Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Raspie

VP AQ271 orkar mindre efter vinterförvaringen

Rekommendera Poster

4 minutes ago, Gelis said:

Misstänker att det är en Rochester förgasare. Dom är lite knepiga att få till om man inte vet vad man gör.

Jag skulle rekommendera Jonas som driver JR motorteknik http://www.jrmt.se/foretaget.htm

Han ställer säkert upp med lite råd ang dina problem också.

Tack för tipset Gelis,

Jag har en gammal hederlig Holley :)

https://allcarbs.com/product/volvo-penta-holley-marine-4bbl-80159/

Jag kan lyssna med Jonas och höra vad han säger, alternativt åka över till CarbGuy och lämna min förgasare för renovering hos honom. Kan inte vara fel att se över den och att det görs av proffs som ni har poängterat.

 

Men är lite osäker om jag har själv slarvat med ompackningen av limpor/knän.

 

mvh

//Denis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Mange249 said:

Har du gjort kompprov?

Japp, 11,5 - 11,7 runtom på samtliga cylindrar. Gjorde det med alla stift ur och med motorn varm.

 

Märkte förresten att glykolen var lite åt det gråaktiga hållet då jag bytte det i år. Vet inte om jag ska måla fan på väggen men kan det vara att avgaser har trängt in där eller är jag ute och cyklar? Tyckte dock att det inte luktade avgaser från expansionskärlet dock, inga bubblor heller för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om nu sex tändstift av åtta blir sotiga och två ser fina ut kan man ju undra hur det är ställt med ventilspelet? ventilsyrningarna?

Hade du bytt hela fördelaren?

 

Om du nu inte får vatteninträngning i ettan och treans cylindrar....

Det var längesedan jag mekade med V8, men är det så att ettan och trean finns i samma cylinderrad?

Jag har glömt hur man räknar.

Men har ett svagt minne av att Dodge och Chevy räknar cylindrar ungefär som vi räknar gatunummer, ojämnt på ena sidan, jämt på den andra. Medan då Ford har tänkt annorlunda, fela mig om jag skulle ha rätt.

[edit, jag kanske gör tankevurpa och tänker på tändföljden?]

 

Så det kanske kan vara läge att kolla topplocket och dess packning på den ojämna sidan, om du nu inte redan gjort det. Klart suspekt i alla fall att dom avvikande stiften då sitter på samma sida.

Det kan ju räcka med en väldigt liten läcka för att spraya ett stift rent, en minimal mängd vatten som förångas utan att gå ner i motorn och missfärga oljan.

 

Jag hade vattinträngning i en fyrcylindrig motor, ja den var rätt så orkeslös, först var det bara i en cylinder, sedan i två, vatten har direkt dålig verkningsgrad...

 

Nåväl om mina hemska misstankar är riktiga så blir ju motoroljan efter en stund rätt så karaktäristisk, liknar kaffe-latte eller mjölkdrycken O´boy, luktar och smakar däremot inte alls lika gott som någon av dessa...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, Georg_Ohm said:

Om nu sex tändstift av åtta blir sotiga och två ser fina ut kan man ju undra hur det är ställt med ventilspelet? ventilsyrningarna?

Hade du bytt hela fördelaren?

 

Om du nu inte får vatteninträngning i ettan och treans cylindrar....

Det var längesedan jag mekade med V8, men är det så att ettan och trean finns i samma cylinderrad?

Jag har glömt hur man räknar.

Men har ett svagt minne av att Dodge och Chevy räknar cylindrar ungefär som vi räknar gatunummer, ojämnt på ena sidan, jämt på den andra. Medan då Ford har tänkt annorlunda, fela mig om jag skulle ha rätt.

 

Så det kanske kan vara läge att kolla topplocket och dess packning på den ojämna sidan, om du nu inte redan gjort det. Klart suspekt i alla fall att dom avvikande stiften då sitter på samma sida.

Det kan ju räcka med en väldigt liten läcka för att spraya ett stift rent, en minimal mängd vatten som förångas utan att gå ner i motorn och missfärga oljan.

 

Jag hade vattinträngning i en fyrcylindrig motor, ja den var rätt så orkeslös, först var det bara i en cylinder, sedan i två, vatten har direkt dålig verkningsgrad...

 

Nåväl om mina hemska misstankar är riktiga så blir ju motoroljan efter en stund rätt så karaktäristisk, liknar kaffe-latte eller mjölkdrycken O´boy, luktar och smakar däremot inte alls lika gott som någon av dessa...

 

 

Tack för dina tankar, minnet sviker dig inte. 1an och 3an ligger mycket riktigt på samma sida (babords i mitt fall) bredvid varandra.

Jag har däremot inte bytt fördelaren har endast tittat hur den ser ut och skicket på den, så gott jag kan avgöra det :) kanske dags för byte där med.

Antar att man kan inte kolla packningar på topplocket utan att plocka ur topparna.

Har läst på ett annat (pontiacforum) att någon hade olika färger på stift som löste det genom att byta både insug och förgasaren. Men visst det låter väldigt misstänkt att dessa 2 vita stift sitter bredvid varandra.

Ang. vatten i oljan så såg den bra ut (varken O'boy eller Bayils för den som föredrar den drycken). Har bytt oljan 2 ggr sedan jag fick problem och den var mörk och fin efter normal användning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte så svårt att lyfta på topparna, men det är mycket att skruva loss.

När det gäller fördelaren har jag sett på gamla slitna sådana att rotoraxeln både har ett axiellt och radiellt glapp, som då kan få brytarspetsarna att öppna olika mycket. Jag har också sett att fördelaraxelns kammar är slitna, men då lika mycket slitna varvet runt... Detta känns ju långsökt.

 

Jag vill nog ändå måla fan på väggen och gå på en "Krösa-Maja-teori" och tro på det värsta tänkbara, pesten. I detta fallet rost, blåst topplockspackning, men tack och lov har jag haft fel förr.

 

Hade du likartad kompression på alla burkarna?

 

Senast jag mekade men en amerikansk V8 hade någon trampat på luftfiltret uppe på förknasaren, så att dess fäste gått sönder och en liten aluminiumbit lossnat och fallit ned i ett förbränningsrum och låg där och inte bara skramlade utan även förstörde tändstiftets elektroder.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt motorn gå på tomgång och ta bort en tändkabel i taget för att se om det är ngn cylinder som inte jobbar.

Läckande toppackning ska kunna kollas genom att analysera co halten i kylvattnet, blir högre värden om fel mkt enklare än att demontera topparna och kanske ändå inte kunna se ev fel.

Kan vara läge att skifta tändstift, sätt ett sotigt på 1'an respektive 3'an och se vad som händer!

Att spraya startgas runt insugets packning mot topparna kan avslöja läckor, om den drar i sig startgasen så ändras motorvarvet.

Kolla gärna ventilspelen också, fast kompvärdena tyder på att de är ok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, Thomas-CC-Lancer said:

Låt motorn gå på tomgång och ta bort en tändkabel i taget för att se om det är ngn cylinder som inte jobbar.

Läckande toppackning ska kunna kollas genom att analysera co halten i kylvattnet, blir högre värden om fel mkt enklare än att demontera topparna och kanske ändå inte kunna se ev fel.

Kan vara läge att skifta tändstift, sätt ett sotigt på 1'an respektive 3'an och se vad som händer!

Att spraya startgas runt insugets packning mot topparna kan avslöja läckor, om den drar i sig startgasen så ändras motorvarvet.

Kolla gärna ventilspelen också, fast kompvärdena tyder på att de är ok.

 

Tackar, sätter upp det på min "todo" lista.

 

Har provat med att spruta startgas, tyckte inte att jag upplevde några skillnader. Ska kanske vara mer metodisk den här gången.

Jag skiftade tändstift från 1an och 3an och de blev sotiga då jag skruvade in de i 5-7an.

De stift som var sotiga blev mer "ojliga" när jag satt in de i 1:an och 3:an.

 

Fråga ang. CO-halten i glykolen - kan man lämna in glykolen för CO-test till någon eller finns det något sätt att mäta det själv?

 

Georg_Ohm: stämmer det är liknande kompression på samtliga cylndrar 11,5-11,7. Hoppas verkligen att det är inte "pestens tid" än dock.

Redigerad av Raspie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror co prov måste tas när den körs eller strax efter, antar att co'n försvinner ur kylarvattnet om man bara tar med ett prov.

Spraya speciellt runt insugs pkn till 1'an och 3'an, verkat ju som att de går alldeles för magert, dvs tjuvluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, Thomas-CC-Lancer said:

Tror co prov måste tas när den körs eller strax efter, antar att co'n försvinner ur kylarvattnet om man bara tar med ett prov.

Spraya speciellt runt insugs pkn till 1'an och 3'an, verkat ju som att de går alldeles för magert, dvs tjuvluft.

Tackar,

Jag borde kunna använda denna från Biltema:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/cylinderlackagetestare/cylinderlackagetestare-2000020969

 

mvh

//Denis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på båten igår och drog ut kablarna ur stift 1 och 3, ingen skillnad på gången. Åkte iväg och inhandlade ett gäng nya kablar, kopplade in och motorn lät genast mycket bättre. Dock går fortfarande lite oroligt men stabilare.

Kan det oroliga gången bero på att resten av stiften (6 st.) är helt genomsotade?

 

Har läst att man ska kunna bränna de med gasolbrännare och göra rent stålborste?

 

mvh

//Denis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morrn

kan du inte byta till nya stift, lock, rotor o kablar,

då kan du kanske sedan eliminera fel med de 2 burkar som spökar.

Lycka till

Jon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Raspie:

Var på båten igår och drog ut kablarna ur stift 1 och 3, ingen skillnad på gången. Åkte iväg och inhandlade ett gäng nya kablar, kopplade in och motorn lät genast mycket bättre. Dock går fortfarande lite oroligt men stabilare.

Kan det oroliga gången bero på att resten av stiften (6 st.) är helt genomsotade?

 

Har läst att man ska kunna bränna de med gasolbrännare och göra rent stålborste?

 

mvh

//Denis

Hm... riktningsändring i diskussionen kanske...

Jag tolkar det som om ettan och treans stift inte ens fått någon högspänningspuls från tändspole/fördelare. 

Har du provat med en sådan här?

Jag har (på bilmotorer) varit ute för att tändkablar haft avbrott, framförallt att anslutningen till tändhatten varit dålig, samt att "klämman" inne i tändhatten inte klämt fast om stiftet ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Georg_Ohm said:

Hm... riktningsändring i diskussionen kanske...

Jag tolkar det som om ettan och treans stift inte ens fått någon högspänningspuls från tändspole/fördelare. 

Har du provat med en sådan här?

Jag har (på bilmotorer) varit ute för att tändkablar haft avbrott, framförallt att anslutningen till tändhatten varit dålig, samt att "klämman" inne i tändhatten inte klämt fast om stiftet ordentligt.

Wow, vilket bra verktyg, hade sparat mig en massa onödig felsökning skulle jag tro. Ska nog inhandla pennan på Bilteman. Tycker det är väldigt svårt med ett par otränade öron höra gången på en V8-burk.

 

Det stämmer för övrigt att 1ans och 3ans cylindrar fick "dålig" gnista. Blev stor skillnad då jag bytte kablar till dessa 2. 

 

Ska hursom se över tändningen och förgasaren under sommaren/hösten. Själva motorn känns som att det är inget fel på (ta i trä).

 

mvh

//Denis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Raspie:

Wow, vilket bra verktyg, hade sparat mig en massa onödig felsökning skulle jag tro. Ska nog inhandla pennan på Bilteman. Tycker det är väldigt svårt med ett par otränade öron höra gången på en V8-burk.

 

Det stämmer för övrigt att 1ans och 3ans cylindrar fick "dålig" gnista. Blev stor skillnad då jag bytte kablar till dessa 2. 

 

Ska hursom se över tändningen och förgasaren under sommaren/hösten. Själva motorn känns som att det är inget fel på (ta i trä).

 

mvh

//Denis

Tja... vi får väl läsa om fortsättningen!?

Jag läste förresten ett energispartips i en gammal motortidning, om det var i Wheels eller föregångaren Colorod, från energikrisens år på 1970-talet.

Man föreslog att sätta tillbaka sjuan och åttans tändkablar på rätt plats, i detta fallet, bilen, gick mycket bättre och förbrukade 75% mindre bränsle per mil, visserligen lät det inte längre som en misständande dragster, men blev billigare. Miljön pratade man inte om på den tiden.

Min specialitet är ingalunda V8:or, men jag tycker väl ändå att man kan med otränade öron kan höra om de går illa. Ja standardmotorer då. Brukar även synas på motorns vibrationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, fortsättning följer.

Jag har inte sysslat med några motorer överhuvudtaget därav handikappet skulle jag tro som yttrar sig på olika sätt. Men skam till den som ger sig.

 

mvh

//Denis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Raspie:

Absolut, fortsättning följer.

Jag har inte sysslat med några motorer överhuvudtaget därav handikappet skulle jag tro som yttrar sig på olika sätt. Men skam till den som ger sig.

 

mvh

//Denis

Det är rätt inställning!

Man lär av sina misstag, jag borde vara fullärd vid det här laget, men inte då.

Ganska snabbt får man en erfarenhet, man hör och känner när en motor inte går riktigt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det blev en förgasarrenovering och tändningsinställning.

Man fastställde att den tidigare renovering gjordes med ett undantag - ultraljudtvätt.

 

Hoppades att jag båten skulle gå snålare men men klarar mig inte under 2,75 l/nm. Får helt enkelt leva med det ser det ut som :) Klarar mig med ett lyxproblem till.

 

Tack för er tid och alla tips jag mottog under tiden!

 

//Raspie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...