Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Georg_Ohm

Är det någon som är bra på androidtelefoner?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag  hör inte vad uppringarna säger i min telefon.

Idag upptäckte jag att symbolen. "Ljud av" är aktiverad.

Hur 17 aktiverar jag ljudet igen? Det hlälper inta att trycka på ikonen.

Tidigare har ljudvolymen varit väldigt låg, trots att volymen var insälld på max.

Men nu, alltså, inget telefonljud alls, däremot signaler från sms etc, och man kan lyssna på musik utan hörlurar...

Är det någon som är bra på dessa telefoner?

..

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du har ett pågående samtal höjer du bara med volymknappen på sidan så ska ljudet slås på igen (med volymen i botten blir det "ljud av") . Är någon mediaspelare igång styr volymknappen istället medialjudet eller om inget är igång alls styr knappen ring/sms-signalens volym. 

Funkar inte din lur så? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Wy

3 timmar sedan, mikael_matsson säger:

När du har ett pågående samtal höjer du bara med volymknappen på sidan så ska ljudet slås på igen (med volymen i botten blir det "ljud av") . Är någon mediaspelare igång styr volymknappen istället medialjudet eller om inget är igång alls styr knappen ring/sms-signalens volym. 

Funkar inte din lur så? 

Jo naturligtvis gör den det.

Men något fel är det, för jag hör inte den personen som ringer upp, men hen hör mig, klart och tydligt.

Hade varit lätt att tro att högtalaren är trasig, men sms-signaler kvittrar glatt, liksom ringsignalen, och om jag kör mediespelaren utan att ha pluggat in hörlurarna kan jag höra musiken...

Garantin har gått ut, ingen försäkring, och det är ett år kvar tills jag fördelaktigt kan köpa en ny mobil på abonnemanget..

 

Jag skall försöka få igång en reservtelefon som sonen, André Ampere, har tröttnat på.

Så skall jag då se om jag kan lyckas ladda över telefonboken till minneskortet, eller till en dator, går det att göra så? Och i så fall hur?

 

Det fanns en tid för kanske 10-15 år sedan då jag handlöst kastade mig in i digitala dator- och telefonproblem, men nu kan jag nästan ingenting om sådana grejer och är inte så där överdrivet intresserad heller, det skall bara fukna! Likadant med navigationselekteoniken ombord, den skall bara starta och fungera när man tryckt på "on-knappen"... Och några grejer ombord startar automatiskt då man vrider om tändningsnyckeln, så skall det vara med allting!

:rolleyes:

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du är mitt i telefonsamtal, kan du se om telefonen är inställd på högsta volym, det skall man se när man trycker på volymknappen upp eller ner ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

När du är mitt i telefonsamtal, kan du se om telefonen är inställd på högsta volym, det skall man se när man trycker på volymknappen upp eller ner ?

Jodå, visst har jag tryckt på volymknappen så att det gör ont i fingrarna. Inte hjälper det att den där liggande stapeln visar max, telefonen tyst ändå.

Det började med att ljudet blev svagare och svagare, tills det försvann, och det hjälpte inte att höja volymen.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din telefon ser ut som Xperia, och där kan man inte ta ut batteri för att helt återställa telefonen.

Du kan testa någon av återställningskommandon, men jag hittar ingen "total återställning" kommando, och tvivlar på om det hjälper.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Android.

....

BAAAAAHAHAHAHAHAAA!!! :rolleyes:

 

Skojade bara.

Jag har en Samsung på jobbet, totalt ologisk och jag hatar den. iPhonen jag kör med privat funkar o funkar och den förstår jag mig på, Androiden gör som den själv vill men inte som jag vill.

Men.

Tricket med Android har jag förstått är att om man vill ändra något är att använda den menyknapp sim finns längst ner till vänster UTANFÖR skärmen och som inte syns om man inte trycker på den (väldigt logiskt, eller inte...). Där finns lite "inställningar" och längre ner i menyerna finns "ljud" och grejer du kan prova att ändra på.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att högtalaren som används för musik och andra notis ljud är samma som sitter vid örat, det kan ju vara så att den lilla högtalaren för samtal faktiskt är paj.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Nu kan man inte ens telefonera med hörlurarna inkopplade..

Köpte en ny telefon på extrapris...

Nu återstår bara att försöka föra över telefonboken till den, tips?

Kanske kan spara varje enskild kontakt till simkortet eller till minneskortet?

Kanske man kan koppla telefonen till datorn och mellanlagra kontakterna där?

Eller så skriver man upp alla uppgifter på en bit papper och lägger in dem manuellt i nya telefonen.

 

Jag har Iphone på jobbet och lycka sällan svara, det verkar som om skärmen inte känner av mina fingrar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, jan_af_lisoe säger:

Din telefon ser ut som Xperia, och där kan man inte ta ut batteri för att helt återställa telefonen.

Du kan testa någon av återställningskommandon, men jag hittar ingen "total återställning" kommando, och tvivlar på om det hjälper.

Ja, och då förlorar jag telefonboken och fotografierna (som jag iofs laddat upp på Photobucket)

Ja det är en Xperia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Henced säger:

Tror inte att högtalaren som används för musik och andra notis ljud är samma som sitter vid örat, det kan ju vara så att den lilla högtalaren för samtal faktiskt är paj.

Jo, jag har nog i natt kommit fram till samma slutsats då musiken kommer ut på ett annat ställe än vid "hålet" vid örat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparas inte dina kontakter i någon Google-tjänst? När jag byter telefon behöver jag aldrig föra över något från den gamla, inte ens applikationerna som är installerade, de dyker in så snällt igen så fort man loggar in med sitt andriodkonto.

 

Bilder har jag däremot inte lagt upp i molnet...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Ja, och då förlorar jag telefonboken och fotografierna (som jag iofs laddat upp på Photobucket)

Ja det är en Xperia.

Till Xperia finns Xperia companion som sparar alltid du har i telefonen på datorn. Så har du köpt en ny Xperia så enkelt att överföra. Men det har du väl inte gjort, inte samma misstag igen ? Bilderna kan du också spara i en vanlig datorn genom att kopiera dessa till disken mha av vanlig Windows Explorer och då borde dessa kunna kopieras till en ny telefon.

Kontakter/telefonboken kan lagras på SIM kortet, men kolla först att du har samma SIM på bägge. Kontakterna går väl också att sms:a till någon annan telefon, men vet ej om det kan göras med alla på en gång eller en och en.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din nya lur också är en android behöver du inte göra ett skit. Bara att logga in med ditt gamla konto vid första uppstart så blir din nya precis som den gamla, med nummer, bilder, ringsignal etc etc. 

 

Peter K: Det låter som ett samsungproblem snarare än ett generellt androidproblem. Jag hade en samsung en gång och upplevde också den som jävligt bråkig. 

Numera är jag inne på min 3e Sony och tycker att de är kanon. 

Georg Ohms verkar dock ha gått sönder. Jag har märkt att ljudet blir sämre om man diskar luren i för hett vatten, kanske det som hänt? Då får man å andra sidan en ny på garantin om han nu haft någon kvar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Till Xperia finns Xperia companion som sparar alltid du har i telefonen på datorn. Så har du köpt en ny Xperia så enkelt att överföra. Men det har du väl inte gjort, inte samma misstag igen ? Bilderna kan du också spara i en vanlig datorn genom att kopiera dessa till disken mha av vanlig Windows Explorer och då borde dessa kunna kopieras till en ny telefon.

Kontakter/telefonboken kan lagras på SIM kortet, men kolla först att du har samma SIM på bägge. Kontakterna går väl också att sms:a till någon annan telefon, men vet ej om det kan göras med alla på en gång eller en och en.

 

22 minuter sedan, mikael_matsson säger:

Om din nya lur också är en android behöver du inte göra ett skit. Bara att logga in med ditt gamla konto vid första uppstart så blir din nya precis som den gamla, med nummer, bilder, ringsignal etc etc. 

 

Peter K: Det låter som ett samsungproblem snarare än ett generellt androidproblem. Jag hade en samsung en gång och upplevde också den som jävligt bråkig. 

Numera är jag inne på min 3e Sony och tycker att de är kanon. 

Georg Ohms verkar dock ha gått sönder. Jag har märkt att ljudet blir sämre om man diskar luren i för hett vatten, kanske det som hänt? Då får man å andra sidan en ny på garantin om han nu haft någon kvar. 

Ok, jo jag fick en fråga när jag satte igång nya telefonen, en "Motorola" som numera heter "Moto"...

Men jag minns ju inte lösenord etc till mitt konto på Google, och man skulle öppna någon googlemeny som jag inte hittade, på den gamla telefonen så att informationen fördes över på någon slags telepatisk blåtandsvåg... Och den telefonkunnige sonen är utomlands...

 

Jo min Xperia låg en stund i kölsvinet, den skall ju vara vattentät, men kanske den inte tålde dieseln eller den utspillda glykolen? Sedan dess har ljudet försämrats gradvis. Och det är inte min hörsel som försämrats, visserligen har den fått sig en törn av alla gamla högljudda elverktyg, en hel del musicerande oftast utan hörselskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaah,  det där med användarnamn och lösen till googlekontot.... Det missade jag att lägga på minnet till min första med för omkring 10 år sedan. Numera inser jag att det är det enda lösen man faktiskt MÅSTE lära sig eller tatuera in nånstans. Alla andra livsviktiga uppgifter sparar man ju i mobilen, när den dör eller blir snodd var det ju skitsamma, om man bara kan logga in på en ny. Googlekontot är ju nyckeln till hela ens liv numera, jag hade inte ens klarat en arbetsdag utan det. 

 

Så Georg, SPARA dina nya uppgifter nånstans, skriv dem på köksväggen eller vad f...n som helst, din nya lur kommer dö en vacker dag också. 

Men det är bara en skärm, allt innehåll finns på ditt googlekonto precis så enkelt som du vill ha det, tryck på ON och logga in bara. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru har en Samsung som jag hatar, jag hade HTC som jag gillade, bytte till Huawei som jag också gillar. Har inga uppgifter i molnet (vill inte ha) så det är lite pyssel att byta lur. När ljudet i HTC började dö bort borstade jag av högtalarhålen med tandborste och körde dammsugaren där, det hjälpte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...