Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
neubert

Radiostörning av regulator!?!?

Rekommendera Poster

Hej!

Bytte idag solcellsregulatorn från en äldre som gav lite för hög spänning till en ny som det gick att ställa in sådana parametrar. Satte på radion som vanligt när jag fixar i båten, demonterar den gamla och monterar den nya. I samma veva som jag sätter i säkringen mellan batteriet och regulatorn blir radion, från att vara kristallklart ljud nästan helt ohörbar av störningar. Den klarade knappt att söka fram några kanaler alls. Allt blir bra när jag rycker ur säkringen...

Var ska jag börja? Defekt regulator eller nån annan idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat ganska många regulatorer men inte träffat på någon som stört radion. Sällsynt med störningar nuförtiden. Byt regulatorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Jag har provat ganska många regulatorer men inte träffat på någon som stört radion. Sällsynt med störningar nuförtiden. Byt regulatorn!

Japp! Reklamera!

Sådan elektronik skall vara radioavstörd enligt ganska stränga specifikationer. Men det är swichad teknik och sådan kan ge ganska elakt elektriskt skräp ut i elsystemet.

Du kan ju prova att flytta radions antennkabel... Men störningarna kommer iallmänhet från två håll in i radion, genom antennen samt genom strömförsöjningen, radion skall iofs ha nån form av skydd iallafall i strömförsörjningen.

 

Biltemas första generation av LED-lanternor gav snarlikta störningar. Jag hade en gång ett ekolod som också gav störningar både på stereon och VHF-radion... Dessa störningar kom bakvägen genom strömförsörjningen eftersom det störde även om radioapparaternas antennkablar var bortkopplade. Batteridriven transistorradio och bärbar VHF strödes bara om det var alldeles i närheten av ekolodet eller ffa dess givare. Ja den bärbara VHFen stördes då den stod ansluten i sin laddningsstation... Utvikning av ämnet...

Reklamera alltså den regulatorn!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken regulator är det? 

 

Kraven för marin utrustning är hårdare på t ex VHF-bandet än vad den är för annan utrustning. Utrustning godkänd för relevanta land-standarder kan fortfarande störa i båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Vilken regulator är det? 

 

Kraven för marin utrustning är hårdare på t ex VHF-bandet än vad den är för annan utrustning. Utrustning godkänd för relevanta land-standarder kan fortfarande störa i båt. 

 

Det är en PeakPower 2.0 10amp. SeaSea där jag köpte den har hänvisat mig till Sunwind som säljer dessa men supporten där var enligt växeln på högtryck och det kunde ta flera dagar innan de kunde återkomma via telefon...

 

Det var dock inga problem att reklamera hos SeaSea men då måste jag åka 11mil så därför skulle jag höra med Sunwind först. Tror dock inte de kommer fram till något annat än reklamation där heller... Finns ju inga direkta parametrar att ställa in som skulle kunna påverka detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sådan här av Solarlab.se.

När jag läser i denna tråden inser jag att antennkabeln till både FM-radion och VHF-radion är dragna alldeles intill. Det sitter dessutom en antennsplitter monterad alldeles bredvid regulatorn, visst det är en tanklös montering, men jag har inte alls upplevt några radiostörningar.

Jag har iofs inte lyssnat på lång- eller mellanvåg, men där är det ju iallmänhet så mycket störningar ändå att det kanske skulle vara svårt att upptäcka sina egna interna QRM eller snarare QRN från den egna utrustningen.

imagesJDS33FNC.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, neubert säger:

Det är en PeakPower 2.0

Samma tillverkare som EPsolar & Tracer. Måste vara ett måndagsexemplar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte 2st, en till en vän så han monterade sin nu på förmiddagen utan problem. Ska hämta upp den ikväll och prova den i min båt så återkommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Pratade med Sunwind och mycket riktigt så ska det inte vara på detta sätt och det var inget känt fenomen heller. Åkte ner med kompisens enhet som han inte haft några problem med i sin båt men började med att sätta på min radio innan jag gick på regulatorbytet.

En stor förvåning uppstod när det var helt okej ljud, visserligen var det störningar men dagen innan kunde man knappt höra vad som sades. Ryckte säkringen mellan regulatorn och batteriet och ljudet blev ännu bättre som sist. Satte i säkringen och ljudet försämrades men fortfarande inte lika mycket så det blev ohörbart. Ja,ja... Bytte regulator och fick samma fenomen...

 

Eftersom kompisens båt inte hade några problem med sin regulator måste problemet ligga i min båt på något sätt... Har ingen annan utrustning på vid testet såsom ledlampor mm. En parameter som jag inte kunde ta hänsyn till igår vad strömstyrkan från regulatorn. Det var molnigt så laddade inte mer än någon ampere. Vid första installationen hade jag 5-6A laddning så det kanske är en anledning till att störningarna var mindre nu?!?

 

Funderar nu på att sätta ett störningsfilter för att prova. Har ej bestämt mig om jag ska sätta den mellan batteriet och regulatorn eller innan radion. Är det regulatorn som pulsar ut störning i mitt känsliga elsystem bör den kanske sitta där i mellan?!?

 

To be continue...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, neubert säger:

Hej igen!

 

Pratade med Sunwind och mycket riktigt så ska det inte vara på detta sätt och det var inget känt fenomen heller. Åkte ner med kompisens enhet som han inte haft några problem med i sin båt men började med att sätta på min radio innan jag gick på regulatorbytet.

En stor förvåning uppstod när det var helt okej ljud, visserligen var det störningar men dagen innan kunde man knappt höra vad som sades. Ryckte säkringen mellan regulatorn och batteriet och ljudet blev ännu bättre som sist. Satte i säkringen och ljudet försämrades men fortfarande inte lika mycket så det blev ohörbart. Ja,ja... Bytte regulator och fick samma fenomen...

 

Eftersom kompisens båt inte hade några problem med sin regulator måste problemet ligga i min båt på något sätt... Har ingen annan utrustning på vid testet såsom ledlampor mm. En parameter som jag inte kunde ta hänsyn till igår vad strömstyrkan från regulatorn. Det var molnigt så laddade inte mer än någon ampere. Vid första installationen hade jag 5-6A laddning så det kanske är en anledning till att störningarna var mindre nu?!?

 

Funderar nu på att sätta ett störningsfilter för att prova. Har ej bestämt mig om jag ska sätta den mellan batteriet och regulatorn eller innan radion. Är det regulatorn som pulsar ut störning i mitt känsliga elsystem bör den kanske sitta där i mellan?!?

 

To be continue...

 

Hur låter störningarna? knaster? klickljud? brus? eller försämras bara radions mottagning så att du har svårt att höra svaga stationer?

 

Troligtvis är det något vajsing på kompisens regulator också, en sådan regulator skall inte ge ifrån sig något elektroniskt skräp!

 

Störningsfilter kopplas innan radion, om radion är känslig för störningar kan det finnas annat ombord som stör den också.

Jag hade en gång en billig USB-laddare som störde ut radions mottagning. Men när en antennförstärkare kopplades in till radions antenningång minskade den typen av störning, emedan de vanliga atmosfäriska störningarna utifrån även de förstärktes.

 

Men du kan ju börja med att kontrollera hur strömförsörjningskabeln till radion och framförallt dess antennkabel är dragna. Dessa skall, om möjligt, gå så långt bort från regulatorn som möjligt!

 

Sedan är det ju i ditt fall lätt att tro att radion/stereon är extra känslig för störningar av detta slag.

Prova med en batteridriven liten radio och se om den störs på samma sätt!

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så... Nu har jag fått en ny regulator från SunWind och monterade den i helgen. Bättre var den men långt ifrån okej. Solamare MPPT 10A är slår PeakPower MPPT 10A med hästlängder gällande störningar då den inte stör alls medans PeakPower brusar till det ordentligt... Mycket tråkigt då den fått så bra testresultat i övrigt.

 

Fick ingen förklaring från SunWind som skickade en ny direkt till mig men han som tog emot reklamationen på SeaSea ringde upp mig och meddelade att just MPPT-regulatorer kan störa radiotrafik vilket vi redan är medvetna om nu. Viktigt att poängterar att INTE alla regulatorer är lika dåliga vilket tyder på att just PeakPower inte lever upp till förväntningarna.

 

Kanske ska skicka den till elsäkerhetsverket?!? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, neubert säger:

".....ringde upp mig och meddelade att just MPPT-regulatorer kan störa radiotrafik..."

Det är just denna inställning som jag tycker är så alarmerande. Precis som att det bara är så, och att det är något kunden måste finna sig i och acceptera. Man bara konstaterar faktum men anser inte att det är deras (återförsäljarens) sak att ta tag i.

Det är ju tillverkaren som sparat in några komponenter för att de och ev. ÅF skall kunna tjäna lite mer pengar på den. Och ofta t.o.m. så den blivit olaglig att sälja. Förutom de absoluta CE-kravgränserna finns nämligen också ett mer luddigt krav att prylen skall kunna samexistera med annan utrustning i en typisk installation utan att störa.

 

Tänk om en biltillverkare inte skulle bry sig om att inkludera dessa komponenter för avstörning av switchningen/PWM-styrningen av LED-bakljusen, och nöja sig med att säga till ägarna av dessa bilar att "väljer man tillvalet LED-bakljus är det ett känt fenomen att man får sämre radiomottagning". Och lät det vara med det. Nej, aldrig att det skulle accepteras.

 

Men vi snälla båtägare och konsumenter tutas i att om man vill ha den nya tekniken måste man också acceptera en del negativa effekter. Usch....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare 2 st. MPPT-regulatorer till mina solpaneler men dessa åkte ut just p.g.a. att de störde min kortvågsradio.

 

Jag har ersatt dessa med 3 st. Sunkeeper Morningstar. Dessa innehåller ingen MPPT-teknik.

De är s.k. PWM-regulatorer och jag har svept hela kortvågsbandet flera gånger med olika solintensitet och de verkar vara helt tysta. Jag kommer aldrig att montera MPPT-regulatorer igen.

Skillnaden i laddning verkar vara försumbar om man inte har solpaneler med hög spänning eller envisas med att koppla dom i serie.

 

Man kan som någon tidigare föreslagit fightas med leverantören om man tycker det är skoj men det är lite som att slåss mot väderkvarnar. När det gäller dessa frågeställningar har kunden alltid fel.

 

Jag tror att man behöver ett skärmat rum, spektrumanalysator och antenn till den för att kunna driva frågan mot en leverantör. Detta lär gå på en halv mille eller så och vem vill ockupera bostaden med 6-8 kvm med ett sådant rum ? Det går ju också att anlita Statens Provningsanstallt i Borås men det är inte så billigt det heller. Annars hamnar man alltid i situationen att leverantören hävdar att han ligger under gränsvärdet. Det är också möjligt att så var fallet när det gällde "mina" störningar på kortvågen.

 

Det är inte bara regulatorer för solpaneler som åstadkommer radiostörningar. Jag har lagt ner många timmar för att jaga dessa bovar. Den värsta var kylen. Den störde något fruktansvärt. Efter att jag köpt avstörningsfilter från företaget som levererat kylen märktes ingen skillnad förutom att batteriladdaren nu i vissa lägen fick kylen att hänga sig. Jag försökte föra en diskussion med leverantören av kylen men kom aldrig någon vart. Dom skyllde på batteriladdaren. 

Jag tog då bort filtret och monterade ett relä som stänger av kylen när radion sätts på. Nu stör inte kylen i alla fall.

 

Det är svårt att som lekman driva frågor som gäller störningar av detta slag. Det brukar alltid vara 2 apparater inblandade och då är det lätt för företagen att skylla på varandra. Kanske är det fel på trådskaparens radio i stället. 

Redigerad av hasse_A
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, hasse_A säger:

Skillnaden i laddning verkar vara försumbar om man inte har solpaneler med hög spänning eller envisas med att koppla dom i serie.

 

I praktiken ligger vinsten för MPPT på 10-15%. Tillverkarna brukar uppge att MPPT ger "upp till 30% mer energi". Det är säkert sant men bara om batterierna är nästan helt urladdade. 

Skillnaden på 10-15% är inte stor, 100 eller 115W på panelerna. PWM tyckte jag fungerade tillräckligt bra. Att jag bytte regulator var att jag ville ha en där alla spänningar är ställbara och en regulator som inte reglerar på minussidan utan har gemensam minus batteri/lastutgång.  Då blev det MPPT.

Min MPPT-regulator stör inte. Den sitter en meter ifrån min gamla fina Sailor R109 som just nu har en 50cm trådstump som antenn. Jag gjorde mig besväret att koppla bort regulatorn för att se om det fanns några störningar. Det fanns något väldigt svagt på MW men inte som påverkade mottagningen.

 

En regulator som stör är i första hand ett garantifall. Dessutom uppfyller den inte CE-kraven map EMC. Det är inget som är svårt att driva. Kontakta bara Elsäkerhetsverket. Det är, som påpekats, viktigt att anmäla problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju också dessa problem, har nämnt dessa i minst två trådar.

Jag mailade webbutiken där jag köpte min MPPT-regulator, fick detta fina svar:

 

"Hej Georg,

MPPT transformerar spänningen, alltså innehåller transformator, en transformator fungerar som en antenn som skickar ut radiovågor. Det är tyvärr ett inneboendet problem. Vad andra har gjort att lägga regulatorn i en plåtlåda med några små hål så att luft kommer in. Det hjälper mycket du kan också prova att förbinda plåtlådan med sjövattnet genom en koppartråd.

MVH: Xxxxx Yyyyy."

 

Så vitt jag vet innehåller vare sig MPPT eller MPT-regulatorerna några transformatorer, i övrigt rätt sällsynt att likspänningsapparater gör det, då likström sällan låter sig transformeras på det viset iallafall. Och att leda bort störningen med en koppartråd låter ju inte som om det är rätt väg att gå heller. Detta tolkar jag som om att säljarren har en rätt så begränsad kunskap om vad det är man säljer, och måhända en begränsad el-kunskap, även som "Solarlabs" hemsida ser ordentlig och gedigen ut... men skenet, solskenet bedrar tydligen.

 

På firmans FAQ-sida, "Kunskapsbanken" fanns tidigare en notis om att MPTT-regulatorerna "under vissa förutsättningar (läs "alltid") ger mindre radiostörningar, idag finne jag inte den texten, kanske har den tagits bort, kanske har jag fel glasögon.

 

Jag har iallfall inte inledd min process mot företaget i fråga ännu, men skall nog höra mig för hos Elsäkerhetsverket först.

 

Sedan skall jag se till att ordna med en bättre radioantenn för rundradio, FM-radio, eventuellt med en antennförstärkare, och då placera dessa så långt bort från regulatorn och dess kablar som möjligt.

Väl medveten om att en antennförstärkare även kan förstärka störningarna, men jag anser ändå att det är värt ett försök, då mottagningsförhållandena bakom berg och långt ut i den Bohusländska skärgården inte är världens bästa precis oavsett interna QRM.

 

Återkommer i ämnet.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Så vitt jag vet innehåller vare sig MPPT eller MPT-regulatorerna några transformatorer, i övrigt rätt sällsynt att likspänningsapparater gör det, då likström sällan låter sig transformeras på det viset iallafall.

 

Jodå, DC/DC-omvandlare kan ha en transformator. Likspänningen hackas och kan transformeras. Alternativet är en buck-omvandlare som istället har en induktans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

 

Jodå, DC/DC-omvandlare kan ha en transformator. Likspänningen hackas och kan transformeras. Alternativet är en buck-omvandlare som istället har en induktans.

Jovisst, men direkt vanligt är det väl ändå inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 5 juli 2017 på 11:49, Georg_Ohm säger:

Jag köpte en sådan här av Solarlab.se.

När jag läser i denna tråden inser jag att antennkabeln till både FM-radion och VHF-radion är dragna alldeles intill. Det sitter dessutom en antennsplitter monterad alldeles bredvid regulatorn, visst det är en tanklös montering, men jag har inte alls upplevt några radiostörningar.

Jag har iofs inte lyssnat på lång- eller mellanvåg, men där är det ju iallmänhet så mycket störningar ändå att det kanske skulle vara svårt att upptäcka sina egna interna QRM eller snarare QRN från den egna utrustningen.

imagesJDS33FNC.jpg

Problemen kom senare. Flyttade antennkablarna och splittern, hjälpte bara marginellt.

Fortaättning följer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jovisst, men direkt vanligt är det väl ändå inte?

Det tror jag nog, alternativet är ju roterande omformare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, bhemac säger:

Det tror jag nog, alternativet är ju roterande omformare.

Ja sådana har ju alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, bhemac säger:

Det tror jag nog, alternativet är ju roterande omformare.

I princip alla primärswitchande AC/DC har en transformator. Men i utrustning som inte kräver galvanisk åtskillnad mellan primär/sekundärsidan (som är fallet i en AC/DC-adapter av säkerhetsskäl) är jag nog benägen att hålla med Georg - det är tämligen ovanligt.

 

Varför ?  Helt enkelt för att en trafo är numera en (proportionellt sett) dyr komponent som man i dagens öreletande konstruktioner undviker, där man ju inte ens vill lägga pengarna på några futtiga avstörningskomponenter.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, IngemarE säger:

I princip alla primärswitchande AC/DC har en transformator. Men i utrustning som inte kräver galvanisk åtskillnad mellan primär/sekundärsidan (som är fallet i en AC/DC-adapter av säkerhetsskäl) är jag nog benägen att hålla med Georg - det är tämligen ovanligt.

 

Varför ?  Helt enkelt för att en trafo är numera en (proportionellt sett) dyr komponent som man i dagens öreletande konstruktioner undviker, där man ju inte ens vill lägga pengarna på några futtiga avstörningskomponenter.....

Alltid trevligt med medhåll.

Det lilla fysiska formatet av apparaten och dess ringa vikt talar ju också emot att den skulle innehålla en traditionell trafo. Däremot en och annan spole kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick idag svar från Elsäkerhetsverket, säkerligen har ni andra intresse av svarets innehåll!

 

"DIN FRÅGA: Hej!

På min båt har jag två solcellsanläggningar, en äldre med en gammal

PWM-regulator som inte ger några störningar, och en nyinstallerad med

MTTP-regulator, sen senare är switchad och stör ut svaga radiosignaler

på FM bandet, inte bara för egen del utan också för den norska

båten som låg bredvid. Den störde även en mindre världsradio som

inte var ansluten till båtens elsystem. Detta hände sig på Syd-Koster

där jag inte kunde lyssna på fm-sändaren inne i Strömstad, och

grannen kunde inte lyssna på NRK som vanligtvis är lätt att få in i

norra Bohuslän.

När jag befinner mig nära starkare radiosändare är det inga

problem.

 

Jag har mailat företaget som sålde regulatorn, och får ett svar

tillbaka som jag uppfattar som om dom har dålig el-kunskap, föreslår

att jag skall bygga in regulatorn i en plåtlåda som signaljordas. Jag

tror inte att det räcker. Anser väl mer att företaget skall ta ett

ansvar och inte sälja produkter som stör radiokommunikation.

 

Regulatorn är en äldre modell av MPPT-Tracer på 20 A som inte finns

kvar i sortimentet, har bytts ut mot en annan modell.

Jag har svårt att tänka mig att berörd myndighet har godkänt denna.

 

Hur tycker ni att jag skall, gå vidare?"

 

"SVAR: Hej Georg Ohm!

 

Problemet är antagligen att det blir övertoner från switchningen i

regulatorn. Det verkar också vara en display på den så det

är väl också troligt att det är mer digitalteknik (processorer mm) i

produkten - även dessa kan generera övertoner på radiofrekvenser.

Signalerna kommer sedan ut på kablagen som agerar sändarantenner.

 

Om vi för enkelhets skull utgår från att produkten uppfyller

EMC-kraven i standarder. Ett problem i sammanhanget är att

kravnivåerna

i standarderna förutsätter ett visst SEPARATIONSAVSTÅND mellan

produkten och radioantenner. För den här typen av konsumentprodukter

kan man räkna med att man förutsätter ett separationsavstånd på 10

METER. Man förutsätter också att radiosignalerna är hyfsat starka

och dessutom att radion har en någorlunda vettig antenn. Med hänsyn

till hur det sedan blir på en båt är det tyvärr uppenbart att det

inte alls finns någon garanti för störningsfri mottagning av svagare

radiosignaler. Tänker man sig scenariot en transistorradio med inbyggd

sprötantenn är förutsättningarna dålig. Även fallet något liknande

en bilradio med en extern antenn monterat i en båt så blir det inte

mycket bättre. I bägge fallen kommer antennerna att befinna sig ganska

nära båtens elsystem på kort avstånd. Även om svaga oönskade

(störande)

signaler finns i elsystemets ledningar kommer antennerna att fånga upp

störningarna. Är då nyttosignalerna svaga kommer störsignalerna

att överväga och det blir problem.

 

Som du är inne på kommer det antagligen inte räcka att sätta in

regulatorn i en låda, även om den är av metall. Lådan skärmar

förstås en

aning men det huvudsakliga problemet är inte åtgärdat - att

störningar kommer ut på ledningarna. Här krävs också filtrering på

ledningarna

som släpper igenom den önskade likspänningen men stoppar de

högfrekventa störningarna. Har man lite tur (det är ju relativt höga

frekvenser)

kan det kanske räcka med ferritkärnor på ledningarna.

 

Sedan kan det förstås vara möjligt att produkten inte uppfyller

EMC-kraven. Eftersom den aktuella modellen tydligen inte finns på

marknaden

längre kan myndigheten inte bedriva marknadskontroll. Med anledning

till det jag skrev inledningsvis är det inte heller säkert att en

marknadskontroll leder till något - krav kan uppfyllas och det blir

ändå radiostörningar.

 

Ska jag vara ärlig tror jag du får lösa det här själv. Antingen

genom att modifiera regulatorn med skärmlåda/filter eller att ordna en

bättre

radioantenn som inte plockar upp störningar och bättre fångar upp

radiosignalerna. Det kan mycket väl vara så att bägge åtgärderna

kan

krävas. Kombinationen elprylar och radio på en liten yta är en

utmaning och det är tyvärr långt ifrån säkert att någon

CE-märkning betyder

något i sådana fall."

 

FRÅGAN BESVARAD AV

 

Henrik Olsson

Elinspektör

 

(det blev litet tokigt med radbrytningarna, men så får det vara)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förekommer allt en hel del transformatorer i likspännings sammanhang. Varenda batteriladdare, nätadapter mm innehåller en transformator. Även 12->230 inverters också. En del solcellsregulatorer också. Med en hög switchfrekvens blir transformatorn både liten och lätt.

 

Att säljaren kallar allt för transformatorer är en förenkling, i synnerhet eftersom en hel del är drosslar. Inte helt enkelt att se skillnaden och funktionen är snarlik.

Däremot är jag tveksam till om det är de som är orsaken till störningarna. 

 

Viktigt är att man anmäler problemprodukter. De första LED-lamporna med switchad nätdel störde alla men det problemet verkar ha försvunnit. Tillverkarna fick kosta på några öre extra annars var det ingen som köpte.

 

För butiker som säljer störande prylar kan det bli en mardröm efter som de har ansvaret för att återkalla och byta ut. Biltemas första LED-lanternor störde och man tog fram en avstörningssats. Ingen bra affär. I deras fall räckte det med att sprida informationen. I andra fall med bristande elsäkerhet har leverantörer tvingats att annonsera helsidor i dagspress.

 

Jag använder en del DC/DC omvandlare som klara några ampere och kostar mindre än 10kr st. De har inga störproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick idag svar från Elsäkerhetsverket, säkerligen har ni andra intresse av svarets innehåll!

 

"DIN FRÅGA: Hej!

På min båt har jag två solcellsanläggningar, en äldre med en gammal

PWM-regulator som inte ger några störningar, och en nyinstallerad med

MTTP-regulator, sen senare är switchad och stör ut svaga radiosignaler

på FM bandet, inte bara för egen del utan också för den norska

båten som låg bredvid. Den störde även en mindre världsradio som

inte var ansluten till båtens elsystem. Detta hände sig på Syd-Koster

där jag inte kunde lyssna på fm-sändaren inne i Strömstad, och

grannen kunde inte lyssna på NRK som vanligtvis är lätt att få in i

norra Bohuslän.

När jag befinner mig nära starkare radiosändare är det inga

problem.

 

Jag har mailat företaget som sålde regulatorn, och får ett svar

tillbaka som jag uppfattar som om dom har dålig el-kunskap, föreslår

att jag skall bygga in regulatorn i en plåtlåda som signaljordas. Jag

tror inte att det räcker. Anser väl mer att företaget skall ta ett

ansvar och inte sälja produkter som stör radiokommunikation.

 

Regulatorn är en äldre modell av MPPT-Tracer på 20 A som inte finns

kvar i sortimentet, har bytts ut mot en annan modell.

Jag har svårt att tänka mig att berörd myndighet har godkänt denna.

 

Hur tycker ni att jag skall, gå vidare?"

 

"SVAR: Hej Georg Ohm!

 

Problemet är antagligen att det blir övertoner från switchningen i

regulatorn. Det verkar också vara en display på den så det

är väl också troligt att det är mer digitalteknik (processorer mm) i

produkten - även dessa kan generera övertoner på radiofrekvenser.

Signalerna kommer sedan ut på kablagen som agerar sändarantenner.

 

Om vi för enkelhets skull utgår från att produkten uppfyller

EMC-kraven i standarder. Ett problem i sammanhanget är att

kravnivåerna

i standarderna förutsätter ett visst SEPARATIONSAVSTÅND mellan

produkten och radioantenner. För den här typen av konsumentprodukter

kan man räkna med att man förutsätter ett separationsavstånd på 10

METER. Man förutsätter också att radiosignalerna är hyfsat starka

och dessutom att radion har en någorlunda vettig antenn. Med hänsyn

till hur det sedan blir på en båt är det tyvärr uppenbart att det

inte alls finns någon garanti för störningsfri mottagning av svagare

radiosignaler. Tänker man sig scenariot en transistorradio med inbyggd

sprötantenn är förutsättningarna dålig. Även fallet något liknande

en bilradio med en extern antenn monterat i en båt så blir det inte

mycket bättre. I bägge fallen kommer antennerna att befinna sig ganska

nära båtens elsystem på kort avstånd. Även om svaga oönskade

(störande)

signaler finns i elsystemets ledningar kommer antennerna att fånga upp

störningarna. Är då nyttosignalerna svaga kommer störsignalerna

att överväga och det blir problem.

 

Som du är inne på kommer det antagligen inte räcka att sätta in

regulatorn i en låda, även om den är av metall. Lådan skärmar

förstås en

aning men det huvudsakliga problemet är inte åtgärdat - att

störningar kommer ut på ledningarna. Här krävs också filtrering på

ledningarna

som släpper igenom den önskade likspänningen men stoppar de

högfrekventa störningarna. Har man lite tur (det är ju relativt höga

frekvenser)

kan det kanske räcka med ferritkärnor på ledningarna.

 

Sedan kan det förstås vara möjligt att produkten inte uppfyller

EMC-kraven. Eftersom den aktuella modellen tydligen inte finns på

marknaden

längre kan myndigheten inte bedriva marknadskontroll. Med anledning

till det jag skrev inledningsvis är det inte heller säkert att en

marknadskontroll leder till något - krav kan uppfyllas och det blir

ändå radiostörningar.

 

Ska jag vara ärlig tror jag du får lösa det här själv. Antingen

genom att modifiera regulatorn med skärmlåda/filter eller att ordna en

bättre

radioantenn som inte plockar upp störningar och bättre fångar upp

radiosignalerna. Det kan mycket väl vara så att bägge åtgärderna

kan

krävas. Kombinationen elprylar och radio på en liten yta är en

utmaning och det är tyvärr långt ifrån säkert att någon

CE-märkning betyder

något i sådana fall."

 

FRÅGAN BESVARAD AV

 

Henrik Olsson

Elinspektör

 

(det blev litet tokigt med radbrytningarna, men så får det vara)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova att hota säljaren och kanske få en nyare regulator till ett bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser Ni annonserna framför Er:

 

"Låt inte Din trivsamma båtutflykt störas av solen!

 

Vi har komplett sortiment för eliminering av alla de störningar som solen förorsakar. Allt från AntiSun, det flexibla överdraget till solcellen på Din båt, till NoInterference, det intelligenta störningsätande tillbehöret till solcellsregulatorn.

 

Och för Dig som tycker att båtgrannens dunkande stereo är olidlig har vi numera också regulatorförstärkaren NoNoise. Eftersom den drivs av solcellen kan den inte användas samtidigt som AntiSun och NoInterference. Supereffektiva NoNoise behöver dock bara användas kortare stunder".

 

Vänta ska Ni få se. Störningarna verkar ju vara helt lagliga och därmed OK så snart säljer NAPS nya tillbehör till MaxPower. Allt går att sälja med mördande reklam...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

Ser Ni annonserna framför Er:

 

"Låt inte Din trivsamma båtutflykt störas av solen!

 

Vi har komplett sortiment för eliminering av alla de störningar som solen förorsakar. Allt från AntiSun, det flexibla överdraget till solcellen på Din båt, till NoInterference, det intelligenta störningsätande tillbehöret till solcellsregulatorn.

 

Och för Dig som tycker att båtgrannens dunkande stereo är olidlig har vi numera också regulatorförstärkaren NoNoise. Eftersom den drivs av solcellen kan den inte användas samtidigt som AntiSun och NoInterference. Supereffektiva NoNoise behöver dock bara användas kortare stunder".

 

Vänta ska Ni få se. Störningarna verkar ju vara helt lagliga och därmed OK så snart säljer NAPS nya tillbehör till MaxPower. Allt går att sälja med mördande reklam...

Till nästa säsong skall jag köpa nya torpeder, dom är effektiva!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...