Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
karfah

Djupmätare visar inte djup

Rekommendera Poster

Jag köpte en segelbåt (Albin Alpha)förra året, är i princip novis på det mesta. Jag har div instrument, Nexus Silva, som bl.a. visar djup. Denna fungerade förra sommaren men inte nu längre, endast tre streck visas. Någon som har något tips på vad det kan vara och hur jag kan felsöka?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur sitter givaren, är den monterad innombords, eller genomgående?

 

Är den monterad innombords kan det vara så att det av någon anledning inte är tillräckligt med vätska i koppen som givaren sitter i, och om det är riktigt illa så kanske den frusit sönder pga. att det bara var vatten utan frostskydd.

 

Är den däremot monterad genomgående så skulle det kunna vara så att givaren fått för många lager bottenfärg för att fungera. För det är väl inte blindpluggen som sitter monterad och själva givaren ligger och skramlar i kösvinet? :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får helt enkelt följa följa kabeln för att se var den sitter, men det kan ju även vara så att givaren sitter limmad på insidan av skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt nexuslod visar inte djup vid min bryggplats, bara streck. Det kommer igång så snart jag backat ut. Däremot brukar det visa djup vid andra bryggor. Gissar att det är något som stör ekot vid min plats. 

 

Min logg har glappat eller hoppat ur i anslutningen mot servern någon gång, där är värt att känna på kablarna.

 

Sen kan ju givaren vara trasig, instrumentet visar streck när det inte har ett tillräckligt nytt värde att visa. Även vindinstrumentet visar streck när det glappar i kablaget eller inte är inkopplat.

Redigerad av appelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De där instrumenten brukar ha olika fekoder, se i manualen vad tre streck betyder, om nu det är så.

Blinkade djupsiffror brukar betyda att mätvärdet är osäkert.

I segelbåtar är det vanligt att man monterar givaren för om kölen på ena sidan, antingen genomgående eller limmad på insidan av skrovet. Och det är även den monteringen som man brukar rekommendera i anvisningarna.

 

Men du kan ju rannsaka dig och ställa dig själv frågan om du det senaste varit och ryckt i någon kabelhärva i båten, och därmed kanske orsakat dålig kontakt mellan givarkabeln och ekolodet?

 

Med genomgående givare eller sådana som är monterade på akterspegeln är ju det vanligt att dessa lägger av om det är för mycket påväxt av alger eller havstulpaner, eller tvärtom, som redan skrivits om, alltför många lager bottenfärg. Jag brukar måla försiktigt på dessa med förtunnad bottenfärg, kanske det hjälper litet, men en eller ett par gånger på eftersäsongen får jag ändå hoppa i med en isskrapa och ta bort havstulpanerna från givarna, jag har tre olika givare och en våtdräkt...

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...