Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
GryningNu

Kapell för rullgenua?

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Efter fyra sorger och sju bedrövelser, har mitt försäkringsbolag lyckligtvis lämnat ersättning för den sönderslitna genuan, (ni som läst om dess öde), och det andra som slets sönder där i hemmahamnen tidigt i juni, --  så långt allt väl.

För min sinnesro, tänker jag, att ett skydd för den nya genuan kanske hjälper min framtida nattsömn.

Min Arietta behöver ju inte ha ett splitternytt dyrt. Absolut inte.  Men var kan jag finna ett begagnat sådant eller för den delen ett nytt sytt till någon rimlig kostnad??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har uvskydd på seglet så strunta i kapell.. kappell fladdrar och sliter på sömmar... rulla opp seglet ordentligt men säkra alltid med en lina om seglet när du lämnar båten.... åtta mm lina och tre varv håller seglet i schack även under en storm.....

De flesta kapell för rullsegel har en lååång dragkedja.. brister den så är du ändå rökt... att beslå ett rullsegel med en lina är enklare och billigare.. skyddar dock inte mot solen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag, UV-skydd på det nya. Det var dock det här med försäkringsbolaget. Nu hade jag tur, (därför att knapen som rullinan suttit fast i också blåst bort), hade jag gjort som du beskriver, vilket jag för övrigt gjorde, så hade det inte räckt för att få ut på försäkringen. Och tro mig, jag HADE surrat det!! Det var en storm som skadade alla båtarna längs den bryggan, även bryggan själv gick sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga... jag binder en lina runtom det inrullade seglet... jag litar aldrig på att furlinglinan håller seglet när jag lämnar båten... Rullkapell kan funka men då bör du ha två linor som kryssas hela vägen opp till topp så du kan tighta kapellet .. i synnerhet inför storm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, det var just så jag gjorde, en lina runtom det inrullade seglet - men det godtog inte försäkringsbolaget, det var först när de förstod att knapen som hållit i rullinan, (furlinglinan), slitits bort, som de sa ja till att ersätta viss procent till nytt segel.....så nu är jag ju helnojjig när jag nästa vecka ska hämta ut ett sprillans nytt segel......vill för allt i världen inte vara med om det här igen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...