Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
goetheiby

Hjälp! vakuumventil och vatten i motorn

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har precis byggt in en nyrenoverad vp md19 i en segelbåt och provkörde igår och när jag kollade oljan imorse så var oljan full med vatten och det rann ut vatten ur luftintaget..

Jag kunde konstatera att det inte har tagit  vatten ifrån det interna kylsystemet så det har uppenbarligen kommit in vatten bakvägen eftersom jag har provkört motorn flertalet gånger innan jag byggt in den i båten utan det externa kylvattnet. Eftersom jag egentligen inte kan någonting om motorer så undrar jag om någon kan förklara för mig hur vattnet tar sig in i motorn och oljan via avgaslimpan? Och om det ens kan vara så att vattnet faktiskt tar sig in den vägen?

Och så undrar jag hur jag ska göra med en vakuumventil   och vattenlås för att inte ha det här problemet i framtiden?

 

Mycket tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök inte dra runt maskinen utan att du först pumpat ut all vätska i maskinen, varken för hand eller med startmotorn, kan bli allvarliga skador!

Beroende på hur avgasledningen är dragen, och maskinens läge i förhållande till vattenlinjen kan avgasledningen fyllas från avgasutsläppet eller genom hävertverkan genom kylvattenintaget i botten på båten.

När vattnet stiger i avgasledningen kommer det att stiga så att det rinner in i avgaslimpan, därifrån är inte vägen till avgasventilerna så lång, någon eller några avgasventiler står alltid öppna, och vattnet rinner ner i cylindern / cylindrarna, passerar förbi kolvarna och har fritt tillträde till oljetråget.

I riktigt allvarliga lägen, likt ditt stiger vattnet så högt att det rinner ut genom insugsventiler som är öppna och ut genom luftintaget.

 

 

:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förhindra att det blir hävert verkan i sjövatten intaget dras slangen upp i en båge över vattenlinjen, där det placeras en vacumventil som släpper in luft och bryter häverten när maskinen stängs av.

Är avgasutsläppet under eller nära vattenlinjen, dras avgasledningen upp i en "svanhals"i aktern på skrovet så att vatten omöjligen kan rinna in den vägen.

Du måste även ha en vattensamlare på avgasledningen som har plats att förvara det vatten som finns i systemet när maskinen stängs av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he det är inte på långa vägar så tätt som folk tror!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. men hur kommer det sig att oljan inte kommer ut den vägen om vattnet kan ta sig in?

Vad kan hända med motorn om man kör runt den när det är vatten i den?

jag körde runt den med startmotorn innan jag visste att det var vatten i den men när jag väl bytt olja så gick den igång hur fint som helst och gick precis som innan den hade haft vatten i sig så jag måste ha haft tur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller större fartygsdieslar så är det inte ovanligt med vatten i cylindrarna. Därför baxar man runt maskinerna när man legat stilla ett tag. Man kollar indikatorkranrna från cylindrarna och ser ev vatten. Är det inte väldigt stora mängder så startar man, bara att man blåser runt lite extra. När maskinen är igång är trycket i cylindern så stort att vattnet inte kan komma in. 

Det brukar inte komma speciellt mycket vatten i oljan och det vattnet tar separatorerna hand om.

Jag skulle inte vara speciellt orolig med en äldre, robust diesel. Bara försöka kolla varför det kom in vatten och åtgärda det vid tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt olja flera gånger !!! Och kör sedan motorn länge så att den blir riktigt genomvarm för att få bort all fukt inne i motorn. Risken är annars att ex reglaget till insprutningspumpen inne i motorn kärvar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, goetheiby säger:

ok. men hur kommer det sig att oljan inte kommer ut den vägen om vattnet kan ta sig in?

Vad kan hända med motorn om man kör runt den när det är vatten i den?

jag körde runt den med startmotorn innan jag visste att det var vatten i den men när jag väl bytt olja så gick den igång hur fint som helst och gick precis som innan den hade haft vatten i sig så jag måste ha haft tur?

Luft är komprimerbart. Vatten är inte komprimerbart.

Om cylindern är full med vatten (eller delvis full och tillräckligt mycket för att inte rymmas när kolven når sitt översta läge) och motorn körs runt så tar kolven stopp på sin väg uppåt. När det tar stopp så går "något i kolvsystemet" sönder. Ofta är det vevstaken som kröks och sen är det bara att beställa en stor renovering eller skrota motorn...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte olja några gånger och stängde det externa kylvattnet och motorn tuffar och går som en klocka igen.

Kan någon ge mig en tydlig beskrivning av hur man ska montera ett såkallat T-stycke för att slippa ha en vakuumventil som verkar mindre säker och mycket dyr..

Måste det monteras mellan avgaslimpa och avgaskrök? Har väldigt lite plats för slangar därimellan så undrar om jag kan sätta T-stycket mellan värmeväxlare och avgaslimpa istället?

Måste T-stycke monteras 40 cm över vattenytan som en vakuumventil?

 

Tacksam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

image.png

här en bild från annat inlägg

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag har sett den här bilden men jag undrar om man måste ha ventilen just där eller om man kan sätta den någon annanstans, t ex mellan värmeväxlare och avgaslimpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, goetheiby säger:

jo jag har sett den här bilden men jag undrar om man måste ha ventilen just där eller om man kan sätta den någon annanstans, t ex mellan värmeväxlare och avgaslimpa?

Ja det funkar lika bra. Låter man avloppet från T-röret mynna i sittbrunnen så får man en bra indikering på att kylvattnet fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den kan sitta varsomhelst efter impellern.

Alltså på trycksidan, sitter den på andra sidan suger impellern in luft genom T röret och du får in otillräckligt med kylvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bör väl sitta högre än vattenytan för att fungera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja naturligtvis, helt riktigt påpekat.

Man kan inte vara för tydlig på forum likt detta, man har ingen koll på frågeställarnas förkunskaper.

Just därför försöker jag ibland, och får kritik för att jag bromsar frågeställare, i jobb som kan vara för avancerade för den som aldrig utfört operationen, men blir ivrigt påhejade här av glada amatörer.

 

^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-15 på 9:41 AM, goetheiby säger:

Bytte olja några gånger och stängde det externa kylvattnet och motorn tuffar och går som en klocka igen.

Kan någon ge mig en tydlig beskrivning av hur man ska montera ett såkallat T-stycke för att slippa ha en vakuumventil som verkar mindre säker och mycket dyr..

Måste det monteras mellan avgaslimpa och avgaskrök? Har väldigt lite plats för slangar därimellan så undrar om jag kan sätta T-stycket mellan värmeväxlare och avgaslimpa istället?

Måste T-stycke monteras 40 cm över vattenytan som en vakuumventil?

 

Tacksam

 

 

Min vaccumventil funkade inte.. en original hade kostat en slant (överdrivet mkt för det lilla) plus att den är lite svårkontrollerad.

Satte dit en backventil från en gammal bils spolarvätskesystem.

Funkar 100% lätt att testa.

Såklart en slang upp till sittbrunnen... om det är smidigt gjort utan värre åverkan, gör jobbet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps.. slälva T-stycket.. behöver inte sitta över vattennivån men änden på den slang du drar därifrån bör göra det.. annars fyller du båten via den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om t-röret sitter under vattenytan kommer nivån i extraslangen att vara i nivå med vattenytan och du har byggt en hävert som sakta fyller motorn och sedan båten. Det måste komma in luft i t-röret och vidare in i slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, trewq säger:

Om t-röret sitter under vattenytan kommer nivån i extraslangen att vara i nivå med vattenytan och du har byggt en hävert som sakta fyller motorn och sedan båten. Det måste komma in luft i t-röret och vidare in i slangarna.

Det blir ingen sughävert om det kan komma in luft via extraslangen. Däremot kan det rinna in så T-röret bör sitta en bit över vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen allihopa,

 

satte t-röret en bra bit över vattenlinje och det verkar funka som det ska!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...