Jump to content
Saturday 28 January 2023
Morran_utter_d55

Plötsligt Inte ett livstecken på tändningen/instrument, helt dött

Recommended Posts

Jag har en uttern med en mercruiser 3.0 från 2009 osm jag just köpt. Den är körd ca 200h (150 av mig utan problem, förutom att man får gnaga lite när den är varm för att den skall starta, enl uppgift för att dom är snålställda)

 

Allting funkade fint igår  och jag stängde av motorn som vanligt. När jag en stund senare vred på tändningen pep det som det skulle men ingen startmotor, inte ens ett klick.  Just då verkade det vara en vettig sak att göra :) ... så jag öppnade motorhuven och tryckte på knappen till 50A säkringen som sitter höst upp på motorn. 

 

Nu piper det inte ens!!! Jag har mätt spänningen på båda "sidor" om den och det är 12,nånting volt så det borde inte vara batteriet eller just denna säkring.

 

Det konstiga är att den ju gick finfint tills jag stängde av men nu är HELT dör(powertrim och radio funkar dock). Jag hittade en del andra säkringar men dom var hela. Har dock inte kunnat kolla sockerbiten vid startmotorn, men den borde väl inte döda hela klabbet? Jag hittade en skum säkring längst bak som hade två röda pluppar man kunde se, men är osäker på ifall detta är en säkring eller inte.

 

 

Så, nån med lite mer erfarenhet av motorbåtar, är detta vanligt? Vad kan ha hänt?

 

Mvh

/Morran med besättning

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du en sockerbit vid startmotorn??!!

 

Du får systematiskt mäta dig fram till var det finns spänning och var det inte finns det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Tolv-nånting"...

Mät ordentligt, bara "någon" volts skillnad kan vara skillnaden mellan fulladdat och tomt batteri.

 

Kolla även att polskorna, alltså batteriets anslutningar (inte Polens kvinnliga medborgare..)  är ordentligt fastskruvade i batteriets poler utan oxid, samt likadant på "huvudströmbrytarens" anslutningar och likadant på minsussidan.

Vis av erfarenhet vet jag att bara en liten glappkontakt kan ge ström och spänning till en hel del funktioner ombord, men då startmotorn skall dras runt med kanske 100A räcker denna bristfälliga anslutning inte till.

voltmeter-hj-lp.jpg

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har säkert kollat men i alla fall, står gasreglaget i friläge?

Jag har ett elektroniskt reglage och står det i fel läge händer det ingenting när nyckeln vrids

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, Morran_utter_d55 säger:

... så jag öppnade motorhuven och tryckte på knappen till 50A säkringen som sitter höst upp på motorn. 

 

Nu piper det inte ens!!! Jag har mätt spänningen på båda "sidor" om den och det är 12,nånting volt så det borde inte vara batteriet eller just denna säkring.

 

Menar du det du skriver? Att du tryckte på säkringsknappen och nu har du 12V på båda sidor om den? I så fall har du ett fel där, en hel säkring ska inte ha någon spänning över sig...

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan, Tomas99 säger:

 

Menar du det du skriver? Att du tryckte på säkringsknappen och nu har du 12V på båda sidor om den? I så fall har du ett fel där, en hel säkring ska inte ha någon spänning över sig...

Jag tror ts menar + 12 volt på varje sida, med minus i en annan punkt.

..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...