Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SiNteXX

Mercruiser 5.7 blir varm vid belastning. Pls help!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett problem med att kyla min Mercruiser 5.7 som sitter i en 23ft Four Winns med Alpha one gen.2 drev som jag hoppas ni kanske kan hjälpa mig med att åtgärda.

 

Symptom: Motorn håller bra temperatur på tomgång och när man puttrar, tempen ligger på mellan 65-70 grader. Så fort jag belastar motorn och ska ha upp båten i plan sticker värmen upp och den blir bara varmare och varmare till den når rött. Drar jag ner på gas går värmen fort ner igen. Av vad jag kan utläsa borde det bero på dåligt flöde av kylvattnet. Jag vill helst undvika att plocka upp båten så jag undrar om det finnns något jag kan göra medan hon ligger i vattnet, finns det någon sil eller liknande man kan försöka rensa eller kan jag försöka lokalisera stoppet på något sätt?

 

Impellern är ny , byttes samtidigt som drevet, har gått ca 20 timmar och är monterat av marina. Termostaten är helt ny och topparna är renoverade (om det skulle spela någon roll, troligen inte :D). Så frågan är var jag börjar någonstans, kan jag göra något medan hon ligger i vattnet? Som ni förstår är jag rätt ny på båtmek. även om jag börjar blir van snart för vi har mest bara haft problem :rolleyes:

 

Tack på förhand <3

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är motorn?

Sjövattenkyld?

Har du någon uppfattning hur knän, limpor och ev raisers ser ut?

Sen har du en vattenpump i motorn och en impeller i drevet, de blir dåliga med tiden. Impeller i drevet bör bytas med jämna mellanrum.

Men börja med att inspektera vattenintaget i drevet, kan ju vara igensatt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Ginger säger:

Hur gammal är motorn?

Sjövattenkyld?

Har du någon uppfattning hur knän, limpor och ev raisers ser ut?

Sen har du en vattenpump i motorn och en impeller i drevet, de blir dåliga med tiden. Impeller i drevet bör bytas med jämna mellanrum.

Men börja med att inspektera vattenintaget i drevet, kan ju vara igensatt.

 

Hej, tack för ditt svar. 

 

Motorn är gammal, från 1989 och ja, den är sjövattenkyld. Jag har en impeller i drevet och både drev och impeller är nya (använda ca 20 h) så att vattenintaget är igensatt är inte troligt.

Hmm, vattenpump i motorn? Har jag det? :unsure: Det vet jag inte och behöver kolla i så fall (borde jag ha en vattenpump, vet du var den sitter i så fall?)

Jag har inte tagit isär limpor och knän men jag kan hålla handen på knäna utan att bränna mig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå! Jag ville uppdatera lite och göra en liten förändring av symprombeskrivningen.

Jag provade att belasta motorn utan att båten gick upp i plan och det är inga problem alls med värmen MEN om jag kör upp henne i plan så sticker värmen iväg. Den blir alltså inte varm av själva belastningen utan bara när hon ligger i plan, vad kan det bero på??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenpumpen i motorn drivs av remmen och sitter under termostathuset.

Pumpen är nummer 6 i bilden.

Men varför den inte kyler i plan kan jag inte räkna ut...

 

Cooling.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svaret! Jag ska kolla vattenpumpen, har du något bra tips på hur jag ska funktionsteata eller är det bara att köpa ny?

Det där med planingen en känns underligt som 17, jag måste nog kanske ringa någon verkstad/marina och höra med dem. Vi får se hur vi går vidare.

Redigerad av SiNteXX
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen, för att återkoppla på ämnet kan jag meddela att jag inte löst problemet än. Jag börjar istället fundera på att byta ut motorn. Jag litar ju inte på fanskapet ändå och verkstaden tyckte sig höra missljud :(. Bara att inse att jag blivit lurad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det vara ngn spricka i slangen från drevet  så att när båten kommer upp i plan börjar den suga luft där?

bara en tanke.

(slangen som vattnet sugs upp igenom)

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en rimlig teori, ska kollla det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sugs inget i den slangen. Pumpen sitter ju i drevet så i slangen därifrån är det övertryck.

 

Men med Alpha drev och V8 är det inte säkert att kylvattnet tas från drevet det kan sitta ett separat intag i botten på båten eller på akterspegeln bredvid drevet och en impellerpump i motorrummet. Om så är fallet finns ju ett antal tänkbara felkällor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte vara så mycket mer än impellern i drevet, vattenpumpen i motorn, termostathuset eller termostaten själv. Limpor, knän och eventuella förhöjningsblock eller slangar.

Termostaten är ny, impellern i drevet är ny så då är det troligast någon av de andra delarna.

Hur är det med limpor och knän? Är en relativt enkel operation (om än bökig och tung) att ta loss ett knä för inspektion. Kan ju sitta nåt alldeles fö....t förståss men... man ser ju direkt om det är igenkloggat i kanalerna.

Att byta vattenpumpen i motorn är heller ingen jätteoperation men man vill ju helst inte ligga med sånt under sommarsäsongen som är så kort redan som den är...

Kom att tänka på, det kan inte vara så att du varit inne på grunt vatten och sugit in sand eller dy i impellern? Det kan ödelägga en impeller ganska fort har jag läst om.

Fast då borde den överhetta även vid lägre fart och inte bara uppe i plan.

Och inget skit sugit fast eller in i intaget i drevet, typ alger eller plast eller annat mög...?

 

Eftersom den bara överhettar när du planar, alltså högre varvtal så kommer jag inte på annat än att det är limpor, knän och ev förhöjningsblock som är igenkloggat eller vattenpumpen i motorn som är sliten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorns cirkulationspump kostar ca 2000 kr och är enkel att byta.

Jag skulle nog börja med att i alla fall montera loss den och inspektera. Om den aldrig bytts kan det nog vara dags...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast på motorns vattenpump finns inget annat som kan gå sönder än lagren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du inte sett hur min pump såg ut...:) den kände nog inte till att bara lagren kunde gå sönder...:lol:

 

Så här står det i servicemanualen för 5.0 och 5.7L motorn: (jag utelämnar själva demontering och monterings proceduren)

 

WATER CIRCULATING PUMP

 

Cleaning and inspection

1. Clean gasket Surfaces on water pump and cylinder block.

2. Inspect water pump for blockage, cracks, sand holes, corrosion or other damage.

    Inspect pump impeller for cracks and erosion. Replace complete pump if any damage exists.

3. Check impeller shaft and bearings for excessive side play. If play can be felt, replace complete pump.

4. Inspect pump pulley for bends, cracks, corrosion or other physical damage. Inspect pulley for if damaged or untrue.

 

Att ta loss och inspektera den är i alla fall inte särskilt besvärligt. Skadar ju inte att se efter hur det ser ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nummer 4 ramlade ur på nåt vänster...

 

4. Inspect pump pulley for bends, cracks, corrosion or other physical damage. Inspect pulley for rotational trueness. Replace pulley if damaged or untrue.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-07-20 vid 19:29 skrev Ivan65:

Kan det vara ngn spricka i slangen från drevet  så att när båten kommer upp i plan börjar den suga luft där?

bara en tanke.

(slangen som vattnet sugs upp igenom)

Det problemet hade jag förra året. Visade sig att min (nu "föredetta" mekaniker) satt en icke rostfri slangklämma på slangen från drevet som gjorde att drevet i plan när en stor del av drevet låg vid vattenytan sög luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det sådan skillnad mellan Plan och icke plan känns det ju högst rimligt att den inte får kylvatten i plan.
Varför det vet jag inte, men jag hade börjat där. Den enkla förklaringen är oftast den rätta enligt min erfarenhet.
Frågan är bara hur den impellern mår om den har gått torrt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...