Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

När jag startade upp SB motor och varvade upp den lät kompressorn extremt mycket när den kopplades in.

Kollat remmen och den verkar vara lagom spänd, kopplat ur magnetkontakten och varvat upp då låter det inget extra.

Kollat och även bytt olja för säkerhets skull men samma oljud när den kopplas in.

Några idér om detta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mycket erfarenhet du har av motorn sen innan men det låter väldigt mycket när kompressorn går in skulle jag vilja påstå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Capitan säger:

Vet inte hur mycket erfarenhet du har av motorn sen innan men det låter väldigt mycket när kompressorn går in skulle jag vilja påstå

Trådskaparen kanske jämför med kompressorn sin på BB-motor..?

De erfarenheter jag har av liknande kompressorer som väsnas är:

Dålig magnetkoppling som slirar, alternativt elektriskt/elektroniskt fel som gör så att magnetkopplingen inte får manöverspänning på rätt sätt, vid rätt varvtal, utan kopplar in och ur hela tiden.

Lagerskada i kompressorn.

Detta på en snarlik kompressor jag hade en gång på en bilmotor.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte bra. Gissar på kopplingen eller lager. Jag hade öppnat upp trycksidan och tittat. Går den lätt att snurra för hand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst.

Det var en O-ring i insugningsröret närmast turbon som var felaktig. Det var läckaget som lät som ett missljud i kompressorn.

Nu snurrar den fint igen utan oljud. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...