Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Blåsåret 2017

Rekommendera Poster

Att segla "bra" kan ju vara att segla säkert i stället för absolut snabbast möjligt. Då kan både ett och två rev vara klokt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, raol säger:

Att segla "bra" kan ju vara att segla säkert i stället för absolut snabbast möjligt. Då kan både ett och två rev vara klokt.

 

För mig och många andra seglare handlar det mycket om att maximera VMG, dvs fart mot mål, på en kryss. Då handlar det om att inte bara göra maximal fart genom vattnet, utan också se till att båten kränger lagom samtidigt som farten inte blir för låg för att inte få så stor avdrift. Det är liksom det som är det roliga, det som är utmaningen i seglingen. För lite segel gör att man bara åker fram och tillbaka på samma fläck - man skall ha LAGOM med segel, vilket ju är svårare att ordna i en byig vind eftersom det som är lagom ena stunden är för lite eller för mycket nästa stund. 

 

Man kan då gå två vägar:

1. Den räddes väg, minimera segel för att det inte skall vara läskigt. Tyvärr är detta inte så effektivt sätt att segla, och seglingen blir rätt trist. 

2. Den effektives väg, ha segelsättning som är lagom i vinden som råder mellan byarna och lova upp och samtidigt vagna ner storseglet i byarna. Man tar sig då effektivare fram, båten stampar inte lika mycket i vågorna och man kan tillryggalägga större sträckor på samma seglad tid.

Dessutom är det kul när man lärt sig detta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara nåt om man är ett gäng ombord, så man kan dela på sysslorna, och hänga i lovart för att hämma krängning. Men inget för ensamseglaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, raol säger:

Kan ju vara nåt om man är ett gäng ombord, så man kan dela på sysslorna, och hänga i lovart för att hämma krängning. Men inget för ensamseglaren.

 

Jag seglar nästan uteslutande ensam eller med mina barn som är åtta och tio år - de åker mest med. Det är inte svårt att hålla i ett snöre till skotskenan samtidigt som man styr. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Hur aktiv man måste vara i sin segling beror inte bara på båtens egenskaper utan också på vilka vindar man har. Blåser det 8 m/s med 12-13 i byarna så blir det oundvikligt så att man måste vara rätt aktiv i de flesta båtar om man vill segla så bra (fort) som möjligt. Det funkar ju inte att reva när grundvinden är 8 m/s, men de flesta båtar kräver att man släpper lite på skoten när byarna kommer.

 

Mackey

 

Den typ av vindar förekommer nästan aldrig. Blåser det 8 m/s i medel har man på en ovanligt byig dag kanske 10 - 10.5 m/s (baserat på ett ohälsosamt stort intresse av att hålla koll på VIVA appen). Tittar man på långfärdsseglare är detta inte ett problem - det finns ingen som sitter med en hand på skotet och släpper i byarna. Men jag förstår din poäng, på kappsegling eller liknande är det klart man pressar båten på ett annat sätt. 

 

34 minuter sedan, Peter_K säger:

För mig och många andra seglare handlar det mycket om att maximera VMG, dvs fart mot mål, på en kryss. Då handlar det om att inte bara göra maximal fart genom vattnet, utan också se till att båten kränger lagom samtidigt som farten inte blir för låg för att inte få så stor avdrift. Det är liksom det som är det roliga, det som är utmaningen i seglingen. För lite segel gör att man bara åker fram och tillbaka på samma fläck - man skall ha LAGOM med segel, vilket ju är svårare att ordna i en byig vind eftersom det som är lagom ena stunden är för lite eller för mycket nästa stund. 

 

Man kan då gå två vägar:

1. Den räddes väg, minimera segel för att det inte skall vara läskigt. Tyvärr är detta inte så effektivt sätt att segla, och seglingen blir rätt trist. 

2. Den effektives väg, ha segelsättning som är lagom i vinden som råder mellan byarna och lova upp och samtidigt vagna ner storseglet i byarna. Man tar sig då effektivare fram, båten stampar inte lika mycket i vågorna och man kan tillryggalägga större sträckor på samma seglad tid.

Dessutom är det kul när man lärt sig detta. 

 

Här skiljer vi oss åt en del. Jag revar gärna i tid och har inga problem med att det går marginellt långsammare. Men tråkigt att du kallar andra rädda, och konstigt när du själv sa att hårda vindbyar var otäckt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Jag seglar nästan uteslutande ensam eller med mina barn som är åtta och tio år - de åker mest med. Det är inte svårt att hålla i ett snöre till skotskenan samtidigt som man styr. 


Jag kan hålla rorkulten och storskotet samtidigt. Men inte dessutom vagna ner (den processen tar åtminstone 8-10 sekunder, beroende på om jag har "arbetsro" eller måste vara aktiv i att kontrollera båten samtidigt. Jag behöver dessutom flytta ner i lä för att göra det, vilket är ofördelaktigt om det redan kränger en sjuhelsikes massa åt det hållet. Jag har planer på att bygga om, så man kan sköta det från skotvagnen, i stället för från sittbrunnskanterna, men jag har tyvärr extremt begränsad tid och budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, raol säger:


Jag kan hålla rorkulten och storskotet samtidigt. Men inte dessutom vagna ner (den processen tar åtminstone 8-10 sekunder, beroende på om jag har "arbetsro" eller måste vara aktiv i att kontrollera båten samtidigt. Jag behöver dessutom flytta ner i lä för att göra det, vilket är ofördelaktigt om det redan kränger en sjuhelsikes massa åt det hållet. Jag har planer på att bygga om, så man kan sköta det från skotvagnen, i stället för från sittbrunnskanterna, men jag har tyvärr extremt begränsad tid och budget.

Varför ska du hålla i storskotet samtidigt?

 

Redigerad av tompelompe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så man kan släppa ut storseglet när vindbyn får båten att gå upp i vinden. Handlar oftast om väldigt lite man måste släppa.

 

Bättre att släppa ner vagnen lite i lä om man har linorna till det i lovart / där man styr.

 

På min Compis handlar det bara om ca 10cm på storskotet för att göra detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Marina95 säger:

 

Den typ av vindar förekommer nästan aldrig. Blåser det 8 m/s i medel har man på en ovanligt byig dag kanske 10 - 10.5 m/s (baserat på ett ohälsosamt stort intresse av att hålla koll på VIVA appen). 

 

 

Jag måste erkänna att jag aldrig använt den appen, men att det skiljer 2,5 m/s i skillnad en byig dag stämmer inte. Just nu blåser det t ex 3 m/s på Naven, 11 m/s i byarna. 2,5 m/s i skillnad är en väldigt stadig vind.
http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kustobservationer/kustobstabell.htm

 

Såklart kan man inte reva för att båten skall funka i 11 m/s när det en majoritet av tiden blåser 3 m/s - då flyttar sig ju inte båten knappt. Då får man istället passa på skot eller vagn (helst vagn).

vind.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, raol säger:


Jag kan hålla rorkulten och storskotet samtidigt. Men inte dessutom vagna ner (den processen tar åtminstone 8-10 sekunder, beroende på om jag har "arbetsro" eller måste vara aktiv i att kontrollera båten samtidigt. Jag behöver dessutom flytta ner i lä för att göra det, vilket är ofördelaktigt om det redan kränger en sjuhelsikes massa åt det hållet. Jag har planer på att bygga om, så man kan sköta det från skotvagnen, i stället för från sittbrunnskanterna, men jag har tyvärr extremt begränsad tid och budget.

Hur ser skotarrangemanget ut, har du en bild?
Det låter jättekonstigt att du måste släppa från lä nämligen; vanligtvis har man en lina åt lovart som via utväxling sitter i en råtta; antingen på sargkanten, i kanten på skenan eller på skotvagnen (som jag har, se bild, beror på väldigt kort skena). Att vagna ner tar vanligtvis inte många sekunder; du släpper bara seglet ur råttan så åker den ner med vindens kraft.
Om du inte har "ploppar" som fungerar som stopp som du skall flytta, då är det annat.

Varför håller du i storskotet..?

20729418_1347756228670422_2629044145575594494_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det går att släppa från den sidan, men för att inte få ett sjuhelsikes trassel, och dessutom bara en del av förflyttningen, så måste jag ta upp på andra sidan och det är det som kräver att jag flyttar mig dit och att det tar så mycket tid. Linorna korvar och trasslar sig direkt annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, raol säger:

Ja, det går att släppa från den sidan, men för att inte få ett sjuhelsikes trassel, och dessutom bara en del av förflyttningen, så måste jag ta upp på andra sidan och det är det som kräver att jag flyttar mig dit och att det tar så mycket tid. Linorna korvar och trasslar sig direkt annars.

Det låter väldigt konstigt att det skulle trassla, däremot ser det inte så snyggt ut såklart.
Tanken är ju att du skall vagna upp igen efter vindbyn passerat, och då sträcks ju linan på andra sidan vagnen, så du behöver inte ta dig över på andra sidan för att ta hem på snöret i lä.
Testa vetja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det tillräckligt ofta för att veta att det blir som jag beskrivit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara du - utan även din båt - verkar vara unik, raol. <_<

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat på det och tror jag vet hur jag ska göra för att få det att funka bra. Problemet nu är att de block som sitter i skotvagnen är fria att rotera, och de gör det under belastning, vilket tvinnar ihop linorna, och det blir stopp och trassel. Förhoppningsvis räcker det med att byta blocken mot såna som inte kan rotera, för att allt ska löpa smidigt. Då kommer det att funka som du beskriver. I värsta fall räcker inte det, och jag får göra om hela konstruktionen, kanske med grövre linor eller med linor som inte är lika stela.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall...

Enklast och billigast är att surra snören genom blocken så de inte kan vrida sig. Persiennlina eller liknande, 5-6 varv och avsluta med en knut. Så hade jag gjort i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Peter_K säger:

I så fall...

Enklast och billigast är att surra snören genom blocken så de inte kan vrida sig. Persiennlina eller liknande, 5-6 varv och avsluta med en knut. Så hade jag gjort i alla fall. 


Bra idé! Det ska jag testa. :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, raol säger:


Bra idé! Det ska jag testa. :)

 

Det är ju hela forumets idé; någon presenterar ett problem, några andra har lösningar. Sedan kan frågeställaren välja att lyssna på de som kommer med förslagen eller inte. Vi är många med egna erfarenheter som mer än gärna kommer med tips av den här typen. 

 

I det här fallet kommer det funka bra, man kan behöva laborera lite med hur hårt man drar åt snöret bara. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Peter_K säger:

 

Jag måste erkänna att jag aldrig använt den appen, men att det skiljer 2,5 m/s i skillnad en byig dag stämmer inte. Just nu blåser det t ex 3 m/s på Naven, 11 m/s i byarna. 2,5 m/s i skillnad är en väldigt stadig vind.
http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kustobservationer/kustobstabell.htm

 

Såklart kan man inte reva för att båten skall funka i 11 m/s när det en majoritet av tiden blåser 3 m/s - då flyttar sig ju inte båten knappt. Då får man istället passa på skot eller vagn (helst vagn).

vind.jpg

 

Naven ligger visserligen i Vänern vilket kanske påverkar lite, men även vid Hallands Väderö var skillnaden ganska stor - så uppenbarligen stämmer ditt påstående ändå. Jag vill dock fortfarande hålla kvar vid mitt ursprungliga påstående att hård vind och byig vind mycket sällan behöver vara ett problem för seglare, utan i hårt väder är det vågor som skapar bekymmer (självfallet inte inomskärs). Vill man sedan kappsegla och få båten att segla upp till sin potential får man självfallet vara aktiv. Själv nöjer jag mig med att segla i 5-5.5 knop på bidevind istället för 6. Så kan jag dricka en varm kopp te och äta en smörgås istället för att sitta med en hand redo att vagna ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med NO vind vid Naven så blir det nog en del störningar av öar i vindriktningen som gör att det blir så stor skillnad mellan medelvind o byvindar. Pålgrunden som ligger 3,5' åt nordost och helt fritt är nog mer representativt för vindvariationerna ute på Vänern vid det redovisade tillfället. Där är det samma byvind men högre medelvind.

Sen finns det en del att lära av att titta på förhållandena mellan Naven och Pålgrunden. Det är ju ofta som det ser ut som vid Naven med stor variation mellan medelvind o byvindar vid segling inne bland öarna i skärgården.

 

Sen delar jag PeterK's uppfattning om anpassad segelyta. För lite segel ger ingen rolig segling. Men för mycket kraft i seglen ger inte heller rolig segling.

Vid alltför mycket och ihållande starka vindar så är det bara revning som hjälper. Vad som är för mycket vind avgörs ju även av på vilken bog huvuddelen av seglingen görs.

Vid tillfälligt för mycket vindstyrka eller vid gränsfall så är första steget att justera skotpunkten så att kraften i seglen minskar. Det går oftast fortare i friskare vindar om kraften minskas så att båten inte kränger allför mycket. Att släppa ner skotpunkten på storen och/eller att justera skotblocket för focken/genuan är det enklaste vid tillfälliga kraftigare vindar (å då avser jag inte väldigt kortvariga byar, då är det bara tillfällig lovning som behövs).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallands Väderö ligger väl ganska fritt för vind från NV!!!?

 

Det är inte så ovanligt med byvindar med 50 % högre vindhastighet. Det man kanske inte tänker på är att när vindhastigheten ökar med 50 % ökar vindkraften med 125 %. Väljer man att reva för att klara byarna galant så saknar man mer än halva segelytan övrig tid.

 

Är man ute i några timmar har det oftast inte så stor betydelse om man väljer den försiktiges eller den tävlingsorienterades sätt att välja segel. Tycker man det är roligt att försöka segla snabbt och bra gör man det och vill man hellre känna sig trygg och/eller fika gör man det. Kommer man fram 15 eller 15.20 har inte så stor betydelse.

 

Seglar man flera dygn i streck börjar farten få betydelse samtidigt som man kanske inte orkar segla på topp hela tiden. När man väl är framme är det för sent att ångra att ma "slarvat bort" en dag.

 

När man långseglar måste man prioritera säkerheten. För mycket segel som man inte hinner få ned i tid när en åskby plötligt kommer farande mitt i natten kan ge allt ifrån förstörda segel till förstörd båt. Egentligen borde man prioritera fart vid långsegling eftersom det är skönt att komma fram flera dygn tidigare, men då måste alla ombord vara med på att det är farten som hela tiden ska prioriteras. Det kan bli jobbigt att segla så dag efter dag, natt efter natt, dygn efter dygn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag startade denna tråd, gjorde jag detta för att jag tyckte denna sommar var rätt kass. Detta är ju inte alla överens om här kass verses ok. Men ikväll presenterade SMHI sin prognos. Kallaste sommaren sedan 155 år, man får alltså gå tillbaka till 1860 talet för att finna en lika kass sommar. Intressant i dessa tider med toa tömningstrådar osv vad gäller miljö och global uppvärmning. Nu återstår att se om denna höst/vinter som står för dörren blir den kallaste och snörikaste på 155 år. Trevlig sensommar på er allihop, nu kommer ju värmen enl SMHI.:D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jobbat väldigt mycket denna sommaren och inte hunnit ut allt för många gg, kör mest övernattnignar sen hem igen dagen efter, men säsongen är inte slut än.

 

Men två övernattningar sticker ut,

 

SMHI visade inget regn men de första dropparna kom när vi packade bilen, när vi var vid båten regnande det och när vi kommit tio minuter från hemma hamnen så öste regnet ner. Blev till att grilla under kapellet men det var trevligt det med! 

 

Andra gg blev det rakt ut i ytterskärgården och när sonen somnat så riggade jag kiten och körde kite i en timme, sen blev det vin och whisky under kapellet. :) Ytterskärgårdskite är episkt. Vaknade dock av att min far körde motortilten kl 02 då han letade efter lysknappen haha.

 

Sen att jag har en fetish för fotogenlampor och glas gör inte denna sommaren sämre, blir lixom mer berättigat att elda lite lampolja när det är kallt utanför och nu när jag har äntligen hittat de perfekta vinglasen i plast blir "under kapell vistelsen" fulländad haha.

 

Så jag klagar inte över vädret denna sommaren bara över det faktum att jag jobbat bort största delen!

 

Har rätt stor erfarenhet av att studera vindar från smhi kustobeservationer och har flera exempel på vindriktningar där vindmätaren alltid visar fel utslag pga av att den inte sitter optimalt och där ex fyren stör ut etc, och därför visar att det är extremt byigt, brukar vara en bra indikation att jämföra de två närmsta stationerna. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... då blir det nordanvindar i helgen som kommer på ostkusten ...  men blir lika blåsigt som vanligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det varit den kallaste sommaren på 155 år låter som någon rubrik Aftonbladet eller Expressen totat ihop för att få sälja några extra tidningar.

 

Det SMHI säger är att det är 155 år sedan maxtemperaturen under sommaren var lägre än årets 28,0 C. 1922 hade vi samma maxtemperatur och det är ju inte ens 100 år sedan...

 

Tittar man på de månadsmedelvärden på temperaturer SMHI presenterar är årets sommar ganska normal, men jämfört med förra året har den ju varit kall.

 

Det har varit ovanligt lite moln enl. SMHI, dvs. det har varit ovanligt mycket sol.

 

Det är nog ganska subjektivt hur man upplever sommarvädret och så beror det ju på när man har semester. Vi tycker vi haft ok väder (mest seglat i Estland), men inte som förra året när man kunde bada nästan hela sommaren.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, JEC78 säger:

Några bilder från en blåsig sommardag i Grodhavet.

 

LDzm6GI.jpg

 

jUXs9rT.jpg

 

En variant på temat surfa på vågorna.

X80kbLq.jpg

 

I videoformat: https://youtu.be/E9YzJo0-LsQ
 

Ja det ser ut som jag upplevt detta sommarhalvår, av vattnets färg att döma så lär det vara i mälaren åt västeråshållet, men kan ju ha fel på hållet men mälaren borde de väl ändå vara.:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-18 på 22:01, kossor säger:

Ja det ser ut som jag upplevt detta sommarhalvår, av vattnets färg att döma så lär det vara i mälaren åt västeråshållet, men kan ju ha fel på hållet men mälaren borde de väl ändå vara.:rolleyes:

 

Stämmer väldigt bra. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...