Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Viken13

Felkoppling batteri

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Var och köpte ett nytt batteri till båten i lördags och när jag skulle koppla i det nya batteriet var jag dum och stressad så jag kopplade fel. Sen när jag hade insett vad jag gjort och kopplat rätt så var det för sent.. allt var dött. 

 

Batteriet är det inget fel på och säkringen i båten har inte gått sönder så undrar vad det kan vara som gått sönder. Är det någon som har vart med om liknande och vet vad problemet kan vara? Motorn är en evinrude med 70 hk från 99 

 

Redigerad av Viken13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplat fel... Har du vänt på plus och minus?

Provade du att starta med felkopplat batteri? Du kanske inte ens slog på huvudbrytaren/batterifrånskiljaren?

 

Jag gjorde samma misstag för många år sedan, i en båt med inombordare, dioderna i generatorn gick sönder. Så generatorn fick lämnas in för reparation.

 

I din motor kan det ju finnas en del känslig elektronik till tändningen och kanske till laddningen som lagt av. 

 

Eller så har du fått sådana brännskador på batteriets poler och/eller polskor så att dessa nu inte leder ström speciellt bra, och ingen ström kommer fram till motorn, men om så är fallet har det flutit stora strömmar som kan ha skadat litet av varje.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja exakt tog fel på pluss och minus. Jag testade starta med batteriet felkopplat i tyvärr, var när jag testade starta som jag insåg att jag hade kopplat fel..

 

Ja exakt är rätt för att det är mer än generatorn som kan gått sönder. Tänkte åka till abris och fråga vad dom tror kan ha hänt. 

 

Tack för svaret väldigt uppskatttat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa gärna att söka i forumet, det har varit uppe förut(minns det som att det kan ha handlat om 3cyl OMC då också). Troligt att det är rectifier och ev CDI som stuckit i första hand... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Leta efter en säkring som skall finnas under motorkåpan. En kund gjorde samma sak och han hade tur att det var bara en säkring som gick sönder.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den uppmärksamme kanske har sett att kabelskorna för batterier har markering + och - och olika storlek på polerna på batterier för plus och minus, tyvärr dock för liten skillnad för att det  inte ska gå att banka på med något tungt.

 

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Har tittat till säkringen och den var hel har även testat att byts ut den så måste vara något annat. 

 

Ja detta är ett misstag jag aldrig kommer göra igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Pentax säger:

Den uppmärksamme kanske har sett att kabelskorna för batterier har markering + och - och olika storlek på polerna på batterier för plus och minus, tyvärr dock för liten skillnad för att det  inte ska gå att banka på med något tungt.

 

 

;)

Idiotsäkra lösningar hjälper inte mot geniala idioter!

Min kamrat skulle byta kabelskorna mot nya blanka men observerade inte vare sig +/- eller storleksskillnad, då behövde man inte ens något tungt att banka med för att skulle bli fel.:(

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...