Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
The_cannibal

Nybörjarfrågor från en glad förstagångs seglare

Rekommendera Poster

Så, blev less på dyra bensinräkningar, buller och tvåtaktslukt och jag har alltid varit fascinerad av segling så jag gick och blev med en liten Marieholm Seacat som stått på land sen 80-talet någon gång.

Jag har aldrig varit på en segelbåt tidigare men som typisk man i sina bästa år tänkte jag "vafan! Nog ska det gå bra", masta på gick över förväntan och första segelturen gick framåt i alla fall.

 

Men! Frågor var det.

 

Jag behöver byta storskotet(egentligen linan men taljorna ser lite halvrisiga ut så jag tänkte att det var lika att beställa en komplett) duger en sån här?

https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/fardiga-linor-skot/taljor/talja-4-skuren-8mx8mm-1

 

Eller är det bättre att gå på en kullagrad sån här?

https://www.seasea.se/segling/skotsystem/taljor/taljor-4-1-för-storskot-kick-och-akterstag

 

Och fråga två, ska storskotet löpa fritt i skenan i bakkant på sittbrunnen eller ska den vara fästad i mitten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Vår första segelbåt var just en Seacat. Jag hade bara gått seglarskola i mellanstadieåldern innan jag gav mig ut ensam för att lära mig segla den, men det gick fint. Nu har vi en större båt och Seacaten är såld.

 

Vilken som helst av de där två kommer att funka fint, men kullager är ju trevligt, om det nu är så att den billigare saknar det.

 

Storskotet ska inte löpa fritt där. Finns det inte två små stopp med låsskruvar på var sida om? Om de finns, så skruvar du ur skruvarna tills du kan röra på stoppen, och flyttar dem in mot mitten tills du når skotvagnen, och sen låser du fast med skruven där. Jag tyckte det var för bökigt att hålla på med skruvarna så för det mesta lät jag skotvagnen vara låst i mitten.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret :)

Jo stopparna finns där men är placerade ca 15cm från ändarna av skenan. Dom verkar som du säger vara rätt bökiga att hålla på med då skruven inte direkt är ergonomisk att jobba med :D

Då tror jag att jag går så att jag fäster den i mitten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Sverige befinner du dig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, ja, det var en bit. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om vi spekulerat på samma Seacat då! :)

Lycka till från en ännu-inte-föratagångsseglare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjo kanske :) Jag har dock ägt båten i ett år men pga diverse omständigheter så fick jag den aldrig i sjön förra året.

(jag är inte ägare till den blåskrovade som legat ute på blocket nu)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, The_cannibal säger:

Mjo kanske :) Jag har dock ägt båten i ett år men pga diverse omständigheter så fick jag den aldrig i sjön förra året.

(jag är inte ägare till den blåskrovade som legat ute på blocket nu)

 

Ah! Nå då var det inte samma!

 

Har svårt att få nån båt själv, verkar det som. Sådana som kan hoppa i bilen och åka till ort o plats har det lättare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började också med en Marieholm Seacat 1987. Köpte en bok av någon som jag tror hette Yngve Rydholm. Boken hette "Så seglar man". Ägnad första sommaren åt att läsa ett kapitel i boken, ut och testa, läsa nästa kapitel, testa o.s.v. Det var en härlig sommar, med fladdrande segel, grundstötningar och annat. I slutet av den sommaren seglade vi från Gamleby till Borgholm med vår Seacat. Inget konstigt då, men idag hade jag nog inte vågat......

 

Hur som helst, Seacaten är en mycket trevlig båt. Minns motorbrunnen speciellt, en bra lösning för utombordaren. Blev ju så nära inombordare det går med en utombordsmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Leonardo said:

Jag började också med en Marieholm Seacat 1987. Köpte en bok av någon som jag tror hette Yngve Rydholm. Boken hette "Så seglar man". Ägnad första sommaren åt att läsa ett kapitel i boken, ut och testa, läsa nästa kapitel, testa o.s.v. Det var en härlig sommar, med fladdrande segel, grundstötningar och annat. I slutet av den sommaren seglade vi från Gamleby till Borgholm med vår Seacat. Inget konstigt då, men idag hade jag nog inte vågat......

 

Hur som helst, Seacaten är en mycket trevlig båt. Minns motorbrunnen speciellt, en bra lösning för utombordaren. Blev ju så nära inombordare det går med en utombordsmotor.

Jag hittade någon engelsk bok(The complete sailor var det visst) på Kindle(kan vara en av människans bästa uppfinningar för en som läser hyfsat mycket(och lite långsamt/i perioder så låna är inte optimalt) och har en respektive som tydligen inte delar min vision om att ha ett eget bibliotek).

Det är en väldigt givande bok tycker jag, hittade också gransegels bok i veckan så den ska studeras den med.

 

Vi har hunnit vara ute ett par gånger och sist så blåste det liiite mer så vi lyckades komma upp i 4.5 knop och fick känna på hur det verkligen känns att segla :D

 

Jo lösningen med inom-utombordaren har sina fördelar, framförallt så är ju motorn inom lagomt räckhåll från sittbrunnen. 

Men den har sina klara nackdelar, motorn sticker alltid ner, man vill inte packa saker i det bakre stuvutrymmet pga att allt luktar tvåtakts rök och en monumental nackdel för mig(som i söndags var redo att kasta den gamla 3.5hk johnsonen som följde med båten över bord) är att hålet är väldigt litet.

Jag försökte få ner min 6hk Evinrude men det var inte att tänka på. Riggen får inte plats i hålet i botten av båten och även om det gått att lösa så gick inte motorkåpan att ha på motorn då den väl var i hålet :/ så imorgon blir det att montera ett akterspegels fäste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ja då förstår jag att du inte gillar den lösningen. Minns inte nackdelarna så väl. Kul att du kommit igång och fått upp farten. Det är bara att segla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, eller inte gillar är fel att säga egentligen.

Jag tycker konceptet är bra men jag hade gärna sett en avgränsad motorbrunn där man också kan låsa motorn i ett läge och ha växel och gas draget till sittbrunnen(tar bort behovet av att ha kvar rorkulten) och välventilerad så att man kan köra med luckan stängd eller max lite på glänt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte motorbrunnstanken. På vår Seacat var brunnen igenplastad så vi fick en gigantisk akterstuv. I stället satt motorn långt bak på akterspegeln. Avståndet från rodret till propellern var nog två meter, vilket gjorde att båten blev närmast omöjlig att svänga bakåt med motor. Vi kunde med nöd och näppe svänga åt ett håll, men inte alls åt det andra. Som vi hade båtplatsen blev det att backa hela vägen ut ur hamnen för det mesta. Det hängde naturligtvis också ihop med att rodret är väldigt litet och väldigt långt fram.

Däremot var akterstuven fantastisk när man dörjde. En gubbe kunde sitta bak i akterstuven och vara helt fri från både bommens och rorkultens svepta ytor. Blod och slem från makrillarna hamnade i stuven och resten av båten, framför allt sittbrunnen, kunde hållas ren. En perfekt fiskesegelbåt! :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, raol said:

Jag gillar inte motorbrunnstanken. På vår Seacat var brunnen igenplastad så vi fick en gigantisk akterstuv. I stället satt motorn långt bak på akterspegeln. Avståndet från rodret till propellern var nog två meter, vilket gjorde att båten blev närmast omöjlig att svänga bakåt med motor. Vi kunde med nöd och näppe svänga åt ett håll, men inte alls åt det andra. Som vi hade båtplatsen blev det att backa hela vägen ut ur hamnen för det mesta. Det hängde naturligtvis också ihop med att rodret är väldigt litet och väldigt långt fram.

Däremot var akterstuven fantastisk när man dörjde. En gubbe kunde sitta bak i akterstuven och vara helt fri från både bommens och rorkultens svepta ytor. Blod och slem från makrillarna hamnade i stuven och resten av båten, framför allt sittbrunnen, kunde hållas ren. En perfekt fiskesegelbåt! :)
 

Jag kan tänka mig att backa utan att styra med motorn kan bli lite av en utmaning :D

 

Haha! Jag satt faktiskt och tänkte på att flagghållaren skulle passa perfekt som en spöhållare istället sist jag var ut i båten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för min del aldrig fattat varför man använder spö från en båt. Jag förstår att man har det när man fiskar från land för att nå ut långt nog, men är man i en båt behövs ju inte det. Räcker fint med bara en meta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyckt att det är praktiskt med spöt, men det ska sägas 95% av allt fiske jag gjort och gör(som inte är med nät dvs) är gäddfiske på riktigt grunt vatten så då jag ska fiska så är spöt ändå med och då är det lätt att bara använda det att prova dra lite... Jag har dock aldrig fått någonting på att dra drag :P då brukar jag hellre stanna, dricka lite kaffe och meta abborre.

Men det är ju sant att bara en rev räcker ju gott och väl, och är lätt att alltid ha liggandes i båten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...