Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Crabmeat

Utmärkta grund av atlantica

Rekommendera Poster

Det slog mig idag att de bojar som brukar markera vissa grund är borta i år. Tidigare år så har det funnits en boj på ett grund utanför hamnen från försäkringsbolaget atlantica. Vad har hänt med detta fenomen? Är det lagen eller det ekonomiska som spökar?

MVh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl ett par år sedan (minst) som de försvann? Både den utanför Barlind och "dyra tian" ost om Rivö huvud. Även den gruppering som låg inne i Näsetviken utanför Bjöla hamn är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag intr minns helt fel så var det en tysk turist som ställde en officiell fråga till Sjöfartsverket sjökarteavdelning om dessa var lagliga, och efter utredning visade det sig att dom inte var det. Vad jag förstod så var mer mindre överens om att dom var bra och gjorde nytta men inte reglementsenliga varför Atlantica tvingades dra in dom .

Synd tycker jag själv då dom gjorde stor nytta på så många sätt, höll ner antalet grundstötningar med allt vad det innebär. 

Dessutom är det nog det enda som Atlantica nånsin gjort bra.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Bosse säger:

Om jag intr minns helt fel så var det en tysk turist som ställde en officiell fråga till Sjöfartsverket sjökarteavdelning om dessa var lagliga, och efter utredning visade det sig att dom inte var det. Vad jag förstod så var mer mindre överens om att dom var bra och gjorde nytta men inte reglementsenliga varför Atlantica tvingades dra in dom .

Synd tycker jag själv då dom gjorde stor nytta på så många sätt, höll ner antalet grundstötningar med allt vad det innebär. 

Dessutom är det nog det enda som Atlantica nånsin gjort bra.

 

/B

Ja, det är synd att de är borta, verkligen. En Tysk turist alltså, ja så kan det gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Crabmeat säger:

Ja, det är synd att de är borta, verkligen. En Tysk turist alltså, ja så kan det gå.

Detta är väl inte 100% verifierat, men jag hör det från en vanligtvis mycket säker källa.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Crabmeat säger:

Ja, det är synd att de är borta, verkligen. En Tysk turist alltså, ja så kan det gå.

 

Jo Tyskarna är tom mer noggranna  är vi Svenskar.

Hade en "kompis" som fick sparken från tullverket. Han var så noggrann, att allt skulle va rätt enligt minsta paragraf. Han kunde inte se mellan fingrarna på det allra minsta (enligt sin egen uppfattning), och drev varje ärende in absurdum - både på jobbet och privat.

Var på ett födelsedagskalas tillsammans med honom precis när jag gått från timpeng till månadslön (för 40 år sen). Råkade tidigt på kvällen nämna att jag inte begrep det där med lönegrader och löneklasser. Sen var samtalsämnet för den kvällen bärgad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjöfartsverket "rekommenderade" Atlantica att ta bort dessa märken. I Finland får båtklubbar mm lägga ut egna kardinalmärken, dessa är då blå/vita. Kallas ibland "finska pinnar".

Sjöfartsverket "funderar" på att tillåta samma i Sverige.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Transportstyrelsen som utfärdar etableringstillstånd för sjömärken. 

För att erhålla etableringstillstånd måste det finnas en ägare och/eller underhållsansvarig som åtar sig att se till att märket är funktionsdugligt och står på rätt position. 

 

Atlantica ville inte binda sig till detta. Av kostnadsskäl förmodligen.

 

De flesta, men långt ifrån alla märken, ägs och underhålls av Sjöfartsverket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med tavlan föreställande "Mont Blanc" syd Mollösund som SSRS satt upp för flera år sedan? Och de som samma sällskap lade ut i Närheten av Järnskär, den där 0,7: som då inte fanns med i kortet? Finns dessa "utmärkta grundmarkeringarna" kvar.

-Annars är det väl bara propellerförsäljare och -reparatörer som tycket att grund är "utmärkta", alldeles utmärkta att tjäna pengar på....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjörn, Skärhamn, nv Bockholmen och nv hamnpiren finns sågra fula rackare.

 
57.989699, 11.536674 nv Bockholmen ligger det en, eller egentligen minst två bôar strax under vattenytan i normalvattenstånd. Denna/dessa har "sedan urminnes tider" haft en stång, en pinne, armeringsjärn, senare under många år en boj från Atlantica, men under förre sommaren fanns det inget märke där överhuvudtaget, en större tysk motorseglare var uppe på denna, kanske inte samma tyske båtturist som ifågasatte bojarnas berättigande.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tavla, stångmärke eller fläck är ju inte lika känsligt ur positionssynpunkt. 

Ett flytande sjömärke är ju bra om man kan anta att den ligger hyffsat rätt i förhållande till grundet. 

Därför ställer Transportstyrelsen krav på minst årlig inmätning och att det finns någon att kontakta/hålla ansvarig om märket skulle försvinna eller skadas. 

Dessutom bör ju allt finnas med i sjökortet och hålla en vedertagen standard. 

Ganska rimliga krav eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finska systemet är ganska rimligt, avvikande färger och myndigheterna behöver inte ta något ansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att "privata" sjömärken kan få förekomma, men enbart för att märka ut grund/undervattensstenar där märket står fast på botten, och där vattendjupet är under 2 m vid normalvattenstånd.

 

Och de måste märkas ut i sjökortet! Om man navigerar med hjälp av uppdaterade sjökort och inte hittar märken där som man ser i verkligheten kan det förvirra och leda till att man tvivlar på en positionsbestämning som egentligen är korrekt. Eller att man misstar ett outmärkt märke för ett annat och på så vis gör en inkorrekt positionsbestämning.

I mina hemmavatten finns det ett större grund som är precis i vattenytan, och där det står en pinne fast mitt på. Södra Brott, strax väster om Huöarna. Så tycker jag att många liknande grund borde märkas ut. Särskilt nyttiga anser jag att såna är där det är lite öppnare och det är glest mellan tydliga referenspunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Atlanticas bojar försvann skrev jag till "närliggande" båtklubbar att lägga ut en större neutral boj där Atlantica tidigare markerat.

Men intresset var minst sagt ljumt. Inga bojar lades ut.

Bojen skulle inte vara "märkt" som sjömärke utan som rundningsmärke för kappsegling.

Klubbmedlemmar skulle få info om "grundutmärkningen.

Övriga får navigera som att grundet inte var markerat, dvs. navigera som vanligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska märka ut grund, kontrollmäta och föra i i sjökort så kostar det. Troligen bäst om Sjöfartsverket sköter detta, de är ju proffs. Fast de har inga pengar till detta och det är nog tveksamt om båtklubbrna vill betala. Ofta handla det ju om enstaka grund som nästan bara är intressant för klubbmedlemmarna.

Att det är som idag, att bra Sjöfartsverket får sköta utpricknigen är kanske lite förlegat men då måste man kunna se att det är "egna" prickar som man tex inte hittar i sjökortet. De "finska pinnarna" är en väldigt bra och kreativ lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I motljus har alla prickar samma färg. Så nej, jag tycker inte att det är en bra lösning. Allt måste finnas i sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis ser i sjökortet att det är ett grund. Prickar ska ju egentligen knappt behövas numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prickarna är ju en del av positionsbestämningen. Grund syns inte ovan ytan, det är därför vi har sjömärken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjömärkena är från en tid innan GPS. Sjömärkena ligger ibland fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla använder inte GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Alla använder inte GPS.

Fast det är ju deras beslut.

Prickar kan ligga fel, påseglad, drivit med is mm. För ett antal år sedan låga många prickar 30-40m jämfört med sjökortet.

Farleder som främst trafikeras med fritidsbåtar kommer om ett antal år troligen bli av med den mesta utprickningen. Många fyrar är redan släckta. Osv.

 

De elektroniska sjökorten saknar tyvärr båtklubbsutprickning. Tyvärr är det lite krångligt att lägga in detta men man jobbar med att kunna erbjuda overlays. Simrad/Lowrance/B&G är en bra bit på väg. Det finns en hel del djupkurvor, uppmätta av privatpersoner/företag. Framförallt i områden där Sjöfartsverket inte kommer att mäta. Helt överlägsna de mätningar i sjökortet som gjordes på 1800-talet. Att navigera utan elektronik i framtiden kommer att bli ett riktigt äventyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beslut och beslut. Det handlar om väldigt många lusentappar för att ha GPS-navigering i en båt. Det förtar också mycket av nöjet med att vara ute om man ska sitta med näsan ner i en skärm hela tiden. Korkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, raol säger:

Beslut och beslut. Det handlar om väldigt många lusentappar för att ha GPS-navigering i en båt. Det förtar också mycket av nöjet med att vara ute om man ska sitta med näsan ner i en skärm hela tiden. Korkat.

Det är många tusenlappar för att hålla utprickade leder uptodate oxå. Är du beredd att betala för den servicen, eller vem anser du ska betala?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Beslut och beslut. Det handlar om väldigt många lusentappar för att ha GPS-navigering i en båt. Det förtar också mycket av nöjet med att vara ute om man ska sitta med näsan ner i en skärm hela tiden. Korkat.

Njae, inte korkat. Har du ens varit ute när det är dimma undrar man? Ibland när jag är ute så ser jag inte mer än 10 meter, utan gps skulle jag vara helt kokt. Utan gps är korkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är "kul" att ta genvägar utanför "farlederna", "bilförarna" kör i farlederna för de "orkar" inte navigera.

På trixiga ställen markerar jag grundet med en "fäskeboj" som kan vara en mindre dunk, lina och sten. Givetvis märkt efter alla konstens regler för nätfiske.

Den "utmärkningen" kostar inte många kronor.

Jag kör året runt dygnet runt tills isen sätter stopp.

http://lasselundell.se/februari.html.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Crabmeat säger:

Njae, inte korkat. Har du ens varit ute när det är dimma undrar man? Ibland när jag är ute så ser jag inte mer än 10 meter, utan gps skulle jag vara helt kokt. Utan gps är korkat.


Jag insåg senare att mitt "Korkat!" kunde misstolkas. Jag menade att det är korkat att dra in den nuvarande utprickningen.

 

GPS är naturligtvis ett utmärkt redskap, men det är rätt själadödande att stirra på skärmen när man vill njuta av omgivningen. Det gör jag bara när jag ska navigera i trånga utrymmen med många grund och obefintlig utprickning. Med korrekt utmärkning av grund med sjömärken går det att mer slappna av eftersom det då finns nåt handfast som referenspunkt. GPS-positionen går visserligen för det mesta att lita på, men det finns ingen kvalitetsstämpel på en positionsangivelse vid varje given tidpunkt. Och i områden med antik sjömätning (som där jag för det mesta seglar - före 1940, tack vare militärens egensinnigheter) är även själva positionerna i sjökortet tveksamma. En prick som är utsatt är garanterat satt i förhållande till de verkliga undervattensförhållandena, och inte enligt en kartposition i blindo.

Sen tillkommer det trots allt officiella sjömärken ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvenne GPSpositioner som diffar 20 meter antennerna sitter 2 m ifrån varandra.

gps%20ais.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS eller inte så lever vi i en period med all-time high vad gäller grundstötningar per capita fritidsbåt. 

Kanske skulle vara körkortskrav på sjökortsplotters? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De flesta båtar som går på grund är välutrustade med bra, fungerande plotter mm. Men någonstans blir det fel, man glömmer helt enkelt att kolla den eminenta plottern. Hade de "stirrat på skärmen" så hade de antagligen inte gått på grund.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...