Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Om nån annan styr så. Men det är lite knepigt att navigera med "bestick" på sjökort samtidigt som man håller i rorkulten och justerar seglen... :)

 

Personligen tycker jag navigering är skitskoj, och hade gärna tagit den rollen i en större besättning i nåt sammanhang. Men inomskärs, som jag oftast seglar, handlar det mest om att positionera sig med omgivande landmärken och sjömärken som referens.


Ska man styra efter kompass bör man ha god koll på avdriften. Så länge man ser land går det ju att jämka kompassriktningen med tydliga, ganska avlägsna punkter på land i båtens riktning och se hur saker rör sig i sidled och på så vis göra en uppskattning av hur stor avdriften är.

Mitt drömredskap är en slagtålig, vattentät, imfri, 7x50-kikare med inbyggd, belyst pejlkompass och laseravståndsmätare, samt optisk bildstabilisering! :D

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Twister550 säger:

Nej blackout inträffar inte särskilt ofta, har varit med om det någon gång när jag seglade på tankbåtar i handelsflottan. Då kunde det ta timmar att få igång alla system igen.

Jo men fartyg har en nödgenerator som startar automatiskt på några sekunder (kravet på automatisk start kom på  60-talet). Den förser bryggan med ström, nödbelysning, styrmaskin mm. En blackout är inget större problem.

I en fritidsbåt kan man se till att man kan nödmata plotter, VHF och lanternor från startbatteriet. Om man nu får den osannolika blackouten.

Men, idag har man ju en eller flera telefoner som fungerar som plotter.

 

Att navigera med sjökort och kompass är det ytterst få klarar av. Under goda förhållanden och väldigt nära land, kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Jo men fartyg har en nödgenerator som startar automatiskt på några sekunder (kravet på automatisk start kom på  60-talet). Den förser bryggan med ström, nödbelysning, styrmaskin mm. En blackout är inget större problem.

I en fritidsbåt kan man se till att man kan nödmata plotter, VHF och lanternor från startbatteriet. Om man nu får den osannolika blackouten.

Men, idag har man ju en eller flera telefoner som fungerar som plotter.

 

Att navigera med sjökort och kompass är det ytterst få klarar av. Under goda förhållanden och väldigt nära land, kanske.

Japp, så ska det fungera, men av någon anledning startade inte vår nödgenerator som den skulle. Kanske slarv med underhåll, kanske något elfel, det fick jag aldrig veta, men så vitt jag minns av den blackouten så slocknade bryggan styrmaskin och hela baletten ner. Fint väder och mitt i sjön så det var aldrig någon fara på taket, men fick starta upp hjälpkärrorna med tryckluft för att någon timme senare ha alla system i drift, allt fungerar inte alltid som det är tänkt....

 

För egen del har jag större förtroende för en kompass än en mobiltelefon som kanske har dålig laddning när den behövs som mest och framförallt är det ganska svårt att använda skärmarna på de vattentåliga telefoner jag ägt. De tar inte stryk av vattnet, men de har inte direkt lytt mina direktiv med regn och stänkvatten mellan pekfinger och skärm....

Jag må vara gammalmodig men karta  (sjökort) och kompass fungerar faktiskt precis lika bra att navigera med som det gjorde när jag började köra båt på -80 talet.  Med en dåres envishet hävdar jag att en kompass har sin plats i varje båt som rör sig längs kusten och på öppet hav..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, Thallatha säger:

Vad har du för båt och varför skall den besiktigas?

 

Tommy

som fyra kompasser ombord varav två fast monterade vid de bägge styrplatserna och grovt kontrollerade beträffande deviationen.

 

I ärlighetens namn är det väldigt sällan jag medvetet använder kompasserna

Här i Finland besiktigas båten årligen om du tillhör segelförening. En obesiktigad båt avskrivs från föreningen och du får inte föra föreningens flagga. Samtliga finska båtar som för någon form av klubbflagg är således besiktigade...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Å andra sidan.

Hur många av Maringuidens medlemmar klarar att navigera med sjökort och kompass!?

För egen del - de vette katten.
Det är nog mer än 20 år sen jag räknade på en kurs.

Nu för tiden följer man ju bara en pil på en skärm. :o

Nu trodde jag att du var så gammal att när du seglar i Bohuslän så gör du det genom att hålla om styrbord om Svenssons udde, ta babord om Lasses lada o håller undan från Göstas grund!!:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel på nödgenerator och styrmaskin...

 

-Jag säger bara en sak, Star Clipper, Tjörnbron artonde januari nittonhundraåtti... Vaddå skylla på isläget och en ospärrad kranarm... Komma här med små kompasser i fritidsbåtar...

 

-Kaffet lär vara gott i Säffle!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kjellman säger:

Nu trodde jag att du var så gammal att när du seglar i Bohuslän så gör du det genom att hålla om styrbord om Svenssons udde, ta babord om Lasses lada o håller undan från Göstas grund!!:P


När man seglade inomskärs, så har man väl sällan lagt ut nån kurs, utan gått på prickar och landmärke. Om det finns nån "Svennsons udde" i Bohuslän vet jag inte. Lador är det väl ytterst få som man kan ha hjälp av vid navigationen - det verkar mer va en ostkustföretels, och vad jag vet har aldrig min salige fader fått nått grund uppkallat efter sig.

Undantaget har ju varit när man har fått tjocka över sig.

När man seglade över till Norge och tex ville angöra vid Yttre Torungen, försökte man ju någorlunda pricka rätt med hjälp av sjökort och kompass. 

Nu för tiden följer man ju en pil på en skärm och kommer ju alltid ganska exakt - på några meter när, även om man seglar långa sträckor.

Fast det är nog betydligt värre för många nya båtmänniskor, som aldrig har förstått att det finns stenålderssätt att hitta sin väg på, än för  oss gamla stofiler.

Att  få elsystemet totalt utslaget har då aldrig hänt mig under de ca 50 åren jag har seglat, och det är ju stora fartyg man refererar till. 

Däremot tappade min första GPS sin satelittäckning, när jag var tvärs ett fartyg med radar. Det tog en stund innan den hittade sateliterna igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kyrktorn syns på långt håll, likaså Telecoms slavsändare. Men nu finns det en himla massa master på många berg, antenner till mobilnätet och andra samhällsnyttiga funktioner. Jag såg för ett par veckor sedan nör jag korsade Rivpfjorden från Mors mössa och gick mot Fotö att den ön fått en ny din antenn av något slag, står på en liten kulle invid den nyrenoverade gamla hamnen.

Sedan har vi alla vindsnurrorna att navigera efter, liksom de stora radiotelskopen på Råö och kommunikationsanennerna i Tanum det lilla som syns av dessa i från havet.

Parabolantennerna plockas ned i samma takt som kustsamhällena får fiber, Castor fiber, annars pekar dessa alltid mot söder, lärde vi oss i storstadsscouterna, liksom att de stackars myrornas bostäder är större åt söder, alla vill väl ha balkong i söderläge kan tänkas.

 

I Bohuslän finns en och annan lada, magasin eller utmärkande bostadshus att navigera efter, men sällan på kritiska platser. Vite gavel, Trankoket, Kålhagen och några andra kända adresser.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr, när man skulle precisionsnavigera i skärgården så pejlade man föremål. Det är inget större problem om  man har en bra pejlkompass och är van att hantera den. Sen ska man lägga ut detta i sjökortet och då blir ofta inte så rätt. Låter man elever prova detta så inser man att det inte är så enkelt om man inte är rutinerad. Och vem är det nuförtiden?

Skulle det sen bli lite dimma så försvinner alla möjligheter till terrester navigation. I synnerhet om man inte känner sin fart. Alltså måste man minst ha en logg och med tanke på alla blackouter så måste det ju vara en mekanisk släplogg, helst av fabrikat Walker.

Nej, naviger med bara karta och kompass kan man bara göra i skogen eller vid köksbordet.

 

Georg_Ohm: In och ut ur hamn, smala sund mm har man tillräckligt många hjälpkärror igång för att kunna "tappa" en utan att få blackout.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, bhemac säger:

...

 

Georg_Ohm: In och ut ur hamn, smala sund mm har man tillräckligt många hjälpkärror igång för att kunna "tappa" en utan att få blackout.

Ja det var väl egentligen det jag menade med väl dold sarkasm.

Men icke för ty, så vet jag någorlunda erfarna människor som lyckas komma vilse i Göta Älv, synnerligen många landmärken, och på den tiden även en gasklocka, vars tid redan då var ute.

Man seglade uppströms och strax norr om den då existerande gasklockan undrade varför man ännu ej kunde sikta Älvsborgsbron...

 

Mitt värsta navigationsmisstag inträffade när jag var omkring 16-17 år ung.

Jag var medbjuden ombord på en snabbgående motorbåt. Resan gick från Marstrand till Skagen.

Väl i Skagen drack rorsman och ägaren alldeles för mycket Gammeldansk och öl. Detta var en söndag eftermiddag, båda trodde att "den andre" var nykter nog att ta båten tillbaks till hemmahamnen som var Skärhamn på Tjörn.

Det var jag och dåvarande flickvän som fick hjälpas åt att torka spyor och köra båten tillbaka.

Trots att farten var omkring 20 knop tog det lång tid, och både Hätteberget och Pater-Noster hade bytt utseende. Det tog en ganska lång stund innan vi förstod att det var insegligen till Brofjorden och senare Hållö vi såg i augustinatten.

Båtens ägare hade prioriterat en bra stereo och högtalarnas placering framför en säker kompassplacering. Komassrosen betedde sig ungefär som man kan förvänta sig, men hade Skageracks största missvisning.... Möjligen fanns det Decca navigatorer på denna tid, men ingen ombord på fritidsmotorbåtar. Det var tur att vi hade båtsportskort, logg och att dåvarande flickvännen kände till fyrarnas karaktärer. Tillnyktring skedde på om det var stora eller lilla Kornö.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...