Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
peosjoqvist

Generator och solcellsregulator

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev MartinPersson:

En liten varning också från en nyfiken amatör: Om du skulle testa att slänga ut shuntregulatorn och hoppas att vindsnurran kan prata "solcell" direkt med x215BN ser jag en risk att vindsnurran tar skada.

Helt rätt, överskottet behöver dumpas för att inte vindsnurran skall ta skada. Jag menade nog i min otydlighet att vara lite mer drastisk än så och slänga hela skiten (vindis och shuntregulatorn) över bord.

Fast egentligen gjorde jag bara ett sorgligt försök att skämta till det lite. Man vet ju aldrig när det blir roligt nästa gång (för att citera Kjell Bergkvist i en film jag inte kommer ihåg namnet på).

 

Men det blir nog i slutändan att shuntregulatorn kopplas parallellt med solregulatorn. Det kan faktiskt vara trevligt för solregulatorn att ha en kompis att prata med (även om de kanske inte förstår varandra). Vikten av bra social arbetsmiljö skall inte förringas, även om det gäller arbetsmiljön för två regulatorer.

 

Det är som du säger att till slut har man stoppat in så mycket grejer för att förenkla en funktion att det man skulle förenkla är ännu mer tillkrånglat.

 

Du har övertygat mig, shuntregulatorn kommer att kopplas till batteribanken.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MartinPersson:

En liten varning också från en nyfiken amatör: Om du skulle testa att slänga ut shuntregulatorn och hoppas att vindsnurran kan prata "solcell" direkt med x215BN ser jag en risk att vindsnurran tar skada.

Absolut. Sen finns ev risk att överladda batterierna vilket kan bli riktigt dyrt.

18 timmar sedan skrev McLasse:

När jag läste tråden, med den lösning som diskuterades,

Intressant och väldigt vettigt. I moderna bilar har vi ett oändligt mycket mer avancerat elsystem.

Här behövs utveckling med det verkar inte finnas något riktigt intresse. Inte ens hos de riktigt duktiga även om de kommit längre.

 

Så här tror/hoppas jag det kommer att se ut:

En huvudprocessor som håller koll på spänning, förbrukning, laddstatus mm

En burk för vardera generator, solpaneler, landstöm och batterier. Allt styrt av huvudprocessorn. Köper man en vindgenerator så köper man en styrburk till den.

 

Troligen bygger man förbrukningsdelen som ett bussystem dvs ett par grova kablar som går runt i båten och ett antal "avtappningsburkar" till resp förbrukare. Varje burk fungerar som både säkring, övervakning och har fjärrmanövrering.

 

Blir inte detta dyrt? Troligen inte, kanske billigare. Men det måste planeras redan från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Så här tror/hoppas jag det kommer att se ut:

Ett modulärt elsystem vore verkligen inte kattskit! Då kommer ju även delar av elsentralen att decentraliseras, om jag fattat ditt tänk rätt. Kanske ett tänk att anamma nu vid en översyn av elsystemet. En matning som går runt båten... Det här tål att grunna på. Frågan är om man kan inkludera matning till ankarspel i den centrala matningen så har man mycket vunnet på vägen redan där.

Undrar hur avknoppningarna till förbrukare på vägen i så fall skulle kunna se ut med en så pass grov matning med de strömmar som periodvis går i den. Kanske inte är görbart utan man kanske får tänka enbart på småförbrukarna så länge och lämna ankarspel och bogpropeller till egen matning. Jaha, ytterligare en intressant sak att tänka på...

Det går ju att dra fram matning till en egen central i förpiken i alla fall... 🤪

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtjournalisten Nigel Calder's Malö 46 utrustades med ett bus-system. Lul båt med bal diesel-elektriskt maskineri.

Naturligtvis kan man använda ett bus-system även till bogpropeller mm. Men först bör vi nog öka systemspänningen till tex 48V. 

Vettigt därför att med allt ökande förbrukning så gör ett spänningsfall på en fjärdedel stor skilnad. Vi pratar troligen om LiFePO4. I ett 48V system kan man koppla förbi en trasig cell och det enda som händer är att vi tappar 6% av vår batterikapacitet.

En 10mm2 kabel klarar 50A men vi ska ju ha två sådana, en SB och en BB så vi klarar 100A och 4,8kW. Men troligen sätter vi in ett litet batteri där framme. Ett 10Ah LiFePO4 klarar lätt 100A och eftersom det kan laddas snabbt så lär vi inte få några problem.

Avtappningarna från bussen är inget problem. Vi kan fortsätta att använda en 12V vattenpump, en DC/DC-omvandlare för det kostar någon hundring. Men vi vill ha någor mer avancerat, vi vill kunna styra/övervaka via någon CAN-buss, RS485 eller likn. Vi vill ha en säkrings funktion, överlastskydd, övervakning av ström och spänning. Gärna också en lastbegränsning så att pumpen start mjukt och fint. Då blir det genast lite dyrare, kanske ett par hundra.

För lampor som inte drar så mycket ström kanske man kör fyra moduler på samma kort. Borde inte kosta mer än någon hundring.

Sen ska vi styra allt tex med paneler där vi programmerar vad varje brytare ska ha för funktion. Moderna plotter kommer naturligtvis ha detta inbyggt. Självklar får man en app också.

Samma busskabel används till allt från generator till belysning. 

Detta är ingen utopi, det finns redan, vissa bilar, flygpan och hemma system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

- - -

Avtappningarna från bussen är inget problem. Vi kan fortsätta att använda en 12V vattenpump, en DC/DC-omvandlare för det kostar någon hundring. Men vi vill ha någor mer avancerat, vi vill kunna styra/övervaka via någon CAN-buss, RS485 eller likn. Vi vill ha en säkrings funktion, överlastskydd, övervakning av ström och spänning. Gärna också en lastbegränsning så att pumpen start mjukt och fint. Då blir det genast lite dyrare, kanske ett par hundra.

För lampor som inte drar så mycket ström kanske man kör fyra moduler på samma kort. Borde inte kosta mer än någon hundring.

Sen ska vi styra allt tex med paneler där vi programmerar vad varje brytare ska ha för funktion. Moderna plotter kommer naturligtvis ha detta inbyggt. Självklar får man en app också.

Samma busskabel används till allt från generator till belysning. 

Detta är ingen utopi, det finns redan, vissa bilar, flygpan och hemma system.

Kanske inte utvecklat för så höga strömmar ännu men för måttligt stora förbrukare så finns buss-systemet o programmerbara styrpaneler redan.

https://www.empirbus.com/ 

 

SSRS använder tekniken i sina farkoster.

 

Företaget är visst uppköpt av Garmin så integrationen med navigationskomponeter är nog på väg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Företaget är visst uppköpt av Garmin så integrationen med navigationskomponeter är nog på väg...

Intressant, kul att man från navigator tillverkarna intresserar sig. Här jobbar man med NMEA2000 så integration handlar ju bara om mjukvara. Inriktningen är mot befintlig marknad med 12/24V system. Men vill man verkligen jobba framåt så måste man nog upp i spänning och dessutom få komponenter för att styra generatorer, solpaneler mm.

Tyvärr är marknaden makalöst konservativ, det som behövs är båttillverkare som bygger in systemen redan från början.

Men vänta bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För bra för att vara sant?

Detta koncept låter ohyggligt interessant. 

 

2017-07-03 vid 07:58 skrev peosjoqvist:

Epsolar som tillverkar Tracer-regulatorerna har svarat på supportfrågan, det går utmärkt att koppla in vad som helst upp till 138V och det behöver inte strömbegränsas.

Så regulatorn tar det den behöver/kan ta hand om och sköter detta själv?

 

2017-07-26 vid 17:35 skrev peosjoqvist:

Jag kopplade 12V-19V omvlandlaren via ett skiljerelä från biltema så den matar 19V/10A in till solcellsregulatorn, parallellt med solcellerna alltså. Detta bekräftade EPSolar's support att det skall fungera, vilket det också gör.

Förstår jag rätt att man kan paralellkoppla olika inspänningar på regulatorns ingång och köra dessa källor samtidigt och att regulatorn sköter detta själv?

 

/Roy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Förstår jag rätt att man kan paralellkoppla olika inspänningar på regulatorns ingång och köra dessa källor samtidigt och att regulatorn sköter detta själv?

Den källa med högst spänning kommer att leverera strömmen. Fungerar inte om man samtidigt vill ha ström från flera källor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, så med denna setup får jag laddning från generatorn eller landström beroende på om maskin går eller om landström är inkopplad. Annars från solpanelerna.

Max laddström blir 10/20/30...A beroende på vad regulatorn klarar.

20190618_115516.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad min generator levererar vid marchfart men jag kanske borde dimesionera regulatorn så att jag inte slösar bort för mycket av den energin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nu vet jag inte vad min generator levererar vid marchfart men jag kanske borde dimesionera regulatorn så att jag inte slösar bort för mycket av den energin.

Japp.

Har du 12V generator och 24V system?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde man inte kunna ha generatorn i serie med solpanelerna? Bara man har en bypassdiod på panelerna och på generatorn borde väl det funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev AndW:

Borde man inte kunna ha generatorn i serie med solpanelerna? Bara man har en bypassdiod på panelerna och på generatorn borde väl det funka. 

Ja varför inte. Något att fundera på.

Kul ide!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-12 vid 14:23 skrev StyrmanKarlsson:

Jag hittade bara 10 A varianten på Fritidsfynd.

Något sent svar, men här köpte jag mina prylar.

 

MT-50:

https://www.amazon.de/dp/B076Z4DZ44/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_LEEcDb297S1XJ

 

Tracer 3215BN:

https://www.amazon.de/dp/B074W5BHG2/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_WFEcDbZCJ31KN

 

Temperatursensor och RS485 till USB:

https://www.amazon.de/dp/B016RU8JUY/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_.GEcDbAEYRVCB

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amazon.de har för min del ersatt handel från UK, fungerar mycket bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-01 vid 12:20 skrev bhemac:

Japp, det ska funka.

Glöm inte rapportera!

Detta har fungerat strålande bra tills jag nu köpt em nytt projekt och vill göra samma lösning. Problemet är att skiljerelät inte slår ifrån när jag stänger av motorn och startbatteriet går ner till under 12.8V. Förmodar att det har att göra med minusinkopplingen (för relät borde väl funka?!). Nu ligger både förbrukarbatteri, solcellerna, relä och omvandlare till en minusbrygga som jag jordat i startbatteriets minuspunkt. Därefter har alla laster en egen minusbrygga som går in i regulatorn på lastsidan. Nu till frågan, hur kan jag felsöka?

tack för hjälpen!

hälsningar Christian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev christianfi:

Detta har fungerat strålande bra tills jag nu köpt em nytt projekt och vill göra samma lösning. Problemet är att skiljerelät inte slår ifrån när jag stänger av motorn och startbatteriet går ner till under 12.8V. Förmodar att det har att göra med minusinkopplingen (för relät borde väl funka?!). Nu ligger både förbrukarbatteri, solcellerna, relä och omvandlare till en minusbrygga som jag jordat i startbatteriets minuspunkt. Därefter har alla laster en egen minusbrygga som går in i regulatorn på lastsidan. Nu till frågan, hur kan jag felsöka?

tack för hjälpen!

hälsningar Christian 

Har du två minusbryggor? Isåfall är väl dessa förbundna med varandra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är två minusbryggor men de är inte förbundna med varandra utan all last sitter på ena och går in i regulatorns minus för last medan den andra bryggan går till startbatteriets minuspol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev christianfi:

Ja, det är två minusbryggor men de är inte förbundna med varandra utan all last sitter på ena och går in i regulatorns minus för last medan den andra bryggan går till startbatteriets minuspol. 

Ok, koppla ihop dessa med en tjock kabel. 
Jag kan inte så här abstrakt förstå hur du kopplat, men det känns fel att ha två olika minusplintar utan inbördes anslutning.
 

Skiljereläts anslutningar är kopplade till var sitt batteris pluspol, den anslutningar som har en markering (röd prick på Biltemas skiljerelä) kall kopplas till det batteriet som generatorns kabel är kopplat till, vanligtvis startbatteriet, den andra anslutningen till förbrukarbatteriet. En svart liten kabel kopplas till minus. När generatorn laddar kopplas batterierna ihop, när den slutar att ladda skiljs batterierna åt.
 

Kan det vara så att det är solcellerna som lurar skiljerelät att koppla ihop batterierna, om det nu är så att du kopplat solcellerna till enbart förbrukningsmaterial, som sig bör, och om du vänt sliljereläet fel kan jag tänka mig att det blir som du beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svar! Jag är rätt säker på att det är kopplat åt rätt håll men provar att koppla om imorgon enligt dina förslag så får man se om det löser sig. Tack för inspel och hjälp! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev christianfi:

Ok tack för svar! Jag är rätt säker på att det är kopplat åt rätt håll men provar att koppla om imorgon enligt dina förslag så får man se om det löser sig. Tack för inspel och hjälp! :)

Ja det där med de dubbla minsusplintarna förvirrar mig, inte till antalet, du kan ju ha hur många som helst, jag tror att jag har fyra eller fem men dom är alla ihopkopplade så det i teorin blir en gemensam elektrisk punkt, med potentialen 0 volt.

Enklaste att testa är ju att koppla skiljereläts minus tillfälligt direkt till minus på ett batteri, så borde det funka om nu reläer är helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-14 vid 09:46 skrev Georg_Ohm:

Ja det där med de dubbla minsusplintarna förvirrar mig, inte till antalet, du kan ju ha hur många som helst, jag tror att jag har fyra eller fem men dom är alla ihopkopplade så det i teorin blir en gemensam elektrisk punkt, med potentialen 0 volt.

Enklaste att testa är ju att koppla skiljereläts minus tillfälligt direkt till minus på ett batteri, så borde det funka om nu reläer är helt.

Återkoppling efter att problemet är löst: det var fel på skiljerelät, reklamerade hos biltema och det nya funkar kanon med samma inkoppling som tidigare. Har även lagt om minusplintarna så att alla ligger på samma brygga och får samma potential. Tack för hjälp som vanligt och glad sommar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev christianfi:

Återkoppling efter att problemet är löst: det var fel på skiljerelät, reklamerade hos biltema och det nya funkar kanon med samma inkoppling som tidigare. Har även lagt om minusplintarna så att alla ligger på samma brygga och får samma potential. Tack för hjälp som vanligt och glad sommar! :)

Vad bra! Jag trodde dessa var ofelbara... då gav jag ju iallafall en hint åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...