Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AH76

Golvfärg tvåkomponent

Rekommendera Poster

Hej

 

Är det någon här som testat att måla med 2-komponents golvfärg, dvs epoxyfärg för golv, i båten? Gillade Biltemas gamla 2-komponents lackfärg så jag saknar den verkligen. Och de övriga fabrikaten är ju avsevärt dyrare så det hade varit intressant om det gick att använda golvfärg istället. Det jag främst har i åtanke nu är ett motorrum som behöver fräschas upp. 

Biltema har ett exempel på golvfärg här:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Golvfarg-tvakomponent-2000023813/

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat om detta med Nils Malmgren (företaget) och fått besked att det inte fungerar särskilt bra. Orsaken är att golvepoxi är anpassad för hårda oelastiska betonggolv medan epoxi för båtar är anpassad för mer rörliga material som plast och trä. Om det är samma sak med Biltemas produkter vet jag ju inte så maila till dem och fråga.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mackey

 

Tack för svaret! Får väl anta att det är ungefär samma i Biltemas fall då. Tycker inte jag fått så bra svar de få gånger jag mailat deras kundtjänst så det hoppar jag nog. Får väl bli att bita i det sura och köpa International eller Hempels 2-komp istället. 

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på om du verkligen ska ha tvåkomponent. Det är mycket mera jobb när det ska göras om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljer nog denna båt innan det är dags att göra om igen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

Fundera på om du verkligen ska ha tvåkomponent. Det är mycket mera jobb när det ska göras om.

Mer jobb..? Voffö då då..?

Och även om det är mer jobb så är det betydligt mer sällan man behöver göra om med 2K-produkter då de är betydligt mer slitstarka och kemikalieresistenta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...