Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brorzan

Volvo Penta 570 som gnäller

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

 

När jag lade i båten i våras så fick jag lite missljud från motorn. Dessa försvann sedan för att återkomma i söndags. Det låter som gnälliga drivremmar men jag vill få det bekräftat eller dementerat från några som kan det bättre än jag. 

Film på åbäket med ljudet finns här: 

 

 

Hur akut är det? Åka med den till service? Bogsera till service? Gasa mer så den slutar gnälla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att spänna remmarna, för det är dessa som troligen slirar vad jag kan höra från filmen.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag kollat remmarna och de verkar bra spända. Dock så märker jag att när gnället kommer så är det för att det mittersta "hjulet" stannar. Jag lyckades fånga det på film. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är väl vattenpumpen?

Trasiga lager?

 

Det där kan du inte köra med!

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste att börja med är att plocka bort remmen till styrservopumpen och kolla om fenomenet finns kvar.

Att vattenpumpen skär ihop så det i princip blir tvärstopp tillhör ju inte vanligheterna, däremot så kan servopumpen tacka för kaffet. Det finns väl olja i den, så den inte gått torrt.

 

Kärvar det i alla fall så kolla generatorn, om den är ok så är det trots allt vattenpumpen, ser att du har sjövattenkylning, och visst det frestar på pumpen.

Pumpen är ganska enkelt att byta, så det är ingen katastrof.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle inte köra vidare... Gör som Gelis tipsar om. 

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gelis säger:

Det enklaste att börja med är att plocka bort remmen till styrservopumpen och kolla om fenomenet finns kvar.

Att vattenpumpen skär ihop så det i princip blir tvärstopp tillhör ju inte vanligheterna, däremot så kan servopumpen tacka för kaffet. Det finns väl olja i den, så den inte gått torrt.

 

Kärvar det i alla fall så kolla generatorn, om den är ok så är det trots allt vattenpumpen, ser att du har sjövattenkylning, och visst det frestar på pumpen.

Pumpen är ganska enkelt att byta, så det är ingen katastrof.

 

 

Stort tack! Du verkar vara spot on med styrservopumpen. Jag kopplade bort remmen till den och alla missljud var borta direkt.

Det kanske också förklarar att ljudet har kommit och gått lite.

Nu blir det till att beställa delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En update och förhoppningsvis klarskrivning. 

 

Nu sitter den nya pumpen på plats och allt låter som det ska igen. Det var lite trassligt att få på fästet till remskivan på den nya pumpen, men en bilmek löste det för en hundring. 

 

Tack för er hjälp! Det här forumet är guld värt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...