Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Poteta

Förvara ankare och lina på badbryggan.

Rekommendera Poster

Jag har dåligt med stuvningsutrymme för ankare och lina bak på båten. Tänkte därför försöka få till något på badbryggan men tycker en plastback känns lite för fult... Finns det typ lådor i teak eller annat bra material att skaffa för det? Var i så fall? Eller hur har ni gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastback!

 

Klä in den med några snygga teakribbor så ser den ok ut.

 

Mackey!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarsäck är ganska praktiskt för tampen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en rostfri nästan cylindrisk behållare som innehåller ankarlina plus kätting. Överst på dess lock sittter ankarspelet. Behållaren är fastskruvad i akterspegeln med förstärkningar på insidan och hänger tjugo millimeter ovanför badbryggan, svårt wtt lista ut varför den är monterad så.

Inuti denna behållare finns det en öglebult i viken ankarlinan är fäst, så att man inte kan släppa hela linan...

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät som en bra idé, Mackey. Sedan ett lock på, så kan man sitta där och läsa en bok i morgonsolen. 

Den rostfria behållaren låter inte heller dum, för ett litet modernare utseende

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag byggde en låda och satte på badbryggan på min förra båt.

I lådan ligger ankare och kätting, dock blev lådan väldigt stor.

Jag byggde även ett lock till lådan man kan sätta dit när ankaret ligger i sjön, så man ändå har en badbrygga eller sittplats, om än lite högre upp från vattnet.

MAYA - liten bild.jpg

Redigerad av SE2517
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, SE2517 säger:

Jag byggde en låda och satte på badbryggan på min förra båt.

I lådan ligger ankare och kätting, dock blev lådan väldigt stor.

Jag byggde även ett lock till lådan man kan sätta dit när ankaret ligger i sjön, så man ändå har en badbrygga eller sittplats, om än lite högre upp från vattnet.

MAYA - liten bild.jpg

Åhhh en Monark 670, nostalgi! Ibland längtar jag tillbaks till den tiden jag hade en sådan.

Inga krånglande datorer eller mobiltelefoner, ingen avancerad navigationselektronik. Det mest elektronikska ombord var en radio... Navigera gjorde man med magnetkompass och papperssjökort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut på nuvarande båt.

Gissningsvis är det någon av Orusts smeder som tillverkat den rostfria behållaren på akterspegeln.

Båten är byggd på Najadvarvet i Kungsviken.

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vi köpte båten hade vi en blå plastback på badbryggan, den innehöll en lång tross och duschmunstycket och -slangen. Inte så snyggt. Nu är vi utan, men planerar att ha en träback där med tiden

backen.jpg.7375153dc35e6c1744f327eea1bf1ca8.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset om ankarspel går väl bort då jag antar du inget har:)

Om du har rostfritt räcke bak som på Bilden ovan så kan man ju köpa en liten hållare som du klämmer fast på räcket, Finns på Sea sea och passar tex 10kg bruceankare,

Vi har haft det i två år funkar kanon,

Ankarband på rulle har vi med och sitter även det fastskruvat på pulpeten brevid ankaret.

Detta gör badbryggan tom ren och fin.

Jag har ingen bra bild på min upphängning tyvärr, men bifogar en länk till Ulven som har renoverat en nimbus 26 som jag har och hans lösning finns på bild och är ännu bättre tycker jag.

http://www.ulvedal.info/

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett bra tips, en enkel stävrulle och sen ser det ut som en NOA ankarkrok för att hänga kättingen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...