Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GryningNu

Kapell för rullgenua?

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Efter fyra sorger och sju bedrövelser, har mitt försäkringsbolag lyckligtvis lämnat ersättning för den sönderslitna genuan, (ni som läst om dess öde), och det andra som slets sönder där i hemmahamnen tidigt i juni, --  så långt allt väl.

För min sinnesro, tänker jag, att ett skydd för den nya genuan kanske hjälper min framtida nattsömn.

Min Arietta behöver ju inte ha ett splitternytt dyrt. Absolut inte.  Men var kan jag finna ett begagnat sådant eller för den delen ett nytt sytt till någon rimlig kostnad??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så dyrt att köpa nytt- Kontakta några segelmakare, typ Boding som ofta ligger bra till i pris och kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nu en ny Genua och den segelmakaren kan väl också fixa ett kapell?

Annars gör som Amanda31 föreslår, kontakta t ex Boding

Alldeles för många seglare litar på att inrullningslinans låsning räcker. Man måste surra en lina några varv runt det inrullade seglet för minska risken för sönderblåsta försegel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skydd mot sönderblåst segel är ena fördelen, andra minst lika stora fördelen (om du lämnar seglet upprullat under säsongen) är att du förlänger livslängden mot skador från UV-strålning. Jag fick revor i akterliket  under segling på en genua som bara var 3 år gammal, misstänker att UV-ljus på den del som var exponerad när det var hoprullat runt förstaget var en starkt bidragande faktor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...