Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
wilga

VP D4 300 trubbel

Rekommendera Poster

Glad i hågen skulle jag o familjen ta oss en tur med båten och käka middag i skärgården. 

När vi hade puttrat ut från hemmahamnen skulle vi gasa på.... men... motorn går bara upp till 2000 varv... stört omöjligt att få upp den mer i varv. Inga varningsignaler eller ngt. 

Båten har legat still i ca 3veckor, och precis innan tankade vi upp båten full, så full att det kom ut lite diesel ur avluftningsröret. 

Vad kan orsaka att den bara varvar upp till 2000 varv? Går bara upp till samma maxvarv.          Sist var det inga problem.Startar utan problem, ingen ojämn gång, inga hackningstendenser. 

Har sökt på nätet både här och där men inte fått ngn klarhet. 

Är som sagt en VP D4 300hk -08   203tim. Elektroniskt gasreglage. Tack på förhand Jörgen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter precis som när inte kompressorn vill vara med längre. Börja kolla då kompressorremmen är hel. Annars kan du prova gasa upp till ca 2000 varv. Hoppar kompressorn i är allt som det ska. Annars har du hittat problemet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, hysteria säger:

Låter precis som när inte kompressorn vill vara med längre. Börja kolla då kompressorremmen är hel. Annars kan du prova gasa upp till ca 2000 varv. Hoppar kompressorn i är allt som det ska. Annars har du hittat problemet 

Låter rimligt!

Man brukar väl också kunna höra när kompressorn börjar ladda, först ett markant KLICK när kopplingen greppar in, sedan ett vinande ljud (iallafall på min KAD43).

 

När jag hade sjösatt förra säsongen hade jag liknande fel, motornvarvade kanske max 1500rpm, då var det turbon som hade fastnat, var väldigt lätt att fixa, bara att ta bort röret på utblåset och peta igång den. Kände igen problemet då jag efter sjösättning hade samma turbostopp på en TAMD31.

 

Något annat som jag skulle kunna tänka mig är att du har en bit av en lina eller liknande runt propellern, eller en massa påväxt på propellern, men det är väl ännu inte ritigt säsong för det...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att kalibrera reglaget, finns en guide att hitta. 

 

Kompressorn går väl in någonstans vid dom varvtalen, så även om du märker att den inte går igång vet du ju inte om det är fel på den. Det kan ju vara så att du inte når varvtalet där den startar. Motorn bör även kunna varva ut utan den?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och engagemang! Uppskattas.

Ska försöka få en mek att titta i nästa vecka på motorn.

Fått tipset fr VP mekaniker att kolla soppafilter och turbotrycksgivaren som heta kandidater

som orsakar problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror på turbon, hade problem ifjol att få igång den på min D3 men meken på varvet fick igång den med handkraft, kärvat igen under vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan turbon kärva ihop på 3veckor?

Hoppas inte :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag Skulle kolla bränslets väg till motorn, börja bakifrån och gå mot motorn, jag hade liknande problem med min Kad42, det var en anslutning till matarpumpen som skakat loss och vid högre varv sög den luft där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har en D4 300 och hade samma symptom för 2 år sedan, kraftlös o inga felkoder. Bytte laddtrycksgivaren som sitter på inloppsröret så funkade maskin som den skulle  efter inrådan från VP verkstad. Volvo har haft problem med dessa på ett flertal D4/D6.  Tar 20 min att byta.

 

Återkoppla gärna vad felet var när det är löst

 

/Peter

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat bränsleledningar, förfilter, vattenavskiljarfilter... allt normalt. 

Får en känsla av att det är någon givare av ngt slag, så laddtrycksgivare el dylikt känns nog som en bra gissning Peter.

Fick oxå reda på att det är inte säkert att man ser ngt om man kopplar in motorn på datorn.

Åtekommer......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu införskaffat en laddtrycksgivare, ska försöka byta den ikväll.

Håller alla tummar jag har för att den löser problemet!

Annars har jag i alla fall eliminerat en ev felkälla......till priset av 735:-

Billigt i sammanhanget :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja! Bytte laddtrycksgivare, och det gjorde susen. Så nu kan jag sova gott inatt :-)

Tack för alla tips och råd!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en D4 260 och tipset från Peter är guld värt för oss med D-seren. Väldigt svårt att felsöka när man inte får några felkoder vid givarfel.

 

Hälsningar

Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...