Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pauce

Lustig liten segelbåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Fick med mig garagekonst hem häromdagen, tyckte hon va lite fin... Nu är jag ingen stor-seglare men ser hon inte lite lustig ut? Har suttit och småskrattat lite. Ser ni samma knasigheter som jag?595e89cd91612_segelbt.thumb.jpg.6cffb06a7c9c8a00246493b18acc6d83.jpg

Redigerad av Pauce
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gillar hyttbåtar!

Gillar även navigationshjälpmedlet till vänster i bild!

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Focken surrad till masten i en ögla. Storen utan bom och surrad mot aktern. Inget roder, men den är nog inte tänkt att bada med ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga spridare. Inga vant.

Inget skot till förseglet.

Ingen dörr till den lilla hytten.

Windexen har trillat av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Tomas99 säger:

Inga spridare. Inga vant.

Inget skot till förseglet.

Ingen dörr till den lilla hytten.

Windexen har trillat av.

Äh, jag tycker inte att vi skall vara så kinkiga med detaljerna.

Modellbåtskonstnären har ju naturligtvis ett budskap i sin skapelse, hen vill förmedla känslan i segligen. Känslan att vara otrygg på ett stort oskyddat segelbåtsdäck, rädslan av att gå på grund med en väl tilltagen undervattenskropp...

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kontrar med två av mina modellbåtar.

Bogserbåten är en Robbe Bugsierer 3, standardmodell byggd direkt ur lådan på tidigt 1980-tal. Den har en stor och kraftig elmotor som är nedväxlad. Ja den har fått en brandpump och "monitor" alltså en skum/vattenkoanon på fördäck, drivs av en vindrutespolarpump från Volvo Duett...

Sjukanalig radiostyrning, alla lanternor kan tändas för relevant lanternföring. Pulsat elektroniskt köraggregat med ljud som kan efterlikna olika fartygsmotorer, högtalare inbygd i skorstenen.

 

J10:an är byggd av Hjalmar Olssons svärson, som var min gudfar.

För dom som inte vet vem Hjalmar Olson var, ver det en båtbyggarlegend som hamnade i skuggan av de stora välkända båtbyggarna på Orust. Hjalmar Olsson ägde Arendalsvarvet på Hisingen.

När Götaverken i början på 1960-talet tog samma namn blev det en rättstvist om varumärkesintrång som Olsson vann, men tvingades ändå använda namnet "Arendals Båtvarv" efter detta.

 

Bugsierer 3 har seglat i både salt och sött vatten, och har bogserat en mindre roddbåt med två personer i. Men den har varit "upplagd" på hyllan i mer än 20 år nu. J10:an har aldrig varit sjösatt, och den är inte byggd efter någon ritning, bara efter ögonmått och känsla.

Det lär ha varit i denna båt som jag tillbringade min första sommar till sjöss, sägs det (ja förlagan då alltså).

..

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man kontra med en anna bild av en en halvmodell som jag har i sommarstugan?

Vad äre för fel på den båten då? Kan vara lite svårt att se på bilden. Linan som går upp till strax ovan mitten masten är fallet för focken. Andra linan på samma ställe skall föreställa en sorts vant/backstag. Fallet för klyvaren går på andra sidan seglet, syns ej.

Men felet är inte det utan annat. Två saker. En "katastrofal" så att säga.

 

P1010104_cr2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterstag och dirk är samma lina?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja bommen och storen är för långa, för stora, det går inte att göra en stagvändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra observerat. själv märkte jag det först när jag skruvad upp henne på väggen.!

Det andra "felet" då? Man kan säga att det är ett "handhavande".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...