Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hur många av er använder kompassen när ni är ute på sjön? I dag har alla (?) plotter inbyggd kompass.

I min båt har det suttit ett kompass tidigare. Nu finns det autopilot installerat.

 

Funderar på att köpa ett kompass och montera tillbaka det igen, Är det något som behövs? 

Har inte saknat det sedan jag köpte båten 2015 men tycker samtidigt att något saknas hängandes "där uppe" 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker kompassen är en självklar nautisk utrustning ombord. Jag har också alltid passare, transportörer och sjökort ombord ifall plottern skulle lägga av. Det är fort gjort att tappa orienteringen till sjöss.

Dessutom är det ett vackert instrument som pryder platsen. Jag håller med dig att det skulle saknas nåt om den inte fanns där.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Litet sig Ginger skriver, man skall ha en kompass, det är tradition.

Jag tycker att det är lättare att få en överblick med vädersträcken än en siffra i navigatorn. Jag kan tänka mig att hjänan reagerar likadant i jämförelsen mellan analog klocka och digagitalur.

 

Min kompass är en liten Silva motorbåtskompass av vanlig standardmodell. Den sitter placerat i mitten av panelen bakom vindrutorna, förarplatsen är till styrbord. Om man inte har falkögon är det omöjligt att läsa av kompassen från förarplatsen, det är nog minst 150cm mellan ratten och kompassen.

Jag funderar på att flytta den, men med dubbla plottrar och en massa andra grejer ivägen kan det bli svårt, möjligen montera den uppe i taket.

I den förra båten fanns det en likadan kompass, där kollade jag alltid kursen och bäringar, och jämförde ofta med den kursen navigatorn presenterade, inte sällan visade kompassen minst fel (vad säger ni om den meningsbyggnaden?)

 

Nu saknar jag då överblicken, om jag läser på någon vädersajt eller om dom säger det i radion att det skall blåsa från sydväst, javisst, jag kan utan kompass peka ut vädersträcket, men det blir lättare att relatera till båten och hamnens position om det är i lä eller ej om jag litet ovanifrån, kan kolla på kompassrosen. Om jag däremot läser 225° på en digital display blir det betydligt svårare.

 

Men dagens digitala ungdomar kanske tänker på ett annorlunda sätt...?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

satt ingen kompass i min lilla båt när jag köpte den ny 2013,monterade en direkt i båten,har även en syftkompass ifall dimma skulla dyka upp hastigt,råkat ut för detta tidigare men hittat hem med kompass,elektronik i all ära men inget att lita på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare. Kompassen är en självklar del av säkerhetsutrustningen ombord, liksom ett traditionellt sjökort. I "stora" båten har jag fast kompass, sjökort och GPSn som används som komplement. När jag tar "lilla" båten, vilken ej har kompass, så tar jag alltid med mig en enkel handkompass, typ en sån man har vid orientering....och sjökort såklart =)

 

Trevlig båtsommar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Ginger säger:

Jag tycker kompassen är en självklar nautisk utrustning ombord. Jag har också alltid passare, transportörer och sjökort ombord ifall plottern skulle lägga av.

Fast inget av dessa hjälpmedel kan ge dig en position. Inet en chans ens till död räkning. Skulle det bli dimma så är man chanslös.

--

I min båt sitter en skottkompass. Hade den inte funnits hade jag aldrig monterat den. Autopiloten har kompass. Radar/plottern har kompass. Plottern har kompass. Vindinstrumentet har kompass. . Min Sailor radiopejl har en fin Seastreal pejlkompass. Oftast har jag en pejlkompass i fickan, den använder jag gärna ihop med plottern. Det är den enda kompass jag använder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder min kompass mest när jag ligger för ankar. Har ett kort minne (åldern?) och är inte säker på åt vilket håll jag har lä och när jag kollar väderprognosen är det bra att veta. Speciellt om vinden vrider. 

Ligger jag stille kan min plotter visa norr lite hursomhelst. Den behöver ju rörelse för att kunna identifiera kurs. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, ChristerN säger:

Jag använder min kompass mest när jag ligger för ankar. Har ett kort minne (åldern?) och är inte säker på åt vilket håll jag har lä och när jag kollar väderprognosen är det bra att veta. Speciellt om vinden vrider. 

Ligger jag stille kan min plotter visa norr lite hursomhelst. Den behöver ju rörelse för att kunna identifiera kurs. 

Just det, kompass och riktning eller bäringinformation är ju värdelös i plottern då båten ligger stilla.

Och det var väl det jag egentligen menade, åt vilket håll är sydväst i förhållande till båten och hur ligger vi då i förhållande till vind och lä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Just det, kompass och riktning eller bäringinformation är ju värdelös i plottern då båten ligger stilla.

Inte om man har en kursgivare till plottern!

Själv tycker jag solen ger en bra ledtråd när det gäller väderstrecken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompassen är lättare att styra efter än plottern tycker jag, så för mig är kompassen ett självklart hjälpmedel ombord. Försökte styra efter plottern i dimma, det blev en lååånng orm. På natten är kompassen också en kär vänn, svårt att styra rakt även då även om det är lättare än i dimma.

 

Tycker även det är bra med kompass när man är flera ombord som turas om att styra. Det är lätt att tala om vilken kurs man ska hålla och även lätt att hålla kursen.

 

Vi ska fö. köpa en ny skottmonterad kompass, så om någon inte använder sin kompass så kanske vi kan köpa den billigt.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder kompassen hela tiden. Plottern har inget kort i för våra vatten, och paden har lagt av, så vi kör med sjökort och kompass, och en gammal Garmin 12 som reserv för positions bestämning om man gör bort sig totalt.

Jag kan inte tänka mig att vara utan kompass, men så är jag litet bakåtsträvare också, det skall erkännas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder mest kompassen till att beräkna avdrift och för att tala om hur eventuella gastar ska styra. Som navigationshjälpmedel använder jag den aldrig, den tillför inget där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En plotter etc kan gå sönder och då kan man få problem så en kompass är en säkerhetspryl som bör finnas ombord. Även mycket enklare att styra efter en kompass, speciellt i dimma och mörker och då gärna en fast monterad med nattbelysning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, raol säger:

Jag använder mest kompassen till att beräkna avdrift och för att tala om hur eventuella gastar ska styra. Som navigationshjälpmedel använder jag den aldrig, den tillför inget där.

 

Vi som seglar på öppet hav har ju god hjälp av kompassen. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Vi som seglar på öppet hav har ju god hjälp av kompassen. ;)

 

Jag var på vippen att skriva en liknande kommentar! :P:)

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All färgen på kompassen kompassros på rattpiedestalen i sittbrunnen hade lossnat, så det gick inte att läsa den mer än väldigt grovt.

Tog bort den och monterade en plotter i stället.

Hade en halvtaskig monterad kompass inne i däckssalongen. Dessutom har jag pejlkompass i kikaren och en liten handpeljkompass.

När jag byggde en konsoll att sätta på rattpeidistalen, att ha instrument, motorreglage mm på, ingick det ju i planen att ha även en kompass. Då jag flyttade ut två instrument från inre styrplatsen och ersatte dessa med en repiter, blev det ett hål över inne. Köpte därför en kompass för att täcka detta hål.

Om jag använder kompasserna så mycket - nej, det vill jag inte påstå, men man slänger nog ett "getöga" på den allt för oftast, utan att tänka på det.

När jag monterat kompassen i sittbrunnen slogs jag av att den rörde sig, varje gång jag vred på ratten.

Det visade sig att man byggt på ratten med en extra ring för att få större diameter. Denna ring hade man tillverkat av vanligt "bonnjärn". Vid kontroll pendlade kompassen som mest nästan 90 grader.

Jag fick byta ratt.

Har man en magnetkompass är det viktigt att man har koll på deviationen och att man inte tillfälligt placerar magnetiska föremål nära kompassen.

 

Att ha en kompass som visar fel, kan ju bli en veritabel katastrof.

Nu är det ju lätt att kolla en magnetkompass när man har en GPS/plotter.
Man kan ju också gå på några av de enselinjerna som finns i sjökortet och där kursen står angiven. Man måste naturligtvis ta hänsyn till den lokala missvisningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur är har vi en väldigt liten missvisning här. För grovnavigation kan man nästan bortse från den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, raol säger:

Som tur är har vi en väldigt liten missvisning här. För grovnavigation kan man nästan bortse från den.

 

Fast skall man justera kompassen bör man nog ändå ta med missvisningen i beräkningen.

https://www.sgu.se/om-sgu/verksamhet/kartlaggning/geofysik_att_se_ner_i_berget/dokumentation/

 

https://rl.se/deklination.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deviation är det ytterst få som har koll på. Folk brukar säga, jag har kollat och det stämmer ganska bra. Vilket oftast är lögn. När jag har åkt med andra så kan jag se att det ofta att det är en hel del  deviation.

En mycket duktig rorgängare kan styra +/- 5 grader på kompass. Sen tillkommer missvisning, deviation, avdrift och ev ström. I verkligheten ligger man ofta 10-15 grader fel åt vardera hållet. Ta nu fram sjökortet, lägg ut en kurs från Trubaduren till Skagen. Lägg sen ut ett osäkerhetsområde på bara +/-5 grader. I verkligheten är osäkerhetsområdet mycket större. Glöm inte Baltiska strömmen. Ser det bra ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vanlig kompass vid förarplatsen + en liten syftkompass i ett snöre i flytvästen. Sjökort och bestick för att jag är van vid det (och nav-program i en "avlagd" iPhone + samma program i en iPad).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...

En del ämnen tenderar att växa på vägen:lol:

Men det är kul!

Härligt forum det här!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har  jag köpt ett kompass på bryggan.  Silva 100bc som ska monters upp.

Då fyller  den äntligen tomrummet på förarplatsen.  Nu är utrustningen komplett.:)

Redigerad av Alicia1
dubbel ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvånar mig storligen över denna tråd. I min värd är kompassen ett axiom redan för att få godkänt vid besiktning men kanske Sverige har andra regler?

En kompass och dess deviationstabell bör vara tillhanda vid en black out och då skall det ju vara en fast monterad sådan då en adekvat tabell förutsätter det... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt och varför skall den besiktigas?

 

Tommy

som fyra kompasser ombord varav två fast monterade vid de bägge styrplatserna och grovt kontrollerade beträffande deviationen.

 

I ärlighetens namn är det väldigt sällan jag medvetet använder kompasserna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, LonelyBird säger:

Förvånar mig storligen över denna tråd. I min värd är kompassen ett axiom redan för att få godkänt vid besiktning men kanske Sverige har andra regler?

En kompass och dess deviationstabell bör vara tillhanda vid en black out och då skall det ju vara en fast monterad sådan då en adekvat tabell förutsätter det... 

Kan bara hålla med! Kör i huvudsak styrpulpetare här på sydkusten i samband med fiske och utflykter. Plottrar i båten, men det hjälper ju föga om vi får en blackout. Av erfarenhet vet jag att när tjockan kommer är det snabbt gjort att virra bort sig utan plotter/kompass.

Sitter en fast monterad kompass på pulpeten, inte lätt att styra nåt noggrant efter den, men när vi ligger still och fiskar ger den information som inte plottern kan ge. Skulle blackout och tjocka sammanfall behöver man inte göra det mer komplicerat än att köra norrut, så hittar man med säkerhet blekingekusten. Sedan får man på gammalt vis angöra rätt

Vid trollingfiske har vi ibland avdrift på upp till 40 grader, och då är kompassen ett bra hjälpmedel för att planera våra kurser så vi fiskar av djupkurvorna i den riktning vi önskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För fritidsfartyg kommer kraven på tex magnetkompass vid minst 300 brto.

Blackout, har ni det ofta? Sist jag var med om det är nog 30 år sedan och det berodde på ett Sufa-elsystem som kunde slås ut ibland. Då var man strömlös i flera sekunder innan man hade återställt. I värsta fall får man ta fram telefonen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, är man långt ute till havs och behöver väderstrecksindikation för att se till att färdas in mot kusten pålitligt, då är kompassen bra. Motsvarande i Bohuslän vore att hålla ungefär 75-80 grader på kompassen för att komma in mot land så snabbt som möjligt, om man verkligen inte har nåt annat att gå på.

 

Inomskärs i tät dimma tvivlar jag på att kompassen kan fylla nån särskild funktion. Dessutom säger ju kompassen bara vilket håll båten pekar, inte färdriktningen. Ibland kan skillnaden vara stor. Senaste gångerna jag seglat bidevind har avdriften (inkl vindskapad ström och vågor) varit 15-30 grader. Visst, smutsig botten, men i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, bhemac säger:

För fritidsfartyg kommer kraven på tex magnetkompass vid minst 300 brto.

Blackout, har ni det ofta? Sist jag var med om det är nog 30 år sedan och det berodde på ett Sufa-elsystem som kunde slås ut ibland. Då var man strömlös i flera sekunder innan man hade återställt. I värsta fall får man ta fram telefonen!

Nej blackout inträffar inte särskilt ofta, har varit med om det någon gång när jag seglade på tankbåtar i handelsflottan. Då kunde det ta timmar att få igång alla system igen. Ett kabelbrott slog ut plottrar och ekolod  på styrpulpetaren vid ett tillfälle.  Men hela grejen med allt från flytväst till kastlinor brandsläckare nödraketer  kompasser och övrig säkerhetsutrustning är ju att de ska finnas tillhands när det går åt helvete....   Sen jag började med båtar och friluftsliv på -80 talet har jag aldrig ramlat över bord, så flytvästen slarvar jag med. Däremot har jag vid mer än  ett tillfälle överraskats av tjocka både till havs och i skärgård. Känns betryggande att ha en kompass ombord, och kompetens att använda den när den som mest behövs.

Redigerad av Twister550
felstavat... kanske finns fler stavfel.. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Twister550 säger:

Känns betryggande att ha en kompass ombord, och kompetens att använda den när den som mest behövs.

 

Å andra sidan.

Hur många av Maringuidens medlemmar klarar att navigera med sjökort och kompass!?

För egen del - de vette katten.
Det är nog mer än 20 år sen jag räknade på en kurs.

Nu för tiden följer man ju bara en pil på en skärm. :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...