Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Nfriberg

Vrider på nyckeln inget händer

Rekommendera Poster

Har en bayliner 1952 med Volvo penta 211 V8, har gått som en klocka och gjorde det även igår, till en början.. startade båten utan problem och var ute och åkte i ca 45min la till för att bada och stängde av båten, hittills allt som det ska och inga problem.

Efter ca 20 min ska jag starta båten igen och det är nu problemet uppstår.

sätter på elen igen och stoppar in nyckeln och mätarna går igång som dom ska men när jag vrider på nyckeln för att starta motorn så händer absolut ingenting, det klickar inte eller något det är bara dött, trots att mätarna lyser och voltmätaren visar vanlig nivå.. kollade även med en separat voltmätare på batteriet och det ska vara bra.

någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att bryta all strömtillförsel till motorn och sedan testa igen.

Har haft samma problem med en Mercruser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Inget klick alls då är väl kretsen bruten till startrelät/ solonoiden kolla vid startmotorn lilla sladden eller samma sladd uppe vid t-låset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Gram @nikitalord testade att koppla bort batteriet helt och slipa till polerna och så, såg även över kablarna och vad jag kunde se verkade allt sitta där det ska, gjorde dock allt detta i "stridens hetta" men ska ner idag och kika på allt i lugn och ro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På dieslarna finns det en svart kontrollbox med en rund multikontakt på en kabel som går till instrumenten, är det så på bensinarna också??

 

I så fall, om det finns sådan eller liknande, kolla att den är ordentlig ansluten, min var det inte, låsringen runt multikontakten hade gått sönder, alla instrument var döda, kontrollampor släckta och inget hände då jag vred på nycken, efter att ha petat i kontakten och säkrat denna med ett buntband fungerade allt normalt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har skrivit en del i andra trådar om startmotorn solenoid, det senaste månaderna, sök på "solenoid" och se om du kan använda tipsen i dom diskussionerna.

 

Sedan kan det vara glappkontakt i tändningslåset, den fjädrande utgången till just solenoiden och startmotorn, jag vill minnas att den heter "50". Går att ersätta med en startknapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I originalpanelen till motorn sitter två säkringar. En till tändningen och en till startkretsen. De brukar ställa till problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem och det var glapp i jordningen på startmotorn. Det såg okej ut men glappade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier eller anslutningarna där behöver du inte bry dig om.

Börja att kolla att det finns spänning på lilla stiftet på startmotorsolenoiden när du vrider på nyckeln. Troligen har du inte det, men har du det är det startmotorn som strular. Annars är det bara att fortsätta kolla hela vägen, man kan ju börja med det som är lättåtkomligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, 575fredrik säger:

Hej.

Jag hade exakt samma problem.

Byt startmotor.

 

Mvh. Fredrik

Säkerligen är det en god åtgärd som sparar mycket irritation.

 

Annars är ju solenoiden alltså den stora "elektromagneten" som sitter uppepå startmotorn en akilleshäl, denna har två uppgifter, dels peta in bendixdrevet i startkransen på svänghjulet, dels sluta strömmen till startmotorn. Här finns två kraftiga anslutningar till grova kablar, den ena är från batteriet, och den andra är bara en kort stump in i själva startmotorn. Se över dessa anslutningar!

 

Sedan finns det en liten klen, oftast en flatstiftsanslutning, detta är till manöverstömmen till solenoiden, den brukar heta "50" på europieiska startmotorer, motsvarande stift i tändningslåset brukar ha samma nummer.

Du kan ju koppla + direkt från batteriet till 50 på solenoiden, om då startmotorn vaknar till liv vet du att den (och solenoiden) fungerar och att du har ett fel i tändningslåset. Om inte (och du har spänning på 50 när du vrider på nyckeln) är det fel i solenoiden.

Till Bosch startmotorer finns det solenoider att köpa som original- eller piratreservdel, där man säljer reservdelar till Volvos bilmotorer, original VP kostar 500% mer...

 

Det är inte ovanligt att det finns ett relä mellan 50 i tändningslåset och 50 på solenoiden, antingen originalmonterat eller ditkopplat i efterhand då man har upptäckt en spänningsfall i den kretsen. Solenoiden drar en hel del ström, tändningslåstes startkontakt har i sammanhanget rätt klena kontaktbleck och beroende på båtens längd kan det vara en lång "elektrisk väg" (=långa kablar) mellan förarplatsen och motorn, därför ett extra relä, detta borde i såfall finnas ganska nära startmotorn, här kan det ju tänkas att någon kabel fallit av sin anslutning. Så du får följa kabeln från 50 på solenoiden och se var den tar vägen.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...