Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Northtorp

Bogpropellern tappar fart......

Rekommendera Poster

Hej.

 

i våras när vi sjösatt reagerade jag på att bogpropellern tappade fart efter 4-5 sekunder. Inget av detta kunde märkas i höstas. Då kunde jag köra både bog och akterpropeller i mer än 10 sekunder utan problem.....

nu misstänker jag att batterierna helt enkelt är slut, båten är ny sen i höstas så därför är ålder okänd på batterierna.

till saken är att jag monterat ett litet 60Ah AGM-batteri intill bogpropellern utan resultat.

 

Att köpa nya batterier är ju fullt naturligt men kan det vara fel på motorerna? Känns dock lite långsökt att bägge ska haverera samtidigt men frågan måste ställas.

Allt är idag kopplat till servicebatterierna, provade att koppla en startkabel till startbatteriets pluskabel utan nämnvärd förbättring.

Vad är nästa steg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för spänning vid bogpropellern när den är i drift?

 

Mät med en multimeter vid bogpropellern när den går och se vilken spänning du har. Gör även samma sak vi batteriet. Självklart skall båten ligga i vatten så du får belastning på den.

Om du har bra spänning vid batteriet, men låg vid bogpropeller, så kan det tyda på dålig anslutning vid någon kabelanslutning.

Sjunker spänningen kraftigt på batteriet så tyder det på att det är dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Diesel_Pelle säger:

Vad har du för spänning vid bogpropellern när den är i drift?

 

Mät med en multimeter vid bogpropellern när den går och se vilken spänning du har. Gör även samma sak vi batteriet. Självklart skall båten ligga i vatten så du får belastning på den.

Om du har bra spänning vid batteriet, men låg vid bogpropeller, så kan det tyda på dålig anslutning vid någon kabelanslutning.

Sjunker spänningen kraftigt på batteriet så tyder det på att det är dåligt.

Gammal tråd men...

Nu ska man ju tänka på att bogisar drar väldigt mycket ström. Sleipner skriver i sina instruktioner att man ska räkna med att batteriet går ner till 10,5V vid körning av en bogis. 

Har man då tex en bogis på 2000 W så drar den närmre 200 A under drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

problemet är löst, förra ägaren hade bytt kolen och ett av dem kärvade så när det blev lite nedslitet blev avståndet till kollektorn för stort därav effekt förlusten.

Batterierna är helt okej, det lilla fram gjorde att motorn går betydligt fortare nu👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...