Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
wilga

Rörgivare till bränsletank?

Rekommendera Poster

Hej igen.

Har idag en givare till bränsletanken som fungerar med hävarmstekniken med flottör.

 Den visar i princip full väldigt länge innan den börjar röra sig, och sen  går väldigt fort på slutet.

Min undran är, är en rörgivare bättre än den befintliga? Vill om det går ha lite bättre koll på mängden bränsle.

Båten är ju ny för mig, och det tar ju ett tag innan man har koll på hur långt man kommer, på min gamla båt

visade mätaren bra hela vägen fr full till tom tank.

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det vara så att tanken inte är utförd som den geometriska formen "rätblock"? (typ "akvarium")

Det är ju vanligt att båtars bränsletankar är smalare nedtill än vad de är upptill. alltså tankens volym blir mindre ju längre ned nivån sjunker, ja det blev inte riktigt rätt formulering, men du förstår säkert.

 

Tankar till bränsle, färskvatten eller septiktankar brukar vara anpassade till skrovets form.

 

Så länge tanken är någorlunda liksidig rör sig mätarens visarnål analogt, när sedan bränslenivån kommer ned i den smalare delen av tanken rör sig visarnålen snabbare. Kanske man kan säga att bränslemätarens skala är "semilogaritmisk".. om nu det finns ett sådant uttryck.

 

Det hjälper nog inte om du byter till rörgivare, det finns elektroniska mätare man kan programmera, men kostar 3500kr exklusive givare, jag har en sådan som faktiskt ibland visar någorlunda rätt nivå, men bara ibland.

 

Jag bifogar en bild, visserligen på en vattentank, men den är avsmalnande i botten för att kunna placeras i kölsvinet, vätskenivån minskar snabbare när den når den smalare delen längst ned.

 

-Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat...

tank.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Kan det vara så att tanken inte är utförd som den gemetriska formen "rätblock"? (typ "akvarium")

Det är ju vanligt att båtars bränsletankar är smalare nedtill än vad de är upptill. alltså tankens volym blir mindre ju längre ned nivån sjunker, ja det blev inte riktigt rätt formulering, men du förstår säkert.

 

Tankar till bränsle, färskvatten eller septiktankar brukar vara anpassade till skrovets form.

 

Så länge tanken är någorlunda liksidig rör sig mätarens visarnål analogt, när sedan bränslenivån kommer ned i den smalare delen av tanken rör sig visarnålen snabbare. Kanske man kan säga att bränslemätarens skala är "semilogaritmisk".. om nu det finns ett sådant uttryck.

 

Det hjälper nog inte om du byter till rörgivare, det finns elektroniska mätare man kan programmera, men kostar 3500kr exklusiva givare, jag har en sådan som faktiskt ibland visar någorlunda rätt nivå, men bara ibland.

 

Precis :-)

Det är ju precis så som du säger att tanken är ju formad efter skrovet och effekten blir ju så på tankmätaren.

Men tänkte att det kanske fanns ngn ny bra givare som man fick lite exaktare värden av.

Är du nöjd med den du har? Länk?

Kan vara värt pengarna om den fungerar :-)

Tack för svar!

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan här köpte jag...

 

Jag är väl inte direkt missnöjd, men den är krånglig att programmera, och jag har fått göra om programmeringen några gånger.

Jag har anslutit fem tankar, septiktanken, vatten aktre, vatten förlig, diesel bb och diesel sb.

Kan ansluta åtta tankar totalt.

Jag behöll de vanliga mätarna (en mätare, omkopplare och två givare) till bränsletankarna parallellt, och det kan ju vara det som förvirrar elektroniken i instrumentet. Säljaren svarar gärna på e-post och ger snabb support, men det är väl jag själv som krånglat till det.

 

Nej, satsa på vanliga analoga visarinstrument och valfria givare, jag hade i förra båten Biltemas instrument med rörgivare till bränsle, vatten och septiktank, funkade väldigt bra, i septiktanken hade jag mot rekommendation valt en vanlig öppen rörgivare, då jag provat den som var avsedd för septiktank, men "skiten" bara fastnade och täppte till det i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig tankgivare är bara ett variablet motstånd 0-180 ohm (amerikanska 240-30 ohm). Man kan alltså mäta resistansen med en multimeter. Vi gjorde så och skrev upp resistansen för var 5:liter. Sen var det enkelt att göra ett nomogram där man ganska exakt kunde fastställ hur mycket bränsle det fanns kvar. Sen kan man ju fixa ett fast instrument, mitt visade bara resitans men det är enkelt att hålla reda på hur många ohm tex halv tank är.

Moderna rörgivare ändrar resistansen i fasta steg och blir därför inte lika noggranna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju göra som så att du ritar en ny skala till ditt instrument. Ibland kan man vända på skalskivan, klistra en bit papper där du markerar var femte liter med blyertapenna, och sedan skriver ut en snygg skala i datorn.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del mätare kan man kalibrera. Nackdelen är att man måste börja med Tom tank,det kanske går att plocka bort givaren o simulera tank volymen manuellt. Men man bör nog kunna se tanken då så man vet formen o det kanske behövs lite matte för att kunna räkna ut var tank flötet skall vara vid 1/4  1/2  3/4  4/4 tank. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte vad det är för sorts båt och hur stor förbrukningen är men en reservdunk kan ju vara en lösning tills du har vant dej vid den befintliga mätaren.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt tänkt att prova att kalibrera mätaren som är möjligt i 4 steg i evc:n

Just med att ta ur givaren ur tanken :-) Och simulera dom olika lägena. 

Så får man se om det gör skillnad. 

Och jodå, en reservdunk finns med i planen. :-)

Motorn är En VP D4 300 hk Båten ca 3.6 ton

Tack alla för svar

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...