LilleNo 2 Posted July 23, 2017 Har haft liknande problem nyligen. Setup: 1 75Ah startbatteri i en bank (tillkopplat skiljerelä antar jag, svart kub som det står Bosch på) 2 st 80Ah förbrukningsbatterier i en bank Isotherm ASU kylskåp 40W solcellspanel (kopplad via Phocos CML) För två veckor sedan bytte jag ut alla tre batterierna i min båt (1 start & 2 förbruknings i varsin bank), kapaciteten för förbrukningssidan var halvvissen redan förra säsongen tyckte jag (klarade inte 3 dygn vid brygga utan motor men med strålande solsken rakt in i en 40W-solpanel). Det blev ett lite hastigt byte, så jag hann inte läsa på vilken batteriteknik som var lämpligast, utan bytte till 3st 75Ah fritidsbatterier som tålde lite fler laddcykler. Strax innan bytet klarade minne gamla batterier inte av att överleva natten endast matandes ASU-kylsköpet (inga andra förbrukare igång), utan kylskåpets batterivakt slog till kl 5 på morgonen och Phocosregulatorn började pipa/varna om helt urladdade batterier (röd diod). Då hade förbrukningsbatterierna varit "fulladdade" (80% eller hur bra laddning man nu uppnår med min utrustning) av solcellspanelen under föregående dag. De följande mornarna innan larmet & frånkopplingen skedde kunde jag höra hur kylskåpet gång på gång slog till för att sedan slå av pga under spänning. Jag fick börja att slå av kylskåpet innan sängdags på kvällen & vänta med att starta det på morgonen + dra igång motorn i ngn timme. Då ledsnade jag och bytte alla tre batterierna inför nästa 2 veckors seglats. Överväger nu om jag dessutom ska lägga pengar på ett sådant där 12V/12V laddkit från Ctek (laddare + batterimonitor typ "Nasa BM-1"), i hopp om att en bättre laddning när man är till sjöss kan ge fler Ah & skonsammare urladdning ur batterierna (inte lika lätt att råka djupurladda fulladdade batterier). Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 23, 2017 2 timmar sedan, LilleNo säger: Har haft liknande problem nyligen. Setup: 1 75Ah startbatteri i en bank (tillkopplat skiljerelä antar jag, svart kub som det står Bosch på) 2 st 80Ah förbrukningsbatterier i en bank Isotherm ASU kylskåp 40W solcellspanel (kopplad via Phocos CML) För två veckor sedan bytte jag ut alla tre batterierna i min båt (1 start & 2 förbruknings i varsin bank), kapaciteten för förbrukningssidan var halvvissen redan förra säsongen tyckte jag (klarade inte 3 dygn vid brygga utan motor men med strålande solsken rakt in i en 40W-solpanel). Det blev ett lite hastigt byte, så jag hann inte läsa på vilken batteriteknik som var lämpligast, utan bytte till 3st 75Ah fritidsbatterier som tålde lite fler laddcykler. Strax innan bytet klarade minne gamla batterier inte av att överleva natten endast matandes ASU-kylsköpet (inga andra förbrukare igång), utan kylskåpets batterivakt slog till kl 5 på morgonen och Phocosregulatorn började pipa/varna om helt urladdade batterier (röd diod). Då hade förbrukningsbatterierna varit "fulladdade" (80% eller hur bra laddning man nu uppnår med min utrustning) av solcellspanelen under föregående dag. De följande mornarna innan larmet & frånkopplingen skedde kunde jag höra hur kylskåpet gång på gång slog till för att sedan slå av pga under spänning. Jag fick börja att slå av kylskåpet innan sängdags på kvällen & vänta med att starta det på morgonen + dra igång motorn i ngn timme. Då ledsnade jag och bytte alla tre batterierna inför nästa 2 veckors seglats. Överväger nu om jag dessutom ska lägga pengar på ett sådant där 12V/12V laddkit från Ctek (laddare + batterimonitor typ "Nasa BM-1"), i hopp om att en bättre laddning när man är till sjöss kan ge fler Ah & skonsammare urladdning ur batterierna (inte lika lätt att råka djupurladda fulladdade batterier). Detta bekräftar mina misstankar och vad ni andra skrivit om kombon av ASU-kylskpåp och solcellspanel. För att det skall funka bra måste batteribanken vara i god kondition och ganska stor, samt en ganska bra solcellpanel. I förra båten och första tiden i denna båten funkade det bra med en batteribank på 240-260Ah samt 50W solcellspanel. Ja då var dessa båta motorbåtar med 1-2 timmars motorgång varje dygn. "Problemet" är att kylskåpet går upp i högeffektläge när spänningen kommer upp till 13,7v. Enligt medlemmar här och andra uppgifter på internet skapar detta problem då batterierna kan laddas ur samt att det blir för kallt i kylen, eller antingen eller inget av detta. Då kan det kanske vara bättre om du kör kylskået i det manuella läget, och håller koll på dess temp. Nu har vi diskuterat detta i minst två olika trådar, så det kanske finns mer info om detta redan i denna tråd...? Laddkitet är ju inte fel, ävensom en BM-1 är ett förträffligt hjälpmedel, som man kan köpa separat. Om du har råd och plats skulle jag nog rekommendera dig att köpa fler solcellspaneler, alltid skönt att kunna vara oberoende av landsström. Ytterligare en 50-wattare skulle nog du kunna ha nytta av, eller mer... Jag hade ju gott om plats och fick plats med ytterligare 2 x 100W plus den befintliga på 50W. Nu kör jag ett ASU-kylskåp i automatläget och en kylbox med liknande ASU-funktion bara för att vara obstinat gentemot välgrundade erfarenheter om att det blir mindre bra, eller att man betalat en massa pengar i onödan för en ASU-funktion. Laddkitet, igen, jovisst har många fördelar. Men då det där med landströmen, och dess kabel. Du får många solcellswatt för priset av vad Ctec-kitet kostar... ... 1 Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted July 23, 2017 Det bästa man kan göra för att få ett bättre system är: Mera solpaneler. Med tex 100W solpaneler brukar det räcka mer än väl för att driva ett kylskåp. Ett kylskåp brukar ligga på strax under 300Wh/dygn. En 40W panel ger runt 160Wh/dygn i snitt. 100W panel ger ca 400Wh. Mera batterier. Batterier kan bara ta emot en viss ström, fler batterier = mer laddning. Dessutom tar batterierna bäst emot i början av laddningen. Sätt in ett eller två 75Ah batteri till. Det lönar sig alltid. Vill man eller om man behöver ha mer laddning från batterierna, sätt in en "Alternator to battery chager" tex Sterling. Share this post Link to post Share on other sites
LilleNo 2 Posted July 23, 2017 2 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Detta bekräftar mina misstankar och vad ni andra skrivit om kombon av ASU-kylskpåp och solcellspanel. För att det skall funka bra måste batteribanken vara i god kondition och ganska stor, samt en ganska bra solcellpanel. I förra båten och första tiden i denna båten funkade det bra med en batteribank på 240-260Ah samt 50W solcellspanel. Ja då var dessa båta motorbåtar med 1-2 timmars motorgång varje dygn. "Problemet" är att kylskåpet går upp i högeffektläge när spänningen kommer upp till 13,7v. Enligt medlemmar här och andra uppgifter på internet skapar detta problem då batterierna kan laddas ur samt att det blir för kallt i kylen, eller antingen eller inget av detta. Då kan det kanske vara bättre om du kör kylskået i det manuella läget, och håller koll på dess temp. ... Det låter rimligt, det vore kanske en ide att kunna tvinga kylskåpet att vara kvar i energisparläge t ex till em/kväll. Jag brukar låta båten ligga kopplad till landström med kylskåpet igång kvällen innan jag ska ut, sedan försöker jag att stoppa in så mycket fryst mat som möjligt för att maximera tiden tills att kylskåpet måste gå upp i högenergiläge för att ladda kylbanken/ASU:n. Isotherm skriver så här i deras Tips-pdf: http://www.thermoprodukter.se/templates/group.asp?GroupGuid=216 "Känner skillnad på olika energikällor: Då båtmotorn går finns det ”obegränsad” tillgång på elenergi, men enbart under kort tid, 5-10 minuter då man kör in eller ut ur hamnen. Då vräker Isotherm ASU på för fullt, för att helt utnyttja detta kortvariga energitillskott. Om det däremot är solceller eller ett landströmsaggregat, som står för energitillskottet, är det ofta med mer begränsad kapacitet, men i gengäld under längre tid. Isotherm ASU känner skillnaden och låter kompressorn (kompressorerna TWIN) gå just vid sådant varvtal, att alltid batterierna och övriga förbrukare får i första hand, men laddar istället kyl- magasinet mer långsamt och utan att det blir alltför kallt i boxen/skåpet. Men om t.ex. solcellerna skuggas under en tid, så lugnar Isotherm ner sig och sänker sitt varvtal i motsvarande grad." Frågan är hur "intelligent" deras automatik är. 2 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Om du har råd och plats skulle jag nog rekommendera dig att köpa fler solcellspaneler, alltid skönt att kunna vara oberoende av landsström. Ytterligare en 50-wattare skulle nog du kunna ha nytta av, eller mer... Jag hade ju gott om plats och fick plats med ytterligare 2 x 100W plus den befintliga på 50W. Jo det låter i grunden sunt, då går man ju mer direkt på orsaken (energibrist) ist för att jaga symptom (laddkarikastik). Jag har dock lite bryderier om var jag ska placera en ytterligare panel, vill undvika en NOA-pinne i aktern på pushpit. Sneglar lite på er som kör med utrullbara paneler, jag får suga på den ett tag... 2 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Nu kör jag ett ASU-kylskåp i automatläget och en kylbox med liknande ASU-funktion bara för att vara obstinat gentemot välgrundade erfarenheter om att det blir mindre bra, eller att man betalat en massa pengar i onödan för en ASU-funktion. Haha, ja jo jag gör nog detsamma. Fast jag önskar nästan att säljaren låtit den gamla gasolkylen sitta kvar i båten när jag tog över den. Fatta hur många Ah jag hade haft att förfoga över då.. Share this post Link to post Share on other sites
LilleNo 2 Posted July 23, 2017 (edited) 1 timme sedan, bhemac säger: Det bästa man kan göra för att få ett bättre system är: Mera solpaneler. Med tex 100W solpaneler brukar det räcka mer än väl för att driva ett kylskåp. Ett kylskåp brukar ligga på strax under 300Wh/dygn. En 40W panel ger runt 160Wh/dygn i snitt. 100W panel ger ca 400Wh. Mera batterier. Batterier kan bara ta emot en viss ström, fler batterier = mer laddning. Dessutom tar batterierna bäst emot i början av laddningen. Sätt in ett eller två 75Ah batteri till. Det lönar sig alltid. Vill man eller om man behöver ha mer laddning från batterierna, sätt in en "Alternator to battery chager" tex Sterling. 4. Byta ut till ett modernare Litiumbaserat energilagringssystem, modern/kraftfull generator + skippa solceller helt. Lämna stenålderstekniken bakom sig och aldrig titta tillbaka Edited July 23, 2017 by LilleNo Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 23, 2017 27 minuter sedan, LilleNo säger: Det låter rimligt, det vore kanske en ide att kunna tvinga kylskåpet att vara kvar i energisparläge t ex till em/kväll. Jag brukar låta båten ligga kopplad till landström med kylskåpet igång kvällen innan jag ska ut, sedan försöker jag att stoppa in så mycket fryst mat som möjligt för att maximera tiden tills att kylskåpet måste gå upp i högenergiläge för att ladda kylbanken/ASU:n. Isotherm skriver så här i deras Tips-pdf: http://www.thermoprodukter.se/templates/group.asp?GroupGuid=216 "Känner skillnad på olika energikällor: Då båtmotorn går finns det ”obegränsad” tillgång på elenergi, men enbart under kort tid, 5-10 minuter då man kör in eller ut ur hamnen. Då vräker Isotherm ASU på för fullt, för att helt utnyttja detta kortvariga energitillskott. Om det däremot är solceller eller ett landströmsaggregat, som står för energitillskottet, är det ofta med mer begränsad kapacitet, men i gengäld under längre tid. Isotherm ASU känner skillnaden och låter kompressorn (kompressorerna TWIN) gå just vid sådant varvtal, att alltid batterierna och övriga förbrukare får i första hand, men laddar istället kyl- magasinet mer långsamt och utan att det blir alltför kallt i boxen/skåpet. Men om t.ex. solcellerna skuggas under en tid, så lugnar Isotherm ner sig och sänker sitt varvtal i motsvarande grad." Frågan är hur "intelligent" deras automatik är. Jo det låter i grunden sunt, då går man ju mer direkt på orsaken (energibrist) ist för att jaga symptom (laddkarikastik). Jag har dock lite bryderier om var jag ska placera en ytterligare panel, vill undvika en NOA-pinne i aktern på pushpit. Sneglar lite på er som kör med utrullbara paneler, jag får suga på den ett tag... Haha, ja jo jag gör nog detsamma. Fast jag önskar nästan att säljaren låtit den gamla gasolkylen sitta kvar i båten när jag tog över den. Fatta hur många Ah jag hade haft att förfoga över då.. Och så här skirver Thermoprodukter: "Perfekt med ASU till solceller och landström" Äh det fick inte att kopiera in hela texten, följ länken ovan. Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,365 Posted July 23, 2017 De hade solceller på stenåldern alltså!? Tänk vad de kunde! Inte alla båtar har generatorer heller. Då är en solcellspanel utmärkt. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 23, 2017 46 minuter sedan, raol säger: De hade solceller på stenåldern alltså!? Tänk vad de kunde! Inte alla båtar har generatorer heller. Då är en solcellspanel utmärkt. Eftersom det var innan min tid, lärde jag aldrig känna familjen Hedenhös annat än genom Bertil Almqvist biografier, men pappa Ben var ju synnerligen uppfinningsrik, så kunde han konstruera en raket och flyga till Mars med den och hela familjen, samt komma helskinnade tillbaka, lär dom ju inte haft några problem att kyla sina matvaror (iallafall inte vintertid)... Bhmac och jag har samma uppfattning, minst 100W solpaneler, intelligent regulator och omkring 200Ah batteribank eller mer. Lithium i all ära, men vanliga bly/syrabatterier är fortfarenade välfungerande och man får många Ah för varje hundralapp. Fred Flintstone hade kanske inte sådana i sin bil... (Eller är det en fot-not?). Enligt min uppfattning är landström en nödvändighet, men man behöver inte använda den, annat än i nödfall, eller då det är kallt och man vill köra en värmefläkt ombord. För mig har det blivit till en sport ombord att vara självförsörjande med el. Alla behöver ju inte uppfina sina egna hjul, man kan dra nytta av andra nehanderthalares erfarenheter, och därefter efterhand modifiera dessa. Att leva i en fritidsbåt är förenat med en massa variabler, så olika fysika teorier och lagar ställs på sin spets, exempelvis det här med vad en solcellspanel ger och vad ett kylskåp förbrukar går ju att mäta ner till minsta milliampere i ett lab, men i verkligheten är det ju inte helt säkert att detta stämmer till fullo. Det är väl därför vi har detta forum, där vi kan dryfta våra problem, teorier samt erfarenheter? Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 23, 2017 1 timme sedan, raol säger: De hade solceller på stenåldern alltså!? Tänk vad de kunde! Inte alla båtar har generatorer heller. Då är en solcellspanel utmärkt. Jag var en aning elak där, men inte riktat till dig egentligen! Även om det var du som nämnde stenåldern. Visst, solceller är Guds gåva till fritidsbåtsägarna. Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,365 Posted July 23, 2017 Ja, jag tog inte åt mig. Mitt inlägg var ju riktat åt LilleNo. Share this post Link to post Share on other sites
LilleNo 2 Posted July 23, 2017 3 timmar sedan, raol säger: De hade solceller på stenåldern alltså!? Tänk vad de kunde! Inte alla båtar har generatorer heller. Då är en solcellspanel utmärkt. Nu var det snarast den gammalmodiga batterilösningen jag avsåg Solceller är ju bra, i synnerhet när man är så begränsad med bly/syra-teknik. Men för de med motorer & generatorer så ser jag det som ett komplement som inte skulle behövas med bättre batteriteknik. Om bara Litiumlösningarna kunde komma ner i pris.. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 23, 2017 1 timme sedan, raol säger: Ja, jag tog inte åt mig. Mitt inlägg var ju riktat åt LilleNo. Ja vad bra! Det blir litet krångligt när man citerar ett citat som redan är kommenterat i ett annat citat. Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 23, 2017 (edited) 14 minuter sedan, LilleNo säger: Nu var det snarast den gammalmodiga batterilösningen jag avsåg Solceller är ju bra, i synnerhet när man är så begränsad med bly/syra-teknik. Men för de med motorer & generatorer så ser jag det som ett komplement som inte skulle behövas med bättre batteriteknik. Om bara Litiumlösningarna kunde komma ner i pris.. Den dagen helvetet fryser till is, och den dagen som den tekniken som är bäst idag blir överkomligt i pris, kommer nästa generations rymdfärjeteknik att har den bästa tänkbara lösningen som då kostar därefter. Vi kan la änna hoppas att elbils- (och elbåts-) teknologin för utvecklinen framåt så att alla har råd att köpa morgondagens batterier redan i dag, eller kanske mer troligt, i övermorgon. Men idag är ju AGM-batterierna relativt prisöverkomliga, ävensom "Kapten Stofil" seglar med traditionella öppna syra/blybatterier, för det gjorde hans far och farfar, och alla generationer innan honom ända ned till Noak, och Noak som batteritillverkare verkar ha försvunnit från marknaden...? .. Edited July 23, 2017 by Georg_Ohm 1 Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted July 23, 2017 LiFePO4 är prisvärt om man räknar in livslängd. Ofta behöver man dock bättre laddutrustning och det kostar lite extra. Har man dessutom investerat i bra AGM batterier så tar det ju ett tag innan det är dags att byta. Har man inte stort energibehov så är solpanelerna en välsignelse och man kan klara sig landström. Behöver man mycket energi för tex matlagning så är det ofta hjälpkärra som behövs men har man plats så klarar man matlagning på 500W solpaneler. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 23, 2017 Då var vi där igen, vid den elektriska matlagningen... I båttillbehörsbutikernas kataloger och på deras hemsidor har jag ännu inte sett några elektriska spisar eller kokplattor, men det finns sådana i alla andra butiker som säljer vitvaror. Då är dessa inte direkt anpassade till fritidsbåtar. Att starta hjälpkärran för att steka på litet bacon och ägg, gör en sällan populär i naturhamnarna. Måhända är elektriska kök och spisar brandsäkrare än sådana som går på propan, sprit, diesel eller fotogen. Men såväl spritkök, gasolspisar, dieselhällar och fotogenkök finns i båttillbehörsbutikerna, produkter anpassade för att anväda i fritidsbåtar. I lågspänningssystem brukar det i allmänhet vara direkt oekonomiskt att omvandla elektrisk energi till värme att laga mat på. Men den som lever får se, hanske kommer det ny teknik även på det området, tills dess lagar jag mat på mitt gasoldrivna kök. Det är samma snabba respons på detta som på induktionshällen hemma. ... Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted July 23, 2017 Elektriska spisar sitter i väldigt många båtar. Att behöva starta hjälpkärran för att steka lite bägg och äjkon är ju att sitta kvar i gammalmodiga lösningar, även om det fortfarande förekommer. Däremot är jag inte säker på att alla märker när yankiebåtarna startar kärran för att laga mat. Men nu har vi en helt annan och väl fungerande batteriteknik. Normal matlagning för en mindre familj drar ca 2kWh/dygn. Det fixar 500W solpaneler. Några kWh batterier och några hundra watt solpaneler så klarar man några dagar innan man behöver ladda med någon motortimma. Tittar man på en båt som tex ska segla över Atlanten så blir det skillnad. Man behöver el till kyl/frys, watermaker, navigation mm. Det blir några kWh, låt säga 2 och 500W solpanel. Inga problem. Men man ska klar 3-5 dagar utan sol också. då behövs 10kWh batteri. Huvudmaskinen är inte mycket hjälp eftersom den inte får köras med krängning. Då kan vi lika gärna lägga till ett par kWh för matlagning och köra den någon timma per dag. Inga problem med gasolflaskor eller fotgen dunkar mm. Och inga griniga båtgrannar som gnäller över en hjälpkärra som låter ungefär lika mycket som en motorumsfläkt. Jag har en pågåede diskussion med en kille som ska ut och segla lite längre. Allt talar idag för en lösning med LiFePO4 batteri och en liten luftkyld diesel med "bilgenerator". Endast 100W solpanler. Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,471 Posted July 24, 2017 El-spis har sina fördelar vid segling i varma vatten, typ jorden runt. Når det är mer än 30 grader varmt är det skönt att slipa tillskottsvärme från spisen när man lagar mat. att slippa gå/åka runt och leta efter ett stäle som säljer gasol eller fotogen. att slippa släpa gasolflaskor eller dunkar. Men vad har allt detta med ursprungsfrågan att göra????? Mackey Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,196 Posted July 11, 2018 Sådär ja - nya batterier inhandlade igår. Det ena var helpaj, drog också ut det andra, så när solen gick ner stannade kylen. Tyckte jag mätt och varit duktig och fått bra resultat, men-men, var för lat för att lägga på en långtidsförbrukare och testköra. Kanske skall man överväga en lastvakt, får fundera över det. Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 11, 2018 Man luras lätt av att man mäter spänningen på nyladdade batterier, men upptäcker snabbt att dåliga batterier kan ge bra spänning när de är nyladdade, men inte håller denna efter en kort tids belastning. Jag brukar testa med en sådan här. Visserligen avsedd för startbatterier, men om man är försiktig och bara mäter i några sekunder funkar det på traktionära förbrukarbatterier också. Även om det i det senare fallet är bättre att belasta med exempelvis en 21W glödlampa i några timmar och se vad man får då. Eller då stätta in det nyladdade batteriet i båten, köra kylskåpet och då se hur det funkar...😉 Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted July 11, 2018 Är man ordentlig så mäter man men någon slags "normalbelastning" tex en eller några glödlampor. Toppladda batteriet, koppla på lasten i några timmar och mät spänningen eller, bättre, mät tiden för att komma till en viss spänning. Man tar ut 30-40% av batteriets kapacitet. Det är det enda sättet att mäta konditionen på ett förbrukningsbatteri. Det finns div mätare som kan ge svar på ett batteries kondition men de ger alltid fel värde för ett förbrukningsbatteri. En god vana är att göra en mätning varje vår då vet man när det närmar sig byte. Har man en NASA BM1 så kan man kalibrera om den efter att ha mätt och då blir den pålitlig. Share this post Link to post Share on other sites
K_Haddock 45 Posted July 12, 2018 2017-07-12 vid 13:01 skrev Peter_K: Ålrajt. För c:a två veckor sedan var jag ute över helgen. Allt var frid och fröjd, när jag kom i hamn kom en ovädersfront med regn. Seglet viktes ihop snabbt, alla prylar rafsades ihop, kylen tömdes och jag hann till bilen innan de första regndropparna kom. Nöjd, såklart. En vecka senare upptäckte jag att jag lämnat locket på kylen öppen som jag alltid gör för att få ut fukt - men glömt att stänga av kylen. Batterierna var... ähum... lite lätt trötta kan jag säga. Plottern orkade inte vara igång samtidigt som autopiloten. Eftersom det bara var en söndagstur löste det sig ändå; jag styrde manuellt. Tänkte att solpanelerna löser detta, men när jag en vecka senare gav mig ut uppträdde detta efter tre dagar på sjön. Orsak; för lite sol. Testade att gå för motor, men det funkade sådär. Biltemas relä får jobba hårt, öppnar-stänger hela tiden då förbrukarbanken är såpass tom att startbatteriet släpper över ström, sedan kommer det under de 12,7 volt (eller vad det nu är) som den sluter vid, och generatorn får jobba upp startbatteriet igen. Är nu på landbacken igen. Batterierna mättes till 12,04 volt (=c:a 25% kvar fattar jag det som, dvs tvär-tomt) och är nu i garaget och laddas av varsin laddare med "rekond-funktion". Frågan är - hur mäter man bäst skicket på dem? De talas om "belastnings-prov"; hittar en billig testare på Biltema (299 kr), duger den? Eller skall man bara ladda fullt och mäta självurladdning..? Eller bara skruva in batterierna och se glad ut..? För enkelhets skull. Är batterierna du laddade ur nya (< 2 säsonger)? Om så, ladda upp dem och se glad ut. Om de är flera år gamla, köp nya, ladda upp dem och se glad ut. Urladdningsprov och sådant, gör man på batterier som man redan vet är dåliga. Tveka aldrig på säkerhet! Share this post Link to post Share on other sites
K_Haddock 45 Posted July 12, 2018 Dessutom: 12.04V = så gott så tomt, det är ångorna kvar. Det här gäller inom telecom: OBS! Den här tabellen gäller för slutna batterier med flytande syra. Har ni ett gelbatteri så stämmer inte tabellen. Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddningsnivåer! 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Och detta gäller spänning för obelastat batteri, dvs har stått i vila i minst 12 timmar. Share this post Link to post Share on other sites
ankarvakten 1 Posted July 12, 2018 5 timmar sedan skrev K_Haddock: Dessutom: 12.04V = så gott så tomt, det är ångorna kvar. Det här gäller inom telecom: OBS! Den här tabellen gäller för slutna batterier med flytande syra. Har ni ett gelbatteri så stämmer inte tabellen. Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddningsnivåer! 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Och detta gäller spänning för obelastat batteri, dvs har stått i vila i minst 12 timmar. Och hur påverkar temperaturen resultatet när man är är nere på 100-dels volt nivå? Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted July 12, 2018 Det är väldigt vanskligt att ange spänning vid olika SOC (state of charge). Ålder, batterityp, "förslitning", temperatur mm gör stor skillnad. Därför bygger alla batterimätare på att räkna ström in/ut OCH ha koll på spänning. Ett vått batteri med 12,7V efter vila kan sjunka ned till ca 12V efter att man haft en liten lampa inkopplad en kvart. Att provbelasta under realistiska förhållanden är det enda sättet att säkert kolla batteriernas kondition. Share this post Link to post Share on other sites