Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Merzedes99

Olika utväxling på olika reglage?

Rekommendera Poster

Tjena! Har en liten fråga angående utväxlingar på gas-/växelreglage. Jag har en Suzuki DF5 2005 och tänker sätta fjärreglage på den. Min fundering är då om man kan ta ett reglage från nån annan motor/märke utan att det blir fel utväxlig? Reglaget kostar nämligen 5400kr nytt och funderar på att köpa ett beg på blocket tex. Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog behövas en del "hemslöjd" för att få till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ju reglage som man kan ställa in växelläge mm på,teleflex har väl och många andra tillverkare,ja hade lite olika reglage på 70-80talet,ett Yamaha reglage till Suzuki kanske inte passar eller andra original reglage .men kolla med tillbehörs butikerna eller motorfirmor,dom kan nog hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej men det enklaste kanske är att beställa grejorna från Tyskland. Har hittat både monteringssatsen till motorn och reglaget för 3700kr plus ca 160kr i frakt. I Sverige fick jag pris av en återförsäljare till Suzuki och då skulle monteringssatsen kosta 1290kr och reglaget 5395kr. Känns jobbigt med allt för mycket meck. Det ska dessutom monteras på en flotte så även där kan det bli lite extra jobb. Nån som för övrigt vet om Suzuki använder sig av standard 33c kabel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att få tag på något gammalt tvåspaks regelage, det förenklar avsevärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu det hade ju funkat också men verkar inte finnas så mycket till vettiga priser på blocket. I alla fall vad jag har kunnat hitta. En annan tanke jag har haft är att göra ett eget av en bit cykelstyre som man använder som växelspak. Samt att man monterar ett gashandtag från en mc/moped på den "växelspaken". Då tänkte jag att man kör en reglagekabel till växeln och en vanlig bromswire direkt till förgasaren från rullgasen. Då blir det lite om en kort rorkult. Om det nu är nån som förstår hur jag menar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag grävt långt ner i börsen och köpt nya original grejor då jag började inse att jag inte skulle ha tid att vara i garaget och svetsa ihop nåt eget. Men nu är det bara kablarna kvar. Det var sån lång leveranstid på suzukis egna så jag tänkte skaffa nå annat. Nu är ju bara frågan vad man ska ha för typ. Finns ju en hel uppsjö som jag tycker ser lika ut. 33c, 3300, 2300, c2, c8 osv. Vad ska man köpa? Vad skiljer alla dessa wirar ifrån varandra? Tacksam för svar av nån mer kunnig än mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...