Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst Lennart Broman

Gran eller furu eller något annat träslag???

Rekommendera Poster

Gäst Lennart Broman

Vilket träslag ska man bygga en mast till en mindre segelbåt av och vilket lim ska man ha?? Epoxi eller duget det med vanligt vitlim???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thorsten Carlsson

Gran är bra att använda. Granen är ganska seg varför den är lämplig till mastmaterial. Försök att hitta en gran som vuxit långsamt med kort avstånd mellan årsringarna, högst ett par mm. Årsringsavståndet bör vara lika runt om. Har trädet fått mer ljus från en sida kan avståndet mellan ringarna vara större just där och är då inte lämlig till mast. Träet ska vara så kvistfritt som möjligt. Ljusbruna till mörkbruna kvistar är OK om de inte är för stora. Svarta kvistar ska undvikas. De kan falla loss och är brottanvisningar. Granar som blivit undertryckta av äldre träd runtom har ofta vuxit sakta pga av dålig ljustillgång. Träet ska torka långsamt i stegrande temperatur. Minst ett år eller mer beroende på tjocklek. Då minskar risken för sprickbildning. Ska du limma så använd epoxy. Lycka till trädsökandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Jag har använt gran, utgått från brädor, och limmat ihop till en låda, det fungerar även bra om man har fler kanter på lådan, då kan man få en rund mast //Magnus http://sailtalk.net Mötesplatsen för seglare på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lennart Broman

Jag tackar för visat intresse. Gran kommer det att bli till masten den kommer att vara ihålig och limmas av ribbor som får en 90* urfräsning i ena änden. Då är frågan bara vilket lim jag ska använda. Vitlim, svällim eller epoxi?? Vet du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter K

Om du skaffar Thomas Larssons bok Träbåtsrenoveringar står det en hel del om master. I den rekommenderas materialen gran men även spruce, som finns i långa kvistfria längder. Det står också om limtyper, jag kan bara inte komma på vad det står, men rent spontant tycker jag att epoxy låter bra. I boken rekommenderas också att inte olja masten, då detta kan försvaga limmet samt göra masten styvare än tänkt, utan att man istället använder ett rötskydd typ Intertox före lackering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Rätt säker på att han (Thomas Larsson) rekomenderar epoxy. Det gör han alltid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rödskägg

limma med SIKA så håller det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har fått ett tips om svällim som är flexibelt på upp till 5cm försjutning utan att lossna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...