Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Aleks

Snurriga elundringar från en nybörjare

Rekommendera Poster

Hej, jag är en ny medlem som och har nyligen skaffat mig en Albin 25 deluxe med en penta md17c. Jag har precis vågat mig ut och in från hamnmynnigen, första turen ledde till att motorn kokade över - motorn är sötvattenkyld och det visade sig att den elektriska pumpen inte var spänningsatt, detta åtgärdade jag genom att koppla sladden till tändingslåset som blir spänningsatt när nyckeln är i högerläge (dit man fjädrar tillbaka efter start). Nu funkar motorn bra men jag bekymrar mig/misstänker att generatorn inte går - tänker mig att den borde levererat spänning till vattenpumpen. 

Mest är jag orolig för att bli stående ute på havet utan batteri och startenergi.

 

Några mer konkreta undringar.

 

Långsamma visare:

Visarinstrumenten på orginalpanelen visar ingenting förrän varvtalet 1500 varv. Då plötsligt hoppar alla visare till och visar rimliga värden (temp, varvtal, tank)

 

Amp och Voltmätare:

(Jag tror att ovanstående ej gäller dessa visare). Hur tolkar man dessa instument. Gissar att AMP visar netto och skall vara på den positiva halvan? Volt visaren visar 0 - minder roligt.

 

Batterier:

Båten har 3 batterier, vet inte hur dom är kopplade.Hur brukar man göra. Jag är som sagt orolig för att bli stående. När motorn går på tomgång kan jag inte se att spänningen över batterierna ökar. (ligger på 12.4v). 

 

Mobitonic Automatic Lader IUoU: (samt litet säkringskåp)

Båten har en Mobitonic sak, används denna bara när man är ansluten till landel?

 

Jag öppnar mitt medlemskap med 1000 frågor men uppskattar all typ av återkoppling.

 

 

20170705_160739.jpg

20170705_160737.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är själv ganska okunnig och lär mig medan jag fixar men en sak att kolla på dessa äldre (och kanske nyare?) båtar är hur noggrant instrumenten är inkopplade. Jag fick varningslarm när jag var ute och tänkte att herregud, motorn kokar, inget funkar vi kommer dö!! (något överdrivet). När jag sedan pulat med elen lite så visade det sig att ett par instrument knappt var anslutna, det satt ringkableskor påträdda lite löst utan fästande skruv eller mutter vilket gjorde att dessa glappade vilt och därför fick jag larm...kanske kan vara något liknande för dig? Vid 1500 varv får du rätt vibrationer som gör att kontakten blir ok :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Välkommen hit!

De där instrumenten är inga precisionsinstrument precis.

Men amperermetern? Visar den på plus då motorn går?

 

Gör så att du köper dig ett billigt mätininstrument, en multimeter, eller helst en tångamperemätare/multimeter. Den senare skall kunna mäta likström (A, DC).

 

Mät spänningen (i volt) mellan batteriets poler med motorn i gång och avstängd. Skillnad?

När generatorn laddar ökar spänningen i hele elsystemet, inte minst över batterets poler.

 

Att alla visarna srår på noll och kommer igång dörst när motorn når 1500rpm låter som om instrumenten enbart försörjs av generatorn. Kolla att alla hivudströmbrytare (batterifrånskiljare) verkligen är påslagna!

 

Ibåtar brukar man ha minst två batterigrupper (eller batteribanker), som var och en kan innehålla olika antal batterier.

En grupp försörjer enbart motorn, den andra banken är till båtens övriga förbrukare.

Följ kablarna från startmotorn så kan du lista ut vilken grupp som är tll motorbatteriet /startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid lätt att förstå hur tidigare ägare tänkt med elsystemet. Ibland undrar man om tidigare ägare alltid hade otur när han tänkte.

Jag har "utrett" ett antal båtas elsystem och jag försäkrar, inget gör mig förvånad längre.

Cikulationspumpen har du kopplat rätt.

Sen verkar det som instrumenten är kopplade på generatorn före en sklijediod. Eller på något annat sätt så att de bara får ström när generatorn laddar. 

Det låter som generatorn inte börjar ladda förrän vid 1500 varv. Kan bero på dålig generator (eller regulator) eller på för stor remskiva på generatorn.

 

Utrusta dig med papper, penna och en sådan här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/. Sen är det bara att börja utreda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, min fundering kan vara den att en batterigrupp är avstängd eller bortkoplad, den som försörjer instrumeneten, men dessa då får spänning först när generatorn börjar att ladda. Kanske var det så att samma batterigrupp var avsedd att försörja cirkulationspumpen?

 

Nä, "att mäta är att veta" har ju andra elkunniga redan skrivit på detta forum väldig många gånger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först av allt. Riktigt fint att bli bemött så här trevligt! 

 

@lindius Vibrationstanken har slagit mig. Förhoppningsvis är det inte så.

 

@bhemac och @Georg_Ohm. Vad jag kan se ökade inte spänningen när motorn var igång. Dock mätte jag aldrig när jag var över 1500 watt. 

 

Jag tolkar era funderingar som att troligen har jag en fungerande generator (vilket jag borde kunna se/mäte över 1500 varv). Detta skulle innebära att risken att jag blir stående utan batterikraft inte är överhängande.

 

Den där sladden som jag kopplade om, där den var kopplad innan flytten fanns ganska många ytterligare sladdar. Misstänker att dom också skulle må bra av spänning. I åndra sidan kanske även cirkulationspumpen skulle startat när vid 1500+. Dock fick jag ju överhettning vilket är motsägelsefullt.

 

Amperemetern är fotad då motorn är igång, dvs då visar den något åt det positva hållet (vet inte o m det där med varvtal gäller även här). Skulle själv gissa att den kanske visar netto, dvs generat minus förbrukat - i så fall vill man ha lite plus som används för batteriladdning.

 

Vad tror ni om säkringskåpet samt Mobitonic laddaren är dessa bara aktulla när land-el används?

 

Tipset om multimeter/tång skall jag ta med mig. Så klart är den enda riktiga lösningen mätning fundering och dokumentering. @bhemac det där med skiljedioden är klart ett intressant uppslag. Får kolla upp dur en sådan ser ut.

 

Tack igen!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var två "huvudbrytare" som original på dessa båtar.

Brytare av mycket hög kvalite, byt inte ut  dessa om dom är kvar.

Är båda tillslagna?

Ser att det tillkommit amp. och voltmätare, vilket indikerar att det varit någon elkunnig inblandad någon gång, då kan det dyka upp vilka "finesser" som helst.

 

^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, Aleks säger:

Vad tror ni om säkringskåpet samt Mobitonic laddaren är dessa bara aktulla när land-el används?

Säkringsskåp? Med automatsäkringar och jordfelsbrytare? Då är det nog landströmscentral.

Mobitronic brukar vara laddare. Mycket god kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...