jobbar, ömsom stänger, ömsom öppnar ventilerna efter ett speciellt mönster.

 

I varma motorrum som i båtar och gamla volkwagnar med luftkylda motorer blir det varmt, där förbrukas kondensatorer och tändspolar rätt snabbt, man får värmefel, dessa komponenter lägger av då de blir för varma.

Byt tändspole och kondensator! kan vara bra att byta brytarspetsarna samtidigt, men här krävs det litet kunskap för att få det rätt, det är inte alls svårt, men kräver att man vet vad man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor har samma problem,,lägger av helt ibland när motorn är varm efter att ha kört en stund,,,sen när den kallnat, går den bra igen...Problemet är ånglås i förgasarna,,har du enkel eller dubbla? Bensinen blir helt enkelt för varm å det bildas ett ånglås ,,,ett väldigt vanligt fel, speciellt på bilarna förr och då köpte man alltid en packning av bakelite som man satte i insugsfoten istället för den vanliga tunna packningen och det brukade hjälpa. Har själv försökt få tag på en sån packning men finns inte att köpa längre till mina solex förgasare, men vett att det finns till dom andra märkena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat avlutningen till  "bränsletanken"?

Jag "tycker" att det verkar som om den inte fungerar som den ska.

När du kör "fullt" orkar bränslepumpen suga upp bränsle även om avluftningen är 
något "tilltäppt". 

Men när du går ner till tomgång/lågfart minskar också bränslepumpens "sugförmåga",

om då avluftningen inte ersätter det bränsle som gått åt med luft bildas ett "undertryck"

i tanken, och när du sen gasar på så finns räcker inte bränslepumpens hastighet till för

att förse förgasaren med tillräckligt mycket med bränsle för att få upp motorn i varv.

Du kan börja med att kontrollera "Avluftningen" till bränsletanken genom att ta bort

tanklocket helt och köra på full gas en stund, sen gå ner på lågfart/tomgång en kort stund,
sen gasa upp till full gas igen.

Om den då fungerar normalt när du provat detta ett par gånger, så är det i tankens avluftning du har felet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...