Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Krulle

Oceanpro 115 dör på fullgas.

Rekommendera Poster

Hej

 

Min Evinrude oceanpro 115hk har börjat jävlas lite,  den dör på fullgas (får för lite soppa)

Finns det ngt bränslefilter på motorn? Vart sitter det isf?

För det kan väll inte beror på bränsleledning då det fungerade förra året?

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ute på sjön och det har blivit mycket värre.

Går knappt hålla båten i plan utan att motorn dör.

 

Har kollat över tank slang samt blåsa, allt ser bra ut så måste vara ngt på motorn :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igentäppta förgasare pga gammal bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Johnson 115 från 2000 betedde sig likadant vid sjösättning i år. Bytte gammal bensin mot ny samt bytte bränsleslangen med blåsa. Blåsan verkade suga lite luft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst jag tömde inte förgasarna inför vintern som va, så visst skulle det kunna vara ngt sånt.

Men då borde du väll inte bli värre nu när jag använt den kanske 10timmar i år.

 

Bensinen är ny då jag kört upp ett antal tankar i år, men kanske ska ta och testa en annan slang samt blåsa för att helt kunna utesluta det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Har inte gjort ngt med motorn mer än tillsatt lite STP förgasarrengöring i bensinen.

 

Sen kom jag att tänka på att mina problem kanske kan bero på att VRO'n pytsar i sjuka mängde olja, den rykte hemskt mycket.

 

Sagt och gjort, blandade i olja i bensinen körde en sväng för att sedan koppla bort VRO'n.

Bort med elen till pumpen samt kabeln till behållaren klippte av slangen och plugga båda ändarna.

 

Den ryker mycket mindre men går ännu sämre. Tappar soppan jätte fort. I planing kan jag kanske åka 5-10 sekunder sen dör den. På tomgång 1-2 min sedan är det bara kasta sig på blåsan och pumpa 3-4 ggr så går det en stund igen.

 

Hur kan det blivit värre av det jag gjort?

 

Börjar bli lite irriterad på denhär motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båtmek sa åt mig att koppla bort soppaslangarna efter vro/bränslepump under drift och kolla om den pumpar, och det kom rikligt med soppa.

 

Nu fått tips om skeva flottörhus.

Se rev bort dom idag, skeva är dom verkligen.

Vet bara inte hur jag ska plana dom då fästet för flottören är mycket högre än tätningsytan :/

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en idé, ersatte du vro pumpen med nån annan bränslepump? På min lite äldre (-90) Johnson 90 hk var det samma problem, tog bort vro pumpen då bränslesidan inte orkade med längre (oljesidan var ok=mycket olja i förbränningen), men då måste jag ersätta pumpen med en enkel mekanisk membranpump för bränslet. Om det är lika som på min så finns det en slang från vevhuset som ger pulser till att driva pumpen.

 

Äh, såg nu att du kollade detta genom att koppla loss bränsleslangen efter pumpen, då borde den va ok?

Redigerad av AndreasR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur beter sig motorn när felet uppträder?

Går den bara ner i varv eller stannar den helt?

 

Att motorn ryker mycket tyder inte på bränslebrist utan snarare att den inte förbränner all soppa alt. tar in vatten. Rycker den blått eller vitt?

 

Inte alls expert på denna OMC, men de har oftast S.L.O.W. funktion som begränsar varvtalet om temperaturen blir för hög eller VRO:n inte funkar som den skall. S.L.O.W. funktionen styr tändningen genom att begränsa frekvensen med vilken gnistor genereras. Effekten blir att motorn får för mycket soppa om man inte drar av gasen.

 

S.L.O.W. funktionen kan kopplas bort vid PowerPacken, så det är enkelt att testa om detta är problemet, men säkerställ först att motorn inte går varm.

 

Googla OMC SLOW för mer info.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu jag jag planat flotörhusen monterat dom och ingen som helst skillnad :)

 

Jag ersatt inte VRO pumpen med en annan, jag pluggade bara oljeslangen samt kopplade ur elen till den. Så blandar manuellt nu.

 

Meken jag pratade med sa att man kunde kolla så.

Men tydligen kan man kolla om man har en vacumpump så får väll kolla upp hur man gör det.

 

Motorn tappar ork går ner i varv, kanske ökar lite igen en snabbis sen efter några sekunder dör den.

 

Nej vet att den inte ryker pga av bränslebrist, men kanske tänkte att då den fått så sjukt mycket olja kanske förgasarna kläggat igen lr ngt. Därav så kopplade jag bort oljedelen på VRO'n för att få till en mer normal procent olja.

 

Elen till VRO'n är nu urkopplad så kan ju inte vara det.

Och varmt går den inte heller då den har bra kylning samt att jag känns på motorn.

 

Men ska googla och kolla upp det ändå.

 

Tack för all feedback.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kollat. Torra antar jag eftersom den dör av soppabrist? ☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isf skulle väll inte allt fungera om någon sitter och "underhållspumpar" under färd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem på bränslesidan är vanligare, men tändning kan som sagt inte uteslutas.

 

Hur bär du dig åt för att återstarta motorn? Om motorn stannar av bränslebrist så måste flottörhusen vara i det närmaste snustorra. För att återstarta motorn måste flottörhusen återfyllas med blåsan. Det kommer att fodras ett flertal pumpningar på blåsan. Det brukar gå att höra hur bränslet strömmar in i flottörhusen. Stämmer denna beskrivning?

 

Om bränslet tar slut vid de höga varvtal det är fråga om här, borde den enligt min erfarenhet stanna ganska tvärt under monotont avtagande varvtal. Jag tycker den temporära varvtalsökning du beskriver är skum. Så kan en motor bete sig om man låter den självdö av bränslebrist på tomgång, men inte under belastning. Detta gäller i och för sig om bränsletillförseln stängs av helt. Kan hända blir situationen en annan om den bara är otillräcklig, men flottörhusen bör hur som helst vara nästan tomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört motorn utan kåpa, då "locket" till bränslefiltret är vitt ser man nivån på soppan rätt bra.

 

På tomgång är det lite luft längst upp, ökar man sjunker nivån sakta och tids nog dör motorn...

 

Brukar dö när nivån är 50%.

När motorn dör är det bara pumpa 5 pump på blåsan så går den en stund igen.

Och ja man har när bränslet pumpas in i VRO / förgasare.

 

Såhär beter den sig.

ber om ursäkt för dålig film. Va svårt att gasa, styra o filma samtidigt...

 

 

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslesystemet från tank till flottörhus skall vara helt tätt. Det skall inte finnas någon luft och om det finns luft så skall den definitivt inte öka i omfattning. Jag är ganska övertygad om att du har ett luftläckage någonstans mellan tanken och sugsidan på bränslepumpen. I denna del av bränslesystemet råder undertryck dvs trycket är lägre än omgivningen, så vid läckage sugs luft in.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, köper ny blåsa samt slang och testar igen.

 

Räcker det med marinamans billiga eller ska man satsa på Spectre vilket jag har idag?

 

 

Mvh

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns fler felkällor än bara slangen.

Bäst är att låna en känt fungerande tank med slang och ansluta denna direkt till sugsidan på pumpen. Om problemet kvarstår så är en kvalificerad gissning VRO pumpen. Skulle tro att det är en pump med part no: 0435556. Du måste ange modellbeteckning för att kunna kolla.

 

Som originaldel säljs bara hela pumpen. Den kostar multum, men det finns reparationskit på t.ex. Ebay för ca 1000 kr.  

 

Denna kille som fixar sin VRO beskriver samma drift problem som du har: 

 

Det finns bättre filmer som beskriver en rebuild/repair av VRO.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns inte troligt att det ska vara slangen lr blåsan då soppan tar slut så fort.

Finns ju massor i slange filter pump flotör osv.

 

Jo min mek kunde få hem rep kitt, 1k för bränslesidan och 1k för vacum sidan.

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll hur mycket soppa som finns i slang och blåsa om det t.ex. kommer in luft vid kopplingen till motorn. Är läckaget tillräckligt stort så får motorn mest luft och inget bränsle. Du kan testa att trycksätta systemet efter blåsan genom att klämma på den samtidigt som  du kollar om det droppar någonstans. Du kommer inte se ev. läckage nedströms blåsan.

Du nämner luft i filtret, som jag antar sitter mellan koppling och bränslepump, då bör läckaget finnas nedströms filtret och inte i pumpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade med ny slang och blåsa. Ingen skillnad!

 

Rev då bort VRO pumpen och såg då att membranet på vacum sidan va lite trasigt.

Så felet lokaliserat.

 

Vart hittar man sådan delar snabbast? Vore tacksam för tips.

 

 

 

 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinshopen har väldgt stort lager av delar till utombordre och tillhör Mekonomen-gruppen, man brukar kunna få delar till närmsta Mekonomen-butik med en rasans fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lokala marinbutiken ville sälja helt ny VRO pump åt mig för runt 8000 SEK eller så, köpte en liten "universal" membranpump typ den påbil bilden istället och satte in, den drivs av pulser från vevhuset så det var bara att koppla in slangarna. Pumpen kostade typ 250 SEK. Bara som ett tips om du inte får reservdelar och ändå blandar bränslet själv.

$_1.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är nytt membran monterat. Samma fel fortfarande med skillnaden att jag nu iaf kan åka på förhöjd tomgång utan att pumpa på blåsan. Hahaha....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mängden luft i filtret borde inte kunna öka så som du beskrivit, vilket gör att jag fortfarande tror på luftläckage innan filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får kolla upp det noggrannare imorgon.

 

Borde jag kanske bytt andra membranet i pumpen oxå?

Bytte bara bränslesidans, inte vaccum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rev lite mer på motorn idag. Rev bort backventilen som sitter i blocket som "matar" VRO pumpen med vakum.

Gick lika lätt åt båda hållen! Så ännu ett fel lokaliserat iaf.

 

 

 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...