Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Slowrider

Hydraulstyrning problem?

Rekommendera Poster

Hej,

Har inte haft hydraulstyrning på båt förut och är lite konfunderad. Jag har en Tenfjord hydraulstyrning till ett VP DP-E drev och det är ungefär det jag vet, hittar ingen övrig information synlig och har ingen manual till detta.

Första jag reagerade på är att det finns inga distinkta stopp vid fullt rattutslag åt något håll, det blir bara aningen trögare när drevet inte kan röra sig längre. Känslan är att ratten hela tiden "slirar" på rattaxeln men det tror jag inte den gör. Detta gör ju att ratten position vid "rakt fram" blir olika efter varje sväng, våg eller annan större rörelse.

Det fungerar ju att köra så här men jag tycker att jag får lite dålig kontroll, speciellt vid väldigt gropig sjö men även vid navigering kring bryggor och annat där jag jag inte känner riktigt ändlägena.

 

Så nu är ju min fråga, ska det vara på detta viset eller är det något som behöver göras?

 

Om jag själv gissar så skulle jag ju tro att det är galet och kanske en kolv som behöver renoveras, men vet inte ens om det är möjligt.

 

Tacksam för svar om någon har kunskap om detta, jag har sökt på nätet men inte hittat något som hjälpt mig.

 

Mvh

Jocke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det ska inte vara så. Sannolikt har du någon inre läcka i hydrauliken. Jag skulle börja med att köpa en packningssats till rattpumpen för att ta isär denna och byta alla o-ringar och andra tätningar. Detta eftersom inre läckage i rattpumpen är ganska vanligt. Det kan dock även vara ett inre läckage i styrcylindern.

 

Däremot är det även på ett fungerande system helt normalt att "mittpunkten" på styrningen/ratten flyttar på sig. 

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja inre läcka..

Jag hade en kolv i en styrcylinder som släppte igenom en del olja, samma symptom.

 

Men börja med att fyll på hydraulolja och lufta systemet! då borde iallafall temporärt avsaknaden av ändlägen försvinna. Om den känslan återkommer har du en läcka någonstans.

Att inspektera slangkopplingar och anslutningar och leta, känna, efter en yttre läcka är ju aldrig fel det heller. 

 

Mittpunkten flyttar sig. särskilt som man har två styrplatser.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för svar, då var det som jag misstänkte ett problem som behöver lösas.

Jag får köra klart i sommar och plocka ner grejerna i höst, blir ett kul projekt...kanske:-)

 

/Jocke

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Slowrider säger:

Hej,

 

Tack för svar, då var det som jag misstänkte ett problem som behöver lösas.

Jag får köra klart i sommar och plocka ner grejerna i höst, blir ett kul projekt...kanske:-)

 

/Jocke

Jag skulle nog fixat det så snart som möjligt.

Jag hade ju liknande fel, tänkte samma som du, felet förvärrades under säsongen, det blev ett besök på en mekanisk verkstad i Lysekil där jag lånade ett stort skruvstäd och tog isär styrylindern, bytte O-ring på kolven. Det blev bättre, men i Kosterskärgården förvärrades det igen, vi tog oss i hamn på Sydkoster, fick vrida minst 20 varv mellan fulla roderutslag, hjälpte föga att fylla på olja. SSRS hjälpte mig telefonledes att beställa en ny cylinder. Denna kunde jag hämta dagen därpå inne i Strömstad dit jag tog Kosterfärjan, visst det ordnade sig, men klart helt onödigt. En himla tur att det fungerade över Tjurpannan och någorlunda bra över Kosterfjorden, ställen där man klarar sig bra utan haverier.

Försök att fixa detta redan igår!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jo tack hade gärna gjort det men båten är packad för semesterns sista tur med start i morgon för att njuta av de utlovade 3 fina dagar utan halvstorm på Vänern.

Men tack för tipset, får kanske ta det direkt efter det då...

 

/Jocke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller så tömmarna att det håller.

Om du vill ha det tätt, undvik Läck-ö!:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det blir ingen Läck-ö men troligtvis en Lur-ö :D

 

Hur fyller man olja?

Det sitter en korkliknande plastplugg alldeles bakom ratten, den sitter dom berget och har inte riktigt vågat ta till verktyg än. Om det är där är det bara att fylla eller krävs det någon särskild procedur och vad för olja? Att det skulle gå med samma som till trimplanen är väl att hoppas för mycket...

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det är den som är påfyllningen, kanske behöver du lossa ratten för att komma åt?

Egentligen skall den bara vara dragen med handkraft. Men du kanske kan greppa om den väldigt försiktigt ned en liten polygrip. Och dra loss väldigt försiktigt. 

Man fyller på en liten skvätt av rekommenderad hydraulolja, vrider fram och tillbaka på ratten, fyller på litet till och så vidare, tills det rinner över, var beredd med en trasa inunder!

Jag har en liten tratt från Biltema, ingick i en sats med tre trattar. Använde den minsta tratten till detta, satte en bit plastslang i pipen, då behöver jag inte ta bort ratten vid påfyllning.

Olja till automatväxellådor går bra, men den är röd, ofta är oljan till hydraulstyrninarna ofärgad.

Den röda automatoljan funkar till trimplanens pump också.

En påfyllning med efterföljande luftning (vrida ratten fram och tillbaka x flera) skall räcka i flera år. Om du behöver göra detta ofta har du en läcka någonstans! Som sagt, kolla alla anslutningar!

 

Det finns väl bra mobiltäckning på Lur-ö, utifall du behöver ringa SSRS?B)

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Georg_Ohm!

 

Ska prova att fylla då, har en flaska AFT hydraulolja jag använde till trimplanen (röd) och en liten tratt.

 

Tack, du har kanske räddat min resa och om inte är det utmärkt mobiltäckning på Lur-ö!

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...