Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
nautic900nr1

Vandrande genspänn med ctekdual 250 o smartpass

Rekommendera Poster

Har bekymmer med genspänningen i en D6-370, när batterierna är fulla så börjar spänningen vandra mellan 12-14 o evc larmar att battspänningen är låg, men vid halvfulla batt så öser den på för fullt.

Fått flera tips och har bla bytt alla batterier, bytt den interna regulatorn i Mitshubisi genertorn(vp 3840181 el orig nr A003TR0093ZT)  men ingen skillnad.

Det sitter en vp batteriseparator som jag provat förbikoppla (gen direkt t startbatt) men inte...

Har försökt kolla anslutningar.

 

Har även en ctek dual 250 o en smartpass som matas av startbatteriet och ingen har nämnt att sånt kan ev störa, men så prova jag koppla ifrån dem o då verkar det som stabilitet uppstår efter att ha kört i ca 1,5 timme...?

Sensor kabeln sitter på battseparatorn, börjar tro att det kan vara det som spökar? Kan man helt plocka bort den?  Har ca 1m från B+ till separatorn.

 

Tacksam för råd.

Kenneth

 

Hitta just att ctek rekommendera att sära på solcell laddn o gen laddn med ett vx relä på dual250 om man har sk smart generator?..har jag det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixat problemet.  Inga problem med cteks burkar, felet var inte heller generatorn utan mest troligt dålig kontakt på minus kablar som sitter på startmotorn, bla fr generatorn, skrapat alla kontakter o smörjt in med polfett.  Flyttade även sensorkabeln som går från generatorn från förbrbatt till startbatt, vilket förmodligen gör att ctek fung bätttre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...