Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Storsjofiske

Byte del av träreling

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Jag har vad som är kvar av en riktigt gammal sliten motorjulle som av skicket att döma använts som fiske- och bruksbåt länge. Idag är skrovet helt i plast och det som är kvar av trädel är reling, äldre mast med rillhörande delar.

 

Till saken:

 

Det gäller just relingen, den är limmad i centimeter-tjocka trälängder som idag är svartmålat typ falu svartfärg eller liknande. Och på några håll är fästena ngt lösa där de sitter i relingen. Som i övrigt är ganska charmig och ger det äldre intrycket kvar.

 

Men värst är en passage på 2-3 dm där en av de inre trälängderna är riktigt murken. Där sitter en av rorkultarna dessutom sitter fäste för att fästa tamp till försegel där vilket vid segling också ger viss belastning. 

 

Min fråga är om det är möjligt att såga ut den dåliga delen och lägga i en ny? Relingen har torkat rejält på just detta ställe och jag tror det går att få ut den delen och sedan fylla i med en ny som limmas in, skruvas fast och målas. Är det ngn som gjort detta? Eller riskerar man förstöra hela relingen?

 

Just den trälist som är lite dålig är lite tunnare än övriga, känner man på insidan av båtens reling, så att säga under den så är den ngn centimeter tunnare i höjdled vilket väl har gjort att just den listen tagit mycket stryk då fukt ansamlats. Det känns lite fnöskigt undertill på fler partier och skulle ju egentligen vilja förhindra ytterligare fuktskada (det är inte mörket eller fuktigt än vad jag kan se)

 

Tyvärr blev det långt detta. Viktigt också att jag inte är ute efter någon trä-skönhet här. Använder själv båten som just bruks- och fiskebåt, så några stora byta hela relingenprojekt är liksom inte min grej. Men att byta ut en del kan jag ju göra - om ngn gjort det och har tips? Kanske ngn också har tips hur jag kan "fylla igen" ihåligheten som bildats i och med att den känsliga trälisten är tunnare i höjdled? Ngt man kan förebygga med. Det är ju inget som syns. Har funderat på att kanske lägga in en metalldel som man kan låta fästena gå igenom undertill för ytterligare stadga men är nervös för att detta skulle ge mer murket trä inom några år.

Redigerad av Storsjofiske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Storsjofiske säger:

 

 

Men värst är en passage på 2-3 dm där en av de inre trälängderna är riktigt murken. Där sitter en av rorkultarna dessutom sitter fäste för att fästa tamp till försegel där vilket vid segling också ger viss belastning. 

 

 

 

Du kan väl knappat mena rorkult.

På katamaramer kan man ha två rorkultar, som ofta är sammanbundna med en stång för att bägge rodren skall påverkas santidigt när man styr.

Rorkult är ju den pinnen sm sitter fast i ovankant på rodret.

Du menar väll "Tolleklampar" eller "Årtull"

 

Tolleklampar.jpg.2c5b01244a4443c66caf958e6c75f3de.jpg

 

595f56a61a3f3_rtull.JPG.9c858f1f521cf3ea6f7e0721a7cb5c99.JPG

 

Jag hade ett likartat problem på min bohusjulle. Ett plastskrov där relingen var av lamellimmade ribbor. Det limmet som användes för att limma ihop ribborna för ca 40 år sen var troligtvis Caskofen. Det bästa som fanns då - egentligen ett riktigt skitlim.

Limmet hade förintats, så ribborna stod lösa mot varandra, med de problem som detta innebar. Jag slipade rent till trät och la ett lager epoxylaminat över det hela, Sen målade jag relingen med vit halkskyddsfärg.

 

20170613_104915_resized.jpg.62162536ae1faeedad69e5aa82cab085.jpg

 

Visst går det att byta ut träbitar som är dåliga och sätta in nya. Se bara till att få bort allt som är ruttet så det inte sprider sig.

Jag limmar med lamineringsepoxy nu för tiden. Blanda epoxyn noggrant innan du blandar i ett limpulver. Jag använder ofta sågspån från trät jag skall imma som limpulver - annars finns det att köpa.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...